Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1028 ggr
_Fisken
7/20/16, 8:32 PM

Raspberry 3

Jag kan förstå att PC-marknaden går ner. Har använt Raspberry 3 nu (som kostar 300-500kr) och är impad.  Som typ Windows men lite enklare och ibland lite krångligare o installera grejer men överlag fungerar det mesta bra. Provat Facebook bla och är inte besviken. Inte för dom pengar…

Annons:
Record
7/20/16, 9:35 PM
#1

Har du provat med Windows? Ja får inte tiden att räcka till, panik hos många som vill ha sin dator med tian innan månadens slut. Det finns bara ett problem när den låser sig, de borde gå att reboota utan att behöva bryta strömmen.

_Fisken
7/20/16, 10:08 PM
#2

Jag har inte provat med Windows i RPI.n.  Jag tror det går o installera den. Men jag vill ju prova alternativ…

Record
7/21/16, 10:35 PM
#3

Intressant, har hämtat hem tian.IOT.

Men först skall ja modifiera TV-apparaten, så jag kan boota om med fjärrkontrollen, de finns en anslutning för programkort som kan utnyttjas. Dagens TV-program kan jag vara utan.

_Fisken
7/22/16, 12:55 AM
#4

Hur tänker du nu?

Record
7/22/16, 9:46 AM
#5

Enklast är väl att använda en avkänning av TV,ens lysdiod i fronten, för att bryta spänningen till RPI.n och omvänt för att återstarta. 🤔

_Fisken
7/22/16, 10:17 AM
#6

Aha. Då förstår jag. Ja, avkänning av LED är ju klart bra för då behöver du inte "IN" i TV:n. Ev. kan du använda scart-kontakten.

Annons:
Record
7/22/16, 10:38 AM
#7

Tänkte att även själva strömförsörjningen till RPI.n skall TV.n bjuda på.

Det finns ett tvåradig kontaktdon (PCIMA ?) tror jag de heter på den tiden, där bör finnas 5 V  DC. Sedan är frågan om det skall vara en HD ell SSD, jag är bortskämd nu med SSD om det går via USB.

Har du lyckats med dina projekt , med RPI.n?

_Fisken
7/22/16, 4:08 PM
#8

RPi-projektet har rullat på som det ska. Det involverar bla webserver med PHP, kontroll och översyn av RPI:nätverket via en hemsida. 
Väldigt roligt projekt som har gett mig knowhow i både html, php, linux, SPI/CAN-buss, databearbetning och lite annat smått å gått. 
Så kort o gott kommer jag åt RPI-nätverket via en hemsida som ligger på huvud-RPI.n och dennes "site" styr o övervakar det mesta m.h.a PHP:n. 
Sen ska vi inte prata om alla noder som finns….det är lite pyssel i programmet också…jag menar, RPI:erna sitter ju inte där för att vara snygga. De utför ju nåt också. Men det är en annan story.

Record
7/23/16, 10:48 PM
#9

Plockade isär TVen i dag när programmen är som sämst, kopplade in en optokopplare (MOC3062M) i serie med den gröna lysdioden. Och den styr sedan RPIn's  nätdel direkt på 220V ac. Sedan kanske jag får se om det går att få ut 5V ur TVn , då spänningarna inte stämmer riktigt där.

_Fisken
7/23/16, 11:30 PM
#10

Jag har funderat lite på hur RPI:n mår om den bara stängs av så där tvärt. Jag vill ju gärna använda shutdown -h now och sen slå av den.  Har dragit in 24V:en via sp.delare på en input för att ev. hinna detektera en powerloss och göra en "korrekt" shutdown. 

5V bör väl finnas någonstans baktill på TV:n?  Det är väl ganska mkt ström RPI:n  så det kanske blir externt iaf.

[VSK]
7/24/16, 8:37 AM
#11

#10

Nu har jag inte hängt med i er tråd då jag ej har en sån där mini-pc, men du har ju 5V på USB-kontakten på din tv. Men tänk på att om din tv inte har ett speciellt USB-uttag för mer kräm, så är det max 0.5A som gäller (standard).

-så du inte eldar nå komponenter tänkte jag på. Man kan ju tycka att en tv borde ha överbelastningsskydd på utgående men man kan ju aldrig vara riktig säker.

Record
7/24/16, 10:27 PM
#12

Helt rätt _Fisken, när en hårddisk kommer till måste man nog göra en riktig Shutdown. Testtiden får jag ha så gjort, det skall komma en passiv IR och kamera till för en titt ut oxo.

Hej VSK välkommen, en RPI får du skaffa, och jag får skaffa en ny TV med USB, men det går åt 4-5 A vid 5V så tills vidare ingen förändring.

JJO det kom ett Mail i går från Maxim i US om en ny liten intelligent omvandlare som skulle passa 3 till 60 V DC in och ut 4 A 5V superstabil.

_Fisken
7/24/16, 10:33 PM
#13

USB.uttaget i min TV förlorar spänningen om TV:n stängs av.

Annons:
[VSK]
7/24/16, 10:39 PM
#14

#13

Okidoki.

Finns de som har konstant spänning om man vill så. Men det bror ju på vilken tv man har.

Record
7/24/16, 11:08 PM
#15

Min Sony TV visste inget om USB när den tillverkades. 😃

Ett bra sätt att se vilket år och vecka en apparat tillverkades, se på kretsarna. Där står de t.ex. 95 10 som betyder 1995 i vecka 10. Titta på flera kretsar så blir det säkrare.

[VSK]
7/24/16, 11:17 PM
#16

Ja, att kolla år och vecka när en krets tillverkats ger in bra fingervisning hur gammal produkten är genom att addera några månader nåt sånt. Givetvis glutta på flera kretsar.

Upp till toppen
Annons: