Annons:
Etikettinternet
Läst 927 ggr
beem
2016-07-19 18:59

Surfmängd - musik

I avtalet med Telia har jag ju en viss surfmängd i mobilen. Hur beräknar jag förbrukning vid streamad musik. Jag lyssnar sällan på musik pga att jag är rädd att förbruka mycket så det sen påverkar hastigheten vid surfa.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
kissidor
2016-07-19 19:25
#1

Det beror ju på i vilken ljudkvalitet du lyssnar så det är svårt att uttala sig om. Det bästa är väl om du kollar i inställningarna hur mycket data du har förbrukat, sen spelar musik en halvtimme eller så och kollar igen hur mycket mer som gått åt

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2016-07-19 19:35
#2

Beror ju så klart på vilken kvalitet och format man nyttjar, men här en sida som visar på en höft vad som går åt.

http://www.mobilabonnemang.nu/artiklar/att-valja-surfmangd

Martin
2016-07-19 19:36
#3

Beror lite på vilken tjänst du använder.

Enligt den här sidan så käkar spotify på  kvalitet 320 kbps ca 1 GB data / 7 timmar musik, 1 GB data / 14 timmar om man väljer lägre kvalitet (160 kbps). Längst ner på sidan finns en "uppskattningstabell" om hur mycket tid man får för surfen beroende på vad man gör.

Precis som att vissa abonnemang (Telia t.ex.) erbjuder fri surf på visas sociala medier (Facebook, KIK mfl) så finns det företag som erbjuder "fri musiksurf" som inte går på datamängden. Tre.se är ett sådant och i deras värld är "fri musiksurf" 70 GB musik innan surfhastigheten påverkas (och det motsvarar alltså att man lyssnar dygnet runt i 20 dagar så det får väl anses vara rimligt att kalla "fri musiksurf" om man har ett abonnemang som nollställs en gång i månaden.

Ett annat alternativ är ju (om du är premiumabonnent på Spotify) att helt enkelt synka för offlineanvändning - då spelar ju inte datamängden någon roll (om du synkar när du är wifiuppkopplad) eftersom att du inte streamar.

Och tänk sist men inte minst på, är du wifiuppkopplad påverkas ju inte surfmängden alls.

mvh Martin

beem
2016-07-19 21:36
#4

Då vet ja lite mer. Ska kolla mer i länkarna. Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
2016-07-19 22:12
#5

#4

Har du nån router med lite finess så kan du ju logga in i den med telefonen och kika på den bandbredd som går åt medans du lyssnar på musik i din mobil via Wifi. På så sätt så får du ju svart på vitt.

beem
2016-07-22 17:26
#6

#5 Har ingen router i likhet med den jag har i bostaden.

Min fundering gäller närmast då jag lyssnar via mobilen i stugan………utan el.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[VSK]
2016-07-22 17:31
#7

#6

Okej. Då får du kanske lita på det som står i länkarna. Men du kan ju plussa på några procent för säkerhets skull.

Upp till toppen
Annons: