Annons:
Etikettövrigt
Läst 797 ggr
catlady04x
8/30/16, 12:52 PM

övertagande av dator/3

Jag bara undrade men det han gör är väl brottsligt också, eller hur.

Annons:
[VSK]
8/30/16, 12:58 PM
#1

Ja.

Sindri
8/30/16, 2:30 PM
#2

TS - gör inte nya trådar hela tiden - det blir lite rörigt. Du kan skriva nya kommentarer i din första tråd så nytillkomna läsare vet vad det handlar om.

Kaj
8/30/16, 2:46 PM
#3

Ja det är klart att det han gjort är brottsligt men det gör ju inte att du kan göra något liknande och inte betraktas som brottsling.
Om du gör det och blir påkommen och identifierad kommer du dras inför domstol. Där kommer det inte spela någon roll om du då säger "han började ju".

Du ska naturligtvis polisanmäla personen om du kan komma på vem det är.

Jag tycker iofs att du skall ominstallera hennes operativsystem men då försvinner även alla bevis som kan behövas vid en polisanmälan.

Du kan ju se om personen i fråga har satt in en proxy i hennes webbläsare. En proxy är en länk till en dator dit all trafik går igenom och där kan man så klart se all trafik.

Beroende på vilken webbläsare hon har så kollar man så här.
Internet Explorer:
Gå till internetalternativ.
Välj fliken Anslutningar och välj knappen Lan Inställningar
Under Proxy server skall det normalt INTE vara något i bockat eller stå någon server adress där - om det gör det är det den du skall ta bort. Skriv ner adressen först för den kan behövas vid felanmälan - skriv även ner adresserna som finns under knappen avancerat.

Google Chrome:
Gå till Inställningar
Klicka på länken Visa avancerade inställningar längst ner
Längre ner under rubriken Nätverk hittar du "Ändra proxy inställningar" gå dit
Nu kommer du till samma ställe som jag beskrev om ovan för Internet Explorer, klicka på Lan inställningar och gör precis som vid Internet Explorer.

Firefox:
Gå till inställningar
Gå till fliken Avancerat (till höger)
Välj fliken Nätverk och under Anslutning välj Inställningar
Se till att ingen proxy är angiven där. Om så bocka ur valet efter att du skrivit ner alla proxy servrarna.

Ibland kan det vara så att man sak ha en proxy server angivet. men då är det oftast om det är en företagsdator, en skoldator eller att man har ett internet abonnemang från en leverantör som vill att man skall använda deras proxy server.
Det är dock inte så vanligt längre.

Upp till toppen
Annons: