Annons:
Etikettfildelning
Läst 1775 ggr
druttizen
8/3/16, 3:01 PM

Spara till Extern Hårddisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är min nya externa hårddisk och den fungerar lite annorlunda mot min förra. 

På min förra WD disk lägger man in bilder och mappar manuellt genom att klistra in direkt på hårddisken under den här datorn och när som jag behöver åtkomst till något foto på min externa disk så kopplar jag in den och kan då titta på mappar och bilder på samma sätt som i datorn. Ingen skillnad och man har allt tydligt framför sig.

På denna nya disk som ni ser på bilden, så säkerhetskopierar den istället utvalda mappar och filer på min PC. Lite nytt för mig att arbeta på detta vis och vad jag förstått så är enda möjligheten att välja "återställ", ifall jag någon dag behöver åtkomst till innehåll på disken? 

Finns det nått smidigare sätt att hantera denna externa?
Jag vill också vara säker på att innehållet finns på disken, ifall jag exempelvis får en kraschad dator, alternativt behöver fabriksställa den. Som det är just nu så har jag säkerhetskopierat mina utvalda mappar, men kan inte se innehållet på externa så jag vet med säkerhet att det finns där..

Låter lite rörigt, jag vet, men hoppas ni förstår.
Vill iallafall kunna spara foton och ibland kunna ha smidig tillgång till dom.
Tack på förhand

Annons:
beem
8/3/16, 3:07 PM
#1

Jag har haft en WD. Du kan gå in och titta i mapparna som kopierats.

Du kan även kopiera och klistra in även på denna. Så gjorde  jag med min WD - jag tyckte det var enklare.  Nu har jag en Seagate och jag kopierar och klistrar in även i den.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

druttizen
8/4/16, 10:35 AM
#2

Jag provade först med säkerhetskopiering för att se om det är ett modernare och bättre sätt, värt att lära sig hantera. När jag sen tänkte radera den kopian och lägga in på riktigt så raderade jag alla programfiler som fanns på disken vid köp.
Program där man väljer att säkerhetskopiera, men också sätta lösenord på disken osv. Allt försvann och disken blev tom, precis som förra modellen jag har.
Så nu har jag börjat lägga in det på det vanliga viset, som du beskriver. Kopiera och klistra in alltså. 

Förmodligen finns det fler fördelar med att säkerhetskopiera?
Men nackdelen är att man inte verkar kunna se på innehållet utan att återställa.. Isåfall är det gamla sättet bäst för min del.

Tack för ditt snabba svar 🙂

JonasDuregard
8/4/16, 1:32 PM
#3

#2 "Förmodligen finns det fler fördelar med att säkerhetskopiera?"

Enda fördelen för de flesta är att det kan göras automatiskt  av medföljande programvara. Men vill man ha det finns det andra program som kan göra det utan att lagra filerna på ett så krångligt sätt.

"Men nackdelen är att man inte verkar kunna se på innehållet utan att återställa.. Isåfall är det gamla sättet bäst för min del."

En annan nackdel är att man inte kan komma åt filerna enkelt från andra datorer genom att koppla in hårddisken där, vilket delvis förstör syftet med en extern hårddisk.

Kaj
8/9/16, 8:46 AM
#4

När jag köper en ny dator så gör jag alltid så att jag gör en formatering av den. Jag vill nämligen inte ha dom backup program som kommer med disken eftersom dessa bara fungerar med den diskens leverantör.
Om du vill ha backup och kör Windows 10 kan du enkelt ställa in exakt vilka filer du vill backa upp och ex lägga backupkopian på din nya hårddisk. Du kan även bestämma hur många versioner du vill ha backup kopior på (tar du upp mer plats så klart). Du kan även i backupen bestämma om du även vill ha med hela operativsystemet och kan då snabbt återställa om du skulle få problem.

Du bör även skapa en återställningsdisk av ditt Windows. Denna kan du lägga på ett USB minne (tror 4 gig räcker).  Skulle du få en total krasch av din dator kan du då boota från USB minnet och göra en total återställning av din dator. Därefter kör du bara Windows backup program igen och gör en restore. Då kommer du få en restore på alla ändringar i operativsystem (ex windows update, installerade program etc) samt din egna filer.

_Fisken
8/13/16, 10:23 AM
#5

Formatera inte HP Enterprise ialla fall. Då måste du ha HP:s original-DVD med win7 på för just den datorn (i detta fall jag tänker på).  Det verkade omöjligt att lägga in en original-win7 på den..

Zpookey
8/15/16, 1:28 AM
#6

Alltför ofta har man stött på kunder som köpt en extern hårddisk och lagt alla sina viktiga saker där. Foton, dokument, musik. Och sedan har den externa disken gått sönder och allt deras viktiga är borta.

Att göra en säkerhetskopia av datorn är bättre eftersom att du då har allt det viktiga på två ställen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: