Annons:
Etikettdatorköp
Läst 5507 ggr
leemland
8/22/16, 8:45 PM

Livslängd - laptop

Hur lång är livslängden ungefär på en laptop?  😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
[VSK]
8/22/16, 8:59 PM
#1

Exakt 4 år, tre månader och en timme 😃

Finns inget svar på det då det skiljer datorer åt. De som går varmt brukar lägga av först i princip.

Aniara14
8/22/16, 9:17 PM
#2

#0 Företaget SquareTrade, som erbjuder förlängd garanti på hemelektronik, har samlat statistik över mer än 30000 nya laptops, och deras resultat stämmer helt överens med mina egna erfarenheter hittills på området.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

leemland
8/22/16, 9:32 PM
#3

#1 hahaha😂 Nej de är ju klart, men på ett ungefär ?. 😛

#2 Tack för länkarna! Har skummar igenom det lite och de verkar väl som om ca 3 år är längden på datorerna. (dock håller jag inte med om att ASUS tillhör dom bättre, men de är en annan historia 😂hahahahaha) 

Jag använder min datorn mest  till surf, bildredigering+lagring och spelar lite onlinespel. Nu ska den även användas till pluggande. 😛 

Den jag har nu är 5 år gammal, batteriet funkar inte så jag har kontakten i hela tiden(har inte orkat köpa nytt batteri😛)  Funderar därför på att kanske skulle skaffa en till eller byta ut denna helt och hållet.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Aniara14
8/22/16, 9:40 PM
#4

#3 Ja, det finns ju s.k. "måndagsexemplar" inom alla fabrikat, och har man råkat få ett sånt så är det ju klart att det påverkar ens egen uppfattning om vilka märken som är bra eller dåliga.

Därför tycker jag att statistik över stora mängder av datorer är det mest intressanta, eftersom det känns mer tillförlitligt än enstaka subjektiva erfarenheter och upplevelser.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[VSK]
8/22/16, 9:41 PM
#5

#3

Går inte att säga. Beror på vilken dator det gäller och ur pass noga man varit med den. Jag vet inte exakt hur det är nu men förut så kunde man säga att höll datorn ett år utan fel så fanns det goda förutsättningar till en lång livslängd. Det känns som det borde gälla idag med.

AO är bra kylning på en dator. Sen beror det på vilka komponenter som sitter på moderkortet och hur pass bra det är byggt mm. Har du kondensatorer som är billiga så kan du räkna med att de kommer att ge upp betydligt snabbare än dyra kondensatorer osv. Har du en stabil nätdel i datorn så förkortar inte det livslängden precis.

Som sagt, omöjligt att svara på hur länge din dator kommer att leva.

Aniara14
8/22/16, 9:47 PM
#6

#5 "AO är bra kylning på en dator."

Ja, det håller jag verkligen med om.

Asus är ju kända för att ofta ha bra kylning på sina datorer, och jag misstänker att det kan vara en av förklaringarna till att dom får bäst resultat i SquareTrades undersökning.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
[VSK]
8/22/16, 9:53 PM
#7

🙂

leemland
8/22/16, 9:57 PM
#8

Tack för era svar! 
Jag får väl ta de som de kommer med datorn 😛 Segar den till sig eller så är det ju bara att köpa en ny 😛

#4 Tyvärr har jag nog fått 2 måndagsexemlpar i så fall 😛 På min första Asus pajja nätverkskortet och nu på denna så är de batteriet. Så det kommer kvitta vad folk säger till mig så kommer jag nog aldrig köpa asus igen 🤪hahaha.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Aniara14
8/22/16, 10:44 PM
#9

#8 Jag skulle tro att det inte bara hänger på vilket fabrikat man köper, utan modell och prisnivå är säkert minst lika viktigt.

Dom enklare och billigare modellerna är nog mindre hållbara hos dom flesta märkena.

Innan jag köpte laptop så läste jag ganska mycket på nätet, bland annat på Sweclockers där alla dom "värsta" datanördarna hänger, och då var det en person där som jobbade med att laga datorer. Han påstod att Asus billigare laptop modeller inte var mycket att ha, medan deras dyra gaminglaptops däremot var av mycket bättre kvalitet och mera pålitliga. Det tror jag absolut kan stämma.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Record
8/22/16, 10:51 PM
#10

Svaret är evigt liv. Elektronik kan inte slitas ut, men fläktar är mekaniska och slits i lagren, med följden att värmen stiger, till kollaps ! 😃

Batterierna är ju till för att laddas varsamt ca 1000 ggr.

[VSK]
8/22/16, 11:08 PM
#11

#10

Har du aldrig varit med om att elektronik lägger av?

Record
8/22/16, 11:16 PM
#12

VSK

Många gånger men oftast självförvållat. 😃

[VSK]
8/22/16, 11:21 PM
#13

#12

Man ska inte dricka grogg eller läsk vid datorn 😃

Annons:
leemland
8/23/16, 6:59 PM
#14

#9 Jag brukar också läsa på eller be någon som kan hjälpa mig med det🤪haha.  Men tyvärr har jag lyckats f 2 kassa Asus - så nästa laptop kommer inte va Asus 😛 
Ja oftast är det hu så att man får vad man betalar för . Men jag ligger inte på den billigaste prisnivån men heller inte på den dyra(bara onödiga pengar anser jag) . menmen. 

Tack än en gång för era svar!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Record
8/23/16, 10:15 PM
#15

#leemland

Asus, bra eller dålig? Att nätverkskortet finns som ett separat kort tror ja inte kan gå sönder annat än om åskan slår ner i din laptop, batteriet har sina begränsningar när det överladdas, under 5 år, i stort sett en bra Asus.

#VSK

En svag punkt är tyristorer med induktiv/reaktiv belastning, vilka måste tändas i rätt ögonblick, stora saker för flera hundra kronor/st.😭🍸

leemland
8/23/16, 10:23 PM
#16

#15 Enligt mig är Asus skit. 
Jag vet inte vad som hände med nätverkskortet i min förra laptop men jag kan säga att åskan inte slagit ner i min datorn iaf. Nu när jag tänker lite på det så har jag ibland problem med nätverkskortet på även denna asusen och då måste jag stänga  datorn och sedan sätta igång den igen. 
Jag minns inte vad eller när batteriet "dog" på denna datorn. Men jag har endast haft i kontakten när datorn säger till att batteriet är lågt. Men strunt samma 😛 
Får se om det blir nytt batteri eller en extra/ny dator 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Aniara14
8/28/16, 9:05 PM
#17

#16 Nej, det är ju rätt naturligt att du inte är så himla sugen på att köpa en ny dator av samma märke som du redan haft problem med, på båda två dessutom.

Du får välja nåt annat fabrikat istället, och sen hålla tummarna ordentligt och hoppas på det bästa.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

cookies
9/2/16, 3:55 PM
#18

Om man inte är superelak mot datorn så i alla fall 5 år räknar jag med. Ett tips är då att köpa en som är lite bättre än "medelbra" för en normal användare (ej gamer eller annan användning som eventuellt kräver en mycket bra dator). Har haft min laptop nu i 5 år och den hänger med, känner flera andra som har klarat sig till 5 år. Men som sagt, tar du billigaste som man "precis" klarar sig med så skulle jag säga mindre än 3 år. Hoppas mina reflektioner kan vara till hjälp😃

Upp till toppen
Annons: