Annons:
Etikettövrigt
Läst 1122 ggr
ilenna90
8/19/16, 11:10 AM

ljudet har slutat funka

skulle behöva lite hjälp med en ljudfråga. och jag kan säga på en gång att jag inte är jätteteknisk när det kommer till sånt :) 

jag har en stationär dator och under gårdagen funkade ljudet ur högtalarna felfritt. men på kvällen slutade det plötsligt fungera. om jag klickar upp ljudkontrollen så visar den att ljud spelas men det låter som sagt inget. jag gjorde några ljudtest där datorn spelade upp ljud som man skulle svara på hur bra dom hördes; men dom hördes inte alls för mig. 

när jag kopplar i ett par hörlurar så fungerar ljudet genom dom. 

det hände likadant iförrgår också, men då kunde jag se på akvititetsfältet att ljudikonen av någon anledning blivit kryssad, som att den blivit satt i något ljudlöst läge, men efter att jag klickat bort det krysset över högtalarikonen så funkade det som vanligt igen. 
men nu syns det inte någon sån ikon heller. 

jag har testat att startat om datorn och kollat så att alla kontakter sitter i . och jag har inte gjort någon uppdatering på sistone som skulle ha kunnat ställa till det. 

någon som har något tips på vad jag skulle kunna testa? eller låter det som att dom helt enkelt gått sönder bara? (dom är för övrigt inte särskilt gamla alls.)

Annons:
Kaj
8/19/16, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Något har nog gjorts på din dator trots allt. Nu vet jag inte vilket operativsystem du har men om du har ex Windows så kan ju augusti månads Windows uppdateringar trillat på för de gör dom automatiskt.

(Om du har Windows) Kan du skriva ljud i sökrutan och starta ljud och ta en skärmdump och visa oss vad fliken Uppspelning visar.
Verifiera att rätt högtalare är valda om det finns flera och klicka sedan på Konfigurera. Verifiera att de aktuella högtalarna är aktiverade.

ilenna90
8/19/16, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

tycker att det enligt det här ser ut som att det ska funka?

Kaj
8/19/16, 1:56 PM
#3

Ja allt ser bra ut där.

Har du kollat så att alla ljudreglagen är på volym (dessa sätts per applikation som stödjer ljud.
Klicka på ljudikonen i aktivitetsfältet och välj sedan mixer (länk längst ner)
Dra sedan upp ljudreglaget för samtliga appar där.

Om detta inte heller funkar kan du ju  pröva (om du vet att högtalarna funkade i går) att göra en systemåterställning till ett datum tidigare än igår.

Då skriver du systemåterställning i sökrutan. Leta sedan upp en återställningspunkt som är äldre än igår.
Låt hela återställningen gå utan att stänga av datorn - det kan ta upp emot en timme beroende på din dator.
Nu bör allt vara så som det var vid tidpunkten före återställningspunkten och ljudet bör då fungera - såvida det inte är fel på högtalarna förstås.

ilenna90
8/19/16, 2:12 PM
#4

högtalarna började precis spraka till, och jag fick även ljud för några sekunder men som försvann igen. 

och nu hittade jag precis felet. jag har en vit dosa med plats för massa sladdar och det verkar helt enkelt som att det var ett av uttagen där i som plötsligt blivit glappt, för nu när jag satte i sladden i ett kontaktuttag i väggen istället så funkar det felfritt! 

men tack för hjälpen ändå :)

ilenna90
8/19/16, 2:14 PM
#5

.

Upp till toppen
Annons: