Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1745 ggr
taylor__lambert
9/3/16, 12:11 PM

HP Slimline

Det känns som om man blivit lurad. Var på Siba med min mamma igår, vi letade efter en stationär dator. Vi sa SPECIFIKT OCH ORDAGRANT att vi skulle ha den för att koppla in den i TV:n och kolla tv/film utöve att sufta och så. Vi köpte en HP slimeline (450 a110no DT PC NRL) Nu håller jag på att sätta upp den men ljudet kommer inte igång. Jag försöker läsa online men jag är inte så datakunnig och jag hittar bara info om folk som använder HDMI kabel, nu har inte denna dator en sån ingång utan jag har använt mig av RGB för det är den andra typen av ingång vår TV har. Men när man klickar på input på tv:s fjärrkontroll så är inte RGB:n markerad så som de andra ingångarna är när de är uppkopplade, jag får upp bild ändå på TV skärmen. Så mina två frågor, hur får jag igång ljudet och varför är inte RGB markerat i Input?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Record
9/4/16, 10:02 PM
#1

Använd en Stereo mini tele-plugg med kabel o förbind dator line out med TV'n stereo in. Att ansluta med RGB (Scart) går väl inte på datorn där är det HDMI som gäller.

Kaj
9/5/16, 9:57 AM
#2

Att denna dator INTE har HDMI betyder att SIBA blåste dig om du sa att du skulle ha den till TVn. Det borde deras pryoelev till säljare förstått att du skulle ha en med HDMI.
Gå tillbaka och be att få byta för du har ångerrätt i minst 30 dgar

Om du nu inte vill byta så kan du inte få ut ljud via RGB den sänder bara bild. Du måste då även koppla in en ljudkabel. På denna dator blir det via hörlursutgången och sedan in i TVn (beroende på vilken TV du har så kan du behöva en adapter till din 3,5 plug som du sätter i datorn för att den skall passa till TVn).

men jag säger BYT dator och ge SIBA en skopa för att dom lurat dig.

Om du vill köpa billigt på nätet så kan jag rekommendera denna från en kinesisk webbplats. Jag har själv köpt massor därifrån och de är väldigt seriösa så det är ingen bluffsite. Jag har själv köpt denna av dom och den funkar utmärkt.
Denna är en surfplatta på 12 tum som även har HDMI. Den kommer med både Windows 10 och Android så du kan fritt välja vilket os du vill ha för båda finns där hela tiden - Dual boot.
Den har tillräckligt kraft för att köra film och då även 4K upplösning. Windows versionen som kommer med är på engelska men det är bara att gå in på inställningar och välja Language och sedan ladda hem svenskt språkpaket gratis från Microsoft.

http://www.banggood.com/Original-Box-Chuwi-Hi12-Intel-Z8300-Quad-Core-1_84GHz-12-Inch-Windows-10-Tablet-p-1042065.html

Den kostar 2.200 kr men då har du dels en surfplatta och en dator som du kopplar in i TVns HDMI.
Jag kör själv så med min Chuwi mot TVn.
Du kommer inte kunna köra avancerade spel i den för sådan kraft har den inte men klarar all typ av film och surfning utan problem.

Det finns även ett tangentbord som du kan koppla in magnetsikt men det är bara med engelska tangenter så du ser inte åäö - men vet du var de tangenterna sitter är det bara att skriva även om det inte står åäö på själva tangenten.

http://www.banggood.com/120-Degree-Rotating-Magnetic-Docking-Keyboard-For-Chuwi-HI12-p-1038458.html

taylor__lambert
9/12/16, 7:39 PM
#3

Har inte haft tid att svara då jag varit sjuk och sängliggandes i flera dagar.

Jag vet inte om vi kan byta för denna dator är inom vår prisklass, den funkar klockrent i övrigt det är just bara ljudet (och en del av skärmen men där har jag för mig att det finns en inställning att göra) som behöver fixas. Jag har ännu inte sagt något till min mamma om detta och skulle jag göra det kommer hon väl bli as irriterad för saker går aldrig så som vi vill att det ska så därför söker jag seriösa svar angående detta. Och med det menar jag att man gärna får tipsa om vad för sladd (länka) som man ska köpa, kollade på det #1 skrev om men fick inte upp speciellt mycket på google.

Jag kommer inte köpa från utlandet, oavsett hur många som köpt och tycker att det är bra så kommer jag inte göra det, vi vill heller inte ha något tablet för det har jag redan (ipad) och det vill vi inte ha för det kan man inte kolla film på (då menar jag DVD) eller spela enklare spel (lätta cd-rom).

Jag antar att jag måste ta mig till en Siba och fråga men innan så tänkte jag visa hur ingångarna på TV:n och datorn ser ut (bifogas i nästa inlägg).

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
9/12/16, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Tv

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
9/12/16, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tv

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
9/12/16, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Dator

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
9/12/16, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Dator

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
9/12/16, 7:45 PM
#8

Nu blev det en dubbelpost och jag kan inte ta bort den o.O Antagligen för att jag skrev dom via mobilen… jajja

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
9/12/16, 7:47 PM
#9

Är det en sån här jag ska köpa? Hur ska jag stoppa in den? i vilka hål?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Record
9/12/16, 10:35 PM
#10

Baksidan på datorbilderna ser du en grön kontakt, det är en mini-tele. Därifrån och till TV'n där det står Audio (R/L) kopplar du in andra ändan på kabeln. Bilden där är lite otydlig, kan vara RCA-kontakt Audio.

Mini-telepluggen skall vara en med 3 sektioner (tipp, ring, sleev), för att det skall bli stereo.

Här kan du välja var:

https://www.bing.com/search?q=minitele+hane%2Fhane&form=EDGEAR&qs=PF&cvid=abd671f2d91041b6845cf8c2187ee934&pq=minitele+hane%2Fhane

Record
9/13/16, 3:38 PM
#11

#9

Såg inte länken, men den du visar är den rätta, om det bak på TV'n sitter RCA.

Inkanyezi
9/13/16, 6:45 PM
#12

Ljudkabeln kopplas till RCA-kontakterna märkta L och R. Den tredje, som det står video på, är för en videosignal (komposit).

Record
9/13/16, 9:25 PM
#13

Tur att de är märkta så man inte gör fel. Och bränner sönder något.😃

Annons:
taylor__lambert
9/17/16, 4:39 PM
#14

Okej, nu har jag köpt en sladd (nästan 200:-, men det var 10 års garanti sååå, ja).
Nu får jag ljud, men då på "Av2" och bilden är på "RGB" :/ Hur gör jag nu då?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
9/17/16, 4:55 PM
#15

läste nånstans att det funnits andra med det problem jag har nu och att de då köpt en annan sladd som har en 3.5mm i var ände och då hade ljudet funkat?  Skulle det funka för mig också?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
9/17/16, 4:57 PM
#16

För kollar jag på denna video så är det precis så jag har gjort men denna person har ju en helt annan kabel :/

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
9/17/16, 5:00 PM
#17

Nu kan jag ju dock inte se videon med ljud då jag använder datorn för att skriva. Men jag ser ju också att personen på videon får in RGB så att den är markerad, det får ju inte jag och jag fattar fortfarande inte varför :/

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

beem
9/17/16, 5:22 PM
#18

Om jag vore du skulle jag ringa Siba' s support och be om hjälp.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Inkanyezi
9/17/16, 6:55 PM
#19

I videon är det en helt vanlig VGA-kabel och den ansluts till VGA på dator och teve. Det blir inte något ljud där, utan man får ansluta ljudet separat till RCA-kontakterna L och R med en liten phonoplug till datorns ljudkort. 

Teven kan ta emot bilden också med kompositsignal, som du får om videokortet har ytterligare en RCA-kontakt för komposit. Det brukar bli sämre kvalité (lägre upplösning) än att använda VGA-kabel för bilden. Kompositsignalen är en äldre tevestandard som brukar finnas på videoapparater (kameror, bandspelare).

[VSK]
9/17/16, 11:44 PM
#20

Gröna uttaget från dator till Audio in (RGB/DVI) på TV:n. Koppla en passande kabel mellan de kontakterna. Klart.

Annons:
[VSK]
9/18/16, 1:21 PM
#21

Ts, enligt din bild på den tv borde du ha en DVI-kontakt? Om så är fallet, så använd en sån istället för analog kabel (VGA). Ljudkabeln skall kopplas så som jag skrev i inlägget ovan.

DVI finns med inbyggt stöd för ljud, men du har inte det stödet på din dator.

taylor__lambert
9/18/16, 8:30 PM
#22

Jag åkte in till Kjell & Company igår kväll och lämnade tillbaka den andra sladden och köpte en sån som på videon, och så viola! Så nu funkar ljudet, tack alla ändå för all hjälp :) 

Jag kände inte för att köpa en DVI kabel för jag skulle gissa att det är dyrare, jag hade redan den kabeln som sitter i nu så ville inte köpa något extra, jag vill komma undan så billigt som möjligt men nu funkar det iaf :) slutet gott allting gott

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[VSK]
9/18/16, 8:31 PM
#23

#22

Bra det ordnade sig till slut 👍

Upp till toppen
Annons: