Annons:
Etikettdatorköp
Läst 967 ggr
Jansson.julia
8/29/16, 1:54 PM

Skoldator

Hej! Jag har precis börjat gymnasiet. Här på skolan har vi datorer att låna under skoltid. Flera elever här har en egen dator. Jag känner att det hade varit smidigare än att låna här. Då till min fråga, har ni tips på en prisvärd laptop? Har inga speciella krav, ska gå att ha The Sims 3 på den bara.

Annons:
Zepp
8/29/16, 9:42 PM
#1

Sims går att köra på de flesta nya datorer.

https://www.inet.se/kategori/28/barbar-dator

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara14
8/29/16, 10:48 PM
#2

#1 För det första så finns det inte bara ett The Sims spel, utan 4 olika spel med helt olika krav och egenheter.

Hur mycket erfarenhet har du av att installera, konfigurera och spela något av The Sims spelen?

Jag misstänker starkt att du inte har nån erfarenhet alls av nåt av dom spelen, och ifall det stämmer, så vore det faktiskt bättre om du avstod från att komma med råd och rekommendationer om vilken dator TS bör välja.

Om man köper fel dator efter råd från en okunnig person så kan det gå riktigt illa, så som det gjorde för den här stackars lilla tjejen på amerikanska Sims 3 forumet.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zepp
8/30/16, 7:08 PM
#3

Sims har specefikationer om vad som bör ingå i en dator, för att det skall funka!

Läs på deras sida!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara14
8/30/16, 9:44 PM
#4

#3 Det var som jag trodde alltså, att du inte har nån erfarenhet eller kunskap om spelen i The Sims serien.

Bra att få det bekräftat i alla fall, så att folk som behöver hjälp med nåt av dom vet att dom inte kommer att kunna få det från dig.

Jag föreslår att du i fortsättningen håller dig bara till att ge råd och tips om sånt som du faktiskt kan nåt om.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Jansson.julia
9/5/16, 12:47 PM
#5

Har fått tips om Acer Aspire E5-573 15.6". Är det ett bra alternativ?

kissidor
9/5/16, 1:56 PM
#6

den datorn finns i många olika konfigurationer så du skulle behöva länka specifikt till just den du blivit tipsad om. men vad jag kan se har de alla några år på nacken, och nästan alla verkar ha bara ett integrerat grafikkort. dessa har blivit bättre med åren och de allra senaste modellerna kanske skulle kunna klara sims 3 iaf utan alltför många expansioner - men det här modellnamnet finns bara med som minst 2-3 år gamla processorer och då är jag väldigt tveksam. 

jag har fö för mig att jag har hört sägas att sims 4 är mindre resurskrävande än sims 3 - kan det stämma aniara?

sen väger den här acer-laptopen 2,4 kg, är du säker på att du vill släpa runt på en 15-tummare om dagarna?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Aniara14
9/6/16, 10:16 PM
#7

#5 Vi behöver veta exakt vilken modell du menar för att kunna säga nåt mera bestämt om ifall den är bra/lämplig, men om den är ungefär som den här på Elgiganten så skulle jag definitivt inte rekommendera den för att spela Sims 3 på.

Dels är processorn alldeles för klen, bara 1.7Ghz i basklockfrekvens och av U-varianten (=Ultra Low Voltage) vilket inte rekommenderas för spel.

Dels så har den bara 4GB RAM (=arbetsminne), och dessutom integrerat grafikkort utan eget minne (=VRAM) av den numera ganska gamla typen Intel HD 4400.

En dator som är lämplig för Sims 3 ska ha en snabb fyrkärnig processor, 2.4Ghz eller mer, alltså inte U-varianten, minst 8GB RAM, samt dedikerat grafikkort med minst 2GB VRAM, helst nåt av Nvidias Geforce GTX-kort. Hårddisken ska helst vara en SSD, minst 256GB i storlek, eller också en vanlig mekanisk med 7200 rpm hastighet.

Faktum är att jag tror att det blir väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att få tag på en laptop som är lämplig både som speldator och skoldator. Riktiga gaming laptops, vilket Sims 3 faktiskt behöver, har en tendens att vara både tjocka, tunga och stora, annars kan dom helt enkelt inte klara sin uppgift på ett bra sätt. Men det gör ju samtidigt att dom inte alls är lämpliga att bära omkring på, och ta med sig till skolan och hem varje dag.

Det absolut bästa som jag ser det är att ha en stationär riktig speldator hemma, och en ganska liten, lätt och smidig laptop av enklare typ som skoldator, för det behövs ju inte nån superprestanda för att kunna klara av dom vanliga skoluppgifterna. På det viset så får man ut det bästa av två världar, istället för att ha en halvdålig kompromiss som egentligen inte är riktigt lämplig för varken det ena eller det andra.

#6 Ja, Sims 4 är skapat för att kunna spelas även på datorer med lägre prestanda. I jämförelse med det mycket stora, komplexa och avancerade Sims 3, så är 4:an avskalad och nedtonad, faktiskt mera lik dom två äldre Sims spelen, 1 och 2, fast med moderniserat utseende på grafiken.

Minimum systemkraven för Sims 4 är väldigt lågt satta, medan dom rekommenderade är betydligt högre.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: