Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1142 ggr
Jennie-S
8/26/16, 7:26 PM

Extern hårddisk, erfarenheter av denna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse fick jag ett Mail om att min gratis version på Dropbox går ut den 1 september så om jag vill ha det kvar så måste jag betala. Så tog äntligen tag i det och åkte till elgiganten för att köpa 1TB extern hårddisk. Men när jag kom dit så hittade jag en cloud hårddisk Seagate Central på 2 TB NAS För samma pris då den var på utförsäljning. Köpte den och var så glad tills jag kom hem och sökte lite på den innan jag tänkte packa upp den. Läser då bla inne på elgiganten hemsida endast negativa kommentarer. Kan inget om detta men kommentarerna jag hitta va inge vidarr, funderar nu på om jag borde byta den mot en vanlig extern eller inte. Tänkte höra om någon här har den och kan dela med sig av sina erfarenheter? 😅

Annons:
Zepp
8/26/16, 7:29 PM
#1

Varför köper du inte bara en docka och tar en gammal hårddisk och sätter i denna?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ralph
8/26/16, 7:37 PM
#2

Betala för Dropbox? Jag har haft min i åratal utan att betala.

Jennie-S
8/26/16, 7:39 PM
#3

Förlåt men nu hängde inte jag med på hur du menar 😅 men för att tillägga, min dator här hemma är säkert 13 år gammal. Haft en jobb dator tidigare så har inte brytt mig så mkt men nu har jag den här gamla och den sjunger nog på sista versen. Hårddiskarna är något år äldre än så. Ska köpa ny men inte riktigt nu på momangen så vill ha någonstans att förvara mina bilder mm. Vart så glad att jag kunde lagra bilderna trådlöst men är osäker nu när jag läste om den på nätet 😕

beem
8/26/16, 7:42 PM
#4

Två av recensionerna gäller dålig manual. Kanske beror det på de som läser den 🤫 Kolla tillverkarens hemsida om du hittar en utförlig manual. Då kan du bilda dig en uppfattningen om den verkar lätt att förstå.

Den 3:e gällde hastigheten. Den kan väl också variera vad kravet är. En del har brådis och en del låter det ta den tid det tar.

Jag menar med detta att recensionerna är ofta skrivna i affekt och alltså inte alltid att lita på.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jennie-S
8/26/16, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ralph Så här står det i mailet för att vara exakt. Va lite otydlig men fick extra utrymme i två år vid köp av en mobil för ett par år sen.

Jennie-S
8/26/16, 7:56 PM
#6

Been Sant det du säger faktiskt ☺ Är bara så rädd att den ska va kass och alla bilderna går förlorade på något vis. Är bilder sen säkert 15 år tillbaka och alla bilder jag har på dottern mm. Ska köpa något mer att kunna ta backup med sen så att jag har kopia men det får bli nästa månad. Men då kanske jag inte behöver känna att det kanske var ett kasst inköp när jag egentligen trodde att jag fyndade 😅 såg nu att den ska utgå ur sortimentet så va nog därför dom sålde den billigare.

Annons:
beem
8/26/16, 8:04 PM
#7

Jag har 2 Seagate - inte denna modell - och de har fungerat utan problem.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jennie-S
8/26/16, 8:08 PM
#8

Jag har 3 vanliga Seagate i gammelmormor datorn som hittills har funkat jätte bra under alla år, lite därför jag inte tänkte på att kolla upp den innan jag köpte. Men googlade nu och kollade recensioner på pricerunner. Dom va inge vidare 😕 http://m.pricerunner.se/pr/744-2885584/NAS-Servers/Seagate-Central-2TB-recensioner

_Fisken
8/26/16, 8:15 PM
#9

Jag betalar Google 20kr månaden för 100G på deras Google Drive. Jag kan tycka att det är värt det. Jag har 60G backuper där. Bilder och musik. 
Då jämförde jag Dropbox o Google o tyckte Googles 100G hade ett rimligare pris än Dropbox. Då kopierade jag över allt från DB till Google o stängde det kontot - trots deras lockelser.

Zepp
8/26/16, 8:19 PM
#10

Jag har Storgate, den är gratis och en docka där jag kör backup ibland.

Hängslen och livrem altså.

Vad får du från din ISP, där brukar ingå backup över nätet och AV!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jennie-S
8/26/16, 8:28 PM
#11

Jag har bredbandsbolaget. Vill minnas att dom har 10 gb gratis första året och där efter kostar det 25 eller om det va e0 kr i månaden. Jag har massa bilder och älskar att ta kort så vill gärna ha gott om utrymme 😊

Jennie-S
8/26/16, 8:31 PM
#12

Storgate är väl bara för företag? Hur kommer det sig att du har gratis? ☺ Har för mig att elgiganten har fri mängd för drygt 500 kr om året. Någon med erfarenhet av dom? 😊

Zepp
8/26/16, 8:40 PM
#13

Har Telia som ISP, där ingår både AV (F-Secure) och Storgate i avgiften.

Ibland undrar jag vad folk betalar för.. då knappt något ingår?

På det så har jag gratis mobilt bredband.. betalar bara när jag använder detta.

Dvs på semester och utomlands.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Jennie-S
8/26/16, 8:55 PM
#14

När jag flyttade in i den här lägenheten så ingick bredbandsbolaget i hyran i drygt ett år tills bredbandsbolaget upptäckte att det inte var denna adress det gällde utan en annan så då vart det att jag började betala utan att tänka på att jämföra 😅 men ska kika in på open universe och jämföra lite tror jag 😊

Zepp
8/26/16, 9:00 PM
#15

Bor på landet så här finns lixom inte så många val.

Fick ett fint erbjudande om fiber för 35,000 och då tillkommer valfritt abonemang på detta, dvs det som jag redan har.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kaj
8/29/16, 10:39 AM
#16

En hårddisk är en mekanisk pryl så förr eller senare lär den gå sönder. Det kan ta många ÅR men som sagt till slut ryker den.
Det finns RAID varianter som skyddar dig någorlunda. Det innebär att det egentligen är 2 hårddiskar och att samma data skrivs på båda. skulle en gå sönder så är den andra förmodligen intakt. Nackdelen är ju så klart att man bara får halva utrymmet att lagra sitt data på. Fördelen är att du kan byta en av de eventuellt felande hårddiskarna rakt av. Så fort du satt i en ny kommer RAID systemet se till att de båda blir speglade av varandra.
Att köpa ett RAID 5 system kan iofs bli ganska dyrt (typ flera tusen kronor)

Men om du är riktigt i behov av att lagra så mycket data som du verkar ha och att du absolut inte vill bli av med dom så är ju en molnlösning det absolut säkraste även om du måste betala för det. Dropbox är ju inte den enda det finns ju hur många som helst så du kanske borde söka efter en tjänst som är billigast.
Exempelvis finns Google Drive, Microsofts OneDrive, Icloud Drive mfl.
Microsoft OneDrive för 1TB kostar exempelvis 65 kr per månad.
Dropbox kostar för 1TB ca 78 kr per månad
Google Drive för 1TB kostar ca 89 kr per månad

Kaj
8/29/16, 10:43 AM
#17

Om du nu inte behöver just 1TB utan kan klara dig med mindre så kan du hitta de olika priserna hos de största molntjänsterna här.

OneDrive
https://onedrive.live.com/about/sv-se/plans/

DropBox

https://www.dropbox.com/pro/buy

Google Drive
https://support.google.com/mail/answer/2375123?hl=sv

Kaj
8/29/16, 10:52 AM
#18

Och Ett till tips. Om du prenumererar på Office 365 från Microsoft så ingår 1TB lagring i OneDrive
Den kostar 649 kr per år och då får du även även samtliga Microsoft Office programmen såsom Word, Excel, PowerPoint, Outlook mfl. Och du har alltid senaste versionen av dessa program
https://www.microsoftstore.com/store/mseea/sv_SE/pdp/Office-365-Personal/productID.298282200

Upp till toppen
Annons: