Annons:
Etikettprogramvara
Läst 983 ggr
Sindri
2016-09-03 12:57

Vilken Office version?

Har kört med Libre Office på min nya laptop, men den krånglar med Office 2007 som finns i den dator jag måste samarbeta med.

Gillar inte ens Office 2007 och senare versioner är väl ännu mer omfattande och krångliga? Office -97 var enkelt och gripbart.

Men - något måste göras. Är Libre Office bättre ihop med Office 2013? (prenumeration kommer INTE på fråga) Skall den andra datorn (Windows 7) uppgradera till 2013, eller skall jag köpa den?

Någon som känner till båda versionerna och kan vägleda lite?

Annons:
Record
2016-09-04 11:23
#1

Du skriver själv svaren Sindri, men skall du arbeta ihop med någon, bör du använda ett Office som hanterar ".docx", vilka är komplexa.

Inkanyezi
2016-09-05 04:58
#2

Om man inte använder hela komplexiteten, kan man välja att använda ett kompatibelt format, exempelvis MS Office 2003, men det blir ändå inte helt kompatibelt om man använder grafiska objekt, eftersom de kan hamna lite olika i de olika programmen om man använder Open Office eller Libre Office. Det funkar i så fall bättre att installera samma version i båda datorerna och köra med den.

Det beror också på lite hur stor spårbarhet man behöver, dvs om man behöver kunna gå tillbaka till en tidigare version av dokumentet man jobbar i, och hur ändringar behöver dokumenteras.

Office 2007 ska kunna hantera filer från tidigare versioner, men åt andra hållet skiter det sig. Libre Office kan öppna och ändra i filerna från Office 2007, men grafiska objekt kommer inte alltid att hamna precis där de har lagts i det ena respektive andra programmet, och det kan skilja på hur många rader som får plats på varje sida. Man behöver också ha alla teckensnitt i dokumentet på båda datorerna. 

Jag har inte använt de senaste versionerna av MSOffice, men tidigare har man alltid kunnat spara sina dokument i ett äldre format, med reservationen att all formatering från ett senare format kanske inte följer med. Så det enklaste kan vara att den som har Office 2007 väljer ett tidigare format.

Kaj
2016-09-05 10:07
#3

Om du inte ska göra allt för komplexa saker så är ju Office on-line gratis. Skapa ett användarkonto hos Microsoft på live.com
https://signup.live.com/?wa=wsignin1.0&rpsnv=13&ct=1473062568&rver=6.4.6456.0&wp=MBI_SSL_SHARED&wreply=https%3a%2f%2fmail.live.com%2fdefault.aspx%3frru%3dinbox&id=64855&cbcxt=mai&bk=1473062569&uiflavor=web&uaid=bf7a87844b0840428f9fd19a53713113&mkt=SV-SE&lc=1053&lic=1

Efter detta har du tillgång till alla Office program fast i något bantad version. Du har även tillgång till mail, skype och 5GB lagring på OneDrive.

Om du inte vill ha Office från Microsoft så kan du ju pröva Open office eller något annat gratis office paket. Se bara till att det stödjer Microsofts filformat

Upp till toppen
Annons: