Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1376 ggr
SegerSims
8/17/16, 4:43 PM

USB Förlängning + USB HUB

Jag har  en liten USBHUB  med fyra uttag men mina externa hårddiskar står inte bra och jag funderar på att köpa en förlängning till USBHUBEN och nu är min fråga . Kommer det fungera bra? Eller borde jag ha 4 förlängningssladdar till de Externa hårdiskarna istället? Vill helst undvika massor av sladdar och slippa betala för mycket. 

Här är min hub http://www.trust.com/en/product/14591-vecco-4-port-usb-2-0-mini-hub-black

Och här är sladden jag funderar på https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-kablar/usb-3-0-kablar-a-till-a/forlangningskabel-usb-3-0-1-8-m-p68916

Annons:
SegerSims
8/17/16, 4:54 PM
#1

Kan tillägga att mina diskar är både 2.0 0ch 3.0 USB.

Är även öppen på förslag på andra någorlunda billiga hubbar om det inte skulle funka bra med den jag redan har. Kan alltid använda den till laptopen annars men nu gäller det till Stationär dator,

[VSK]
8/17/16, 5:27 PM
#2

Du bör undvika så många kontakter som möjligt. Bäst är en enda USB-kabel. Du tappar minst 0.3 dB per skarv. Ju sämre signal ju mer tappar du i hastighet. 

Använder du alla diskar samtidigt så kommer den hubben bottna. 

Beror ju lite på vad du gör med dina hårddiskar.

SegerSims
8/17/16, 6:45 PM
#3

Jag använder inte alla diskar samtidigt, max två just nu då jag håller på att städa ur och rensa min dator då jag ska inköpa mig en ny vilken dag som helst. Men sedan så används ju en åt gången.

Så jag funderar på att flytta diskarna till en bättre plats då två av dom står på golvet just nu viket inte är någon vidare plats.

[VSK]
8/17/16, 7:47 PM
#5

#4

Jag tycker den ser helt okej ut. Det enda är väl isf de blå lysdioderna kvällskvist.

SegerSims
8/17/16, 8:01 PM
#6

#5 Men med egen strömförsörjning måste väl vara ett plus?

Annons:
[VSK]
8/17/16, 8:19 PM
#7

#6

Ja det måste du ha med så där många portar (fyllda). Eller om du har nån enhet som drar kräm. Med kräm menas max 0.9 Ampere vid ett vanligt uttag och 1.5 Ampere för de portar som är dedikerade som laddningsportar. Denna hubb har en dedikerad laddningsport. 

Exakt vad denna hubb klarar utav för belastning kunde jag inte hitta nån information om, men att den uppfyller kraven torde vara självklart.

Inkanyezi
8/17/16, 8:38 PM
#8

Om det är en stationär dator kan det vara en bättre lösning att sätta i ett kort med flera USB3-portar om du har en liten PCI Express ledig. Då kan du få full fart till alla, och om kablarna inte är längre än de här, så tappar du inte data.

Kaj
8/18/16, 10:05 AM
#9

Du kan visst ha en 2 meter USB kabel till din HUB så diskarna kan stå där du vill ha dem.

Däremot skulle jag om jag vore du faktiskt satsa på en USB 3 HUB om du nu har USB 3 diskar. Prestandan kommer att gå upp rejält för dessa diskar då.

Det finns tom USB 3.1 hubbar numer som kommer ge ännu mer prestanda. Kan ju vara bra om du framöver investerar i en USB 3.1 disk.

Netonnet har dessa 2 som jag tycker är prisvärda
USB 3.1 HUB
USB 3.0 HUB

Sedan har du ju alltid möjlighet att handla från utlandet.
Jag har köpt otaliga teknikprylar från kinesiska webbplatsen www.banggood.com Det är en av världens största webbplatser och dom har utmärkt support, garanti och en jävla massa saker till väldigt billiga priser. Ända är väl att det kan ta upp emot 3 veckor innan prylarna kommer men frakten är alltid gratis till Sverige.
Jag har handlat Windows/Android plattor för ett par tusen kr där likanande hemma kostar upp emot 7-8 tusen.

Här är Banggoods USB hubbar
Här har Bangood en 7 portars 3.0 HUB med externströmförsörjning (svensk adapter medföljer) och av/på kanpp på respektive port om man vill 120 kronor inkl frakt.

Inkanyezi
8/18/16, 10:21 AM
#10

#2 Det är visserligen sant att diverse skarvar och förlängningar i den idealiskt raka och korta signalvägen dämpar lite, men då det ju handlar om digitala signaler, har begreppet dB enbart med signalstyrkan att göra, inte innehållet, det data som signalen ska överföra. Ett signaldropp på mindre än en dB är som piss i Mississippi, det tappar ingenting alls. 

Decibel är ett trubbigt mått för att bedöma risken för datafel i en digital dataöverföring, men om dB-måttet innebär ett spänningsfall så stort att det understiger tröskeln för överföring, så tappas data. Det är bara i analoga system som dB-värdet är relevant, och även där är 0,3 dB ganska lite, men växer ju fort om man lägger på många skarvar.

För dataöverföring har däremot längden betydelse, och högre hastighet betyder att signalvägen inte får vara lika lång som vid låg hastighet. Jag har inte räknat på det, men med USB3 blir gränsen för kabellängd kortare än för USB2.

[VSK]
8/18/16, 10:47 AM
#11

#10

Har man dålig signalkvalitet så kan det bli nåt som heter CRC-fel. Antingen så bryts överföringen eller så kan den gå sakta. Om man har otur. 

När det gäller dB (d/i) så har jag mer eller mindre bott på Allgon i Åkersberga när det väl begav sig så….

Inkanyezi
8/18/16, 11:05 AM
#12

I ett dataöverföringssystem finns en felkontroll, och för att hålla hög hastighet har man valt att skicka fler paket i ledningen innan det har kommit svar på om datapaket har tagits emot korrekt. De där signalerna kan krocka med varann och måste ibland upprepas, vilket sänker hastigheten.

Den analoga signalstyrkan är irrelevant vid dataöverföring, så länge signalen räcker för att få fram data. Måttet dB avser enbart den analoga signalen, och så länge den kan tolkas, kan den utan problem vara dämpad. Om signalen är så svag att man tappar denm, dvs att den drunknar i bruset, får man inte främst CRC-fel, utan det blir helt enkelt "ingen signal". CRC-fel kommer främst av att dataflödet är missanpassat till signalvägens längd eller att data förloras på vägen genom brus eller dropout. Därför kan vi inte skicka data med USB-standard till månen, eftersom vägen dit och tillbaka är alldeles för lång.

Man måste helt enkelt sänka överföringshastigheten vid lång signalväg, för att minska risken för fel. Det finns också andra logiska lösningar med buffring, där mängden data innan felkontroll kan ökas för att ändå hålla hög fart på data, men CRC är en kontroll av att data överförs korrekt. Det har väldigt lite med den analoga kvaliteten på signalen att göra, utan främst på dropouts, brus, och fel i anpassningen mellan dataflöde och överföringsavstånd. Avståndet är den enskilt viktigaste faktorn för möjlig hastighet med CRC som kontroll av att data har överförts korrekt. Signaldämpningen kommer långt ner.

[VSK]
8/18/16, 12:24 PM
#13

Jösses…

Antingen så bryts överföringen eller så kan den gå sakta. Förklarat på en rad.

Annons:
Zepp
8/28/16, 8:14 PM
#14

Menna.. använd trådlös överföring i stället!

Anslut diskarna till den trådlösa hubben!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SegerSims
8/28/16, 9:04 PM
#15

Oj denna har jag glömt att svara på. Jag har nu köpt ny dator och en ny hub på Inet och allt fungerar galant. Fort går det med. 😃

Tack för all hjälp!

Upp till toppen
Annons: