Annons:
Etikettwindows
Läst 1257 ggr
Ebbajohansson98
8/2/16, 11:15 PM

Hjälp.

Hatar Windows 10!!!! Vad kan man skaffa ist ?  Tänker inte ha något mög som det.

Annons:
Vixxen
8/2/16, 11:21 PM
#1

Vad är det som gör att du inte gillar?

Ebbajohansson98
8/2/16, 11:28 PM
#2

Tycker bara det är alment dåligt. vill ha något annat

greenseng
8/3/16, 12:10 AM
#3

  En möjlighet är någon Linux-version. Exempelvis Mint.
Du kan läsa mer om det på Wikipedia.

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Ebbajohansson98
8/3/16, 9:19 PM
#4

var laddar man ner det då ??

[VSK]
8/4/16, 10:07 AM
#5

#4

Om du inte ens kan använda Google sökmotor så skulle jag rekommendera dig att lämna in din dator på en datorverkstad för installation av Linux.

JonasDuregard
8/4/16, 1:38 PM
#6

Jag tror ärligt talat att det är stor risk att du blir besviken på Linux. 

Förutom att det är möjligt att det har samma problem som Windows 10 (svårt att veta eftersom du inte säger precis vad du ogillar med W10) så är det också möjligt att det saknar andra saker du gillar med Windows. Men det största problemet skulle jag säga är att även efter installation är det stor risk att stöta på tekniska problem som är oöverkomliga för de flesta vanliga användare. 

Även om det blivit mycket enklare att använda än det var förr så är Linux fortfarande mestadels ett operativsystem för entusiaster som gillar att lägga mycket tid på att lära sig hur varje del av datorns programvara fungerar.

Annons:
beem
8/4/16, 2:03 PM
#7

#0 Det är nog lättare för dig att få hjälp om du förklarar vad du inte gillar med Windows. Kanske något som du inte sett och som du här kan få hjälp med. Du kan garanterat få många fina tips och hjälp här.

Svårt att rekommendera något när man inte vet vad du inte gillar eller gillar.

Då återstår nog bara att du provar dig fram.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

greenseng
8/4/16, 5:11 PM
#8

  Sedan finns det ju något som heter Mac också.
Har jag för mig i alla fall. 🤔

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

[VSK]
8/4/16, 5:18 PM
#9

#8

Nu minns du nog fel 😃

JonasDuregard
8/4/16, 6:15 PM
#10

#8 Har en egen sida 🙂

greenseng
8/4/16, 6:45 PM
#11

  Ja. Se där.

Har själv många gånger lekt med tanken att testa en Mac.
Har en väninna som bara kör Mac. Hon menar på att vill man bara ha datorn att leka med så går ju Windows-pc bra. Men vill man göra något seriöst; om man exempelvis har ett arbete med mycket ordbehandling. Då är definitivt Mac bäst.

För mig är det väl knappast några problem än så länge eftersom min skrala ekonomi inte tillåter något experimenterande med Mac. Däremot så funderar jag allvarligt på att ge Linux Mint en chans. Sitter just nu med Windows 7. Och jag vill nog inte uppgradera till Windows 10. Har fastnat alldeles för hårt i konspirationsteoriträsket för det. 😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Aniara14
8/7/16, 9:18 PM
#12

#11 "Men vill man göra något seriöst; om man exempelvis har ett arbete med mycket ordbehandling. Då är definitivt Mac bäst."

På vilket sätt är Mac bättre på ordbehandling än en PC med Windows?

An ounce of prevention is worth a pound of cure

greenseng
8/7/16, 11:19 PM
#13

 #11

😃

Ok. Det här var några år sedan. Jag har själv ingen Mac men jag misstänker att det förmodligen inte är någon större skillnad idag. Förutom när det gäller en sak.

Hon pratade varmt om att med Mac-en så kunde man "flyta" mellan olika program. Om hon exempelvis höll på med ordbehandling och ville jobba med projektet i något annat program så var det inga problem att växla mellan programmen. Något hon bara älskade.

Själv har jag ingen erfarenhet av vad hon egentligen pratade om här eftersom jag inte har jobbat med moderna Maccar men det finns antagligen någon här som känner igen detta.

Och jag är inte den rätta att ställa denna fråga till. Bättre att ställa den till någon som har erfarenhet av båda systemen.

Men min väninna arbetar alltså professionellt med Mac. Och hon brukar veta vad hon pratar om. Men… som sagt… det var inte direkt igår.  😃

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Annons:
Aniara14
8/7/16, 11:54 PM
#14

#13 Okej, det kanske finns nån annan med mera Mac erfarenhet som vet vad du menar, men jag har faktiskt aldrig sett/hört nåt om detta med just ordbehandling förut. Såvitt jag vet så går det att växla mellan olika program lika lätt på en PC, om det nu var det som din kompis talade om.🤔

Annars tycker jag man brukar mest höra att det är folk som sysslar med sånt som konst, bild och foto som föredrar att använda Mac hellre än PC. Exakt varför det är så vet jag inte.🤔

Om man med "leka på datorn" menar att spela dataspel, så går det nog lättare med Windows PC, eftersom det verkar finnas väldigt många fler spel som är utgivna till den plattformen, än det gör till Mac.

T ex det väldigt populära spelet Sims 3 tycks funka ganska dåligt på Mac, detta eftersom EA inte har brytt sig om att skapa en fullgod och likvärdig Mac version av spelet. Så Mac användare blir ofta tvungna att använda Bootcamp och lägga in Windows på ena partitionen, och sen köra spelet därifrån istället.

Jag skulle tro att den stora prisskillnaden är det som mest avskräcker dom flesta vanliga människor från att ens fundera på att köpa en Mac. Väldigt många verkar ju t o m ha problem med att få ihop tillräckligt med pengar för att ens ha råd att köpa en PC med vettig prestanda.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

greenseng
8/8/16, 2:15 AM
#15

  #14

  Dina åsikter här stämmer bra med mina egna. Om man vill spela dataspel så är det definitivt PC som gäller. PC har en nästan oändlig ocean av dataspel. Och det går också att göra om en PC så den blir en gammal Atari och även få tillgång till mycket gamla spel som trots sin ålder har sin tjusning. Dessutom finns det även möjlighet att använda programvara så att man kan köra gamla DOS-spel.

Så har man PC så är man på sätt och vis ganska bortskämd. Och dagens spel är otroligt utvecklade när det gäller grafik och ljud. Om jag hade haft en tidsmaskin och färdats tillbaka till datorns barndom och berättat om dagens datorer och spel så hade ingen vettig människa trott mig. Och hade jag låtit någon datanörd från den tiden följa med genom tiden till vår tid så hade h*n antagligen svimmat av chocken vid första testen av ett modernt dataspel. Och sedan hade det antagligen varit omöjligt att få personen att vilja återvända hem igen till sin egen tid. 🙂

Det här med pengar stämmer också väldigt bra in på exempelvis mig själv. Anledningen att jag inte sitter framför en Mac nu beror helt enkelt på ekonomi. Jag har helt enkelt aldrig haft råd. Och även för dem med bättre ekonomi än mig själv så  är det hela tiden fråga om prioritering. Ju mer pengar man har desto mer skiljer sig utgifterna åt. En fattig människa är glad om h*n har en lägenhet. Men en rik människa vill gärna ha en lyxvilla med stor tomt. Eller allra helst en herrgård eller slott med marker. Osv. Utgifterna förändras med förändrad inkomst.

Vad jag saknar från datorns barndom är en liten detalj som få ens tänker på idag. Den första datorn på den tiden, som prismässigt var överkomlig även för en person med lite pengar, hette "ZX Spectrum". Det var en platt liten grunka med gummitangenter som kopplades till tv-n. Men den hade en ganska fantastisk egenskap. Inbyggt i den fanns en programvara som gjorde det extremt enkelt att skriva egna program till den. Och i den medföljande manualen fanns en otroligt pedagogisk beskrivning hur man skulle gå till väga för att göra egna program. Faktiskt även spel.

Så helt "vanliga" människor satt alltså hemma och knåpade ihop enkla men ändå roliga och faktiskt användbara program. Så det var populärt att byta program med varandra. Tyvärr är den tiden förbi. Och det är synd. Folk var betydligt mer skapande då. Och kunde krama ut det mesta ur sin dator. Och använda datorn på ett betydligt mer aktivt sätt än idag. Datorn var då en slags "kompis" som tyckte om att göra det man ville att den skulle göra. Det var faktiskt ganska kul och mycket inspirerande.

Idag backar 99% av människorna när de inser hur mycket de måste sätta sig in i för att bara skriva den enklaste programsnutt. Andra tider - andra utmaningar.

Och nu är den virtuella verkligheten i sin barndom.

Jag bävar inför framtiden. 😉

   Meditationen tar dig varsamt fram... fram mot ett uppvaknande.

Upp till toppen
Annons: