Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1139 ggr
[LouisaThier]1
7/24/16, 8:51 PM

Köpa ny dator

Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en ny dator eftersom den jag har nu är väldigt sliten, och laggar mkt. Jag behöver lite hjälp med valet, jag vill ha en bra dator som klarar av stora spel, program och andra stora saker utan några lagg el problem. Den får inte vara för dyr, men har någon något tips på en dator som uppfyller dessa kraven? :)

Annons:
Aniara14
7/24/16, 10:53 PM
#1

#0 Exakt vilka spel och program  är det som du vill kunna köra på datorn? Att bara skriva "stora spel, program och andra stora saker" säger tyvärr inte mycket.

Ska det vara en laptop eller stationär? Om du inte har behov av att bära omkring på den, så är en stationär alltid bättre, och ger bättre valuta för pengarna.

"Den får inte vara för dyr" Vad betyder det mera exakt, alltså vad får den max kosta?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[LouisaThier]1
7/25/16, 7:02 AM
#2

Laptop eller stationär spelar ingen roll. Med "stora spel" menar jag t.ex Minecraft, Sims 3, Alicia osv. Jag använder program som Sony Vegas Pro och Photoshop.

Jag vet inte än exakt vad den får kosta max, ska ta reda på det idag.

[VSK]
7/25/16, 7:45 AM
#3

#2

Om ett spel är "stort" har ingenting med datorns prestanda att göra. Utrymme finns i alla nya datorer för några "stora" spel generellt sett. Är det tungdrivna spel så blir det en helt annan sak. Köper du en bärbar med en liten SSD installerad, så blir det tufft om du vill ha några spel installerat som ligger på 40-60Gb stycket. 

Du får mer spelprestanda i en billig stationär dator med dedikerat grafikkort än en billig bärbar dator. Det finns bärbara (släpbara) datorer som klarar utav riktigt tunga spel men de kostar en rejäl slant.

Har du inga problem med utrymme, så skulle jag rekommendera en stationär dator, för behöver du uppgradera den i framtiden så är det bara att köra på.

Om dessa spel du nämner är mer grafikkortsintensiva eller processorintensiva spel har jag inte en susning om. 

Här är ett exempel på en dator som håller några år om det inte är alltför tungdriva spel och om du kör i 1080p. Det beror ju på vilka inställningar du har för det grafiska givetvis. 

https://www.inet.se/produkt/1978220/lenovo-ideacentre-y700-i5-8gb-120gb-ssd-1tb-hdd-gtx-970/#merinfo

Upp till toppen
Annons: