Annons:
Etikettinternet
Läst 3398 ggr
Candela
9/7/16, 4:46 PM

Ny router - men vilken?

Jag har fiber indraget i lägenheten som är kopplat till routern (inköpt 2010), som i sin tur är trådlöst ansluten till tre datorer (och några mobiltelefoner). Nu är internetanslutningen seg och opålitlig sen ett tag tillbaka,, så jag misstänker att det kanske skulle hjälpa om man köpte en ny router?

Men vad ska man köpa för att få så mycket som möjligt för pengarna? Kan tänka mig att lägga upp till ca 1000 kr. Tips?

Annons:
Carmarino
9/7/16, 4:49 PM
#1

Har själv köpt en D-link DIR-810L, som jag har kopplat både datorn, två smartphones, en padda och min android-tv till, och den funkar bra. Har sett att den även fått bra betyg i olika tester.

Den saknar dock både gigabit-nätverk och usb-port, så om du behöver det får du leta efter någon mer avancerad router.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Candela
9/7/16, 4:53 PM
#2

Blir lite fundersam över detta citat: "DIR-810L är drygt decimeterhög och har inga externa antenner. Den är tänkt att stå på ett bord och inget annat."

Hur bra blir mottagningen om den står i golvnivå vid ytterdörren (det är där jag har fiberutgången)?

Carmarino
9/7/16, 5:55 PM
#3

#2 Kan du inte sätta den på en hatthylla (om du har) och dra nätverkskabeln upp dit? Elsladden till routern är inte så lång (kanske 1-1,5 m), så du behöver ett eluttag i närheten också (eller en förlängningssladd).

Jag har inte min på ett bord, utan på en hylla lite högre upp. Det blir bättre täckning då. Funkar inte det för dig så får du kolla på routrar som kan stå på golvet.

Du kan ju alltid kolla på övriga routrar i testet, och se om det finns någon där som passar dig bättre. Ska du ha en router med högre prestanda så tror jag du får svårt att hitta någon under 1000 kronor. Här är ett annat test, men den billigaste routern där kostar 1300 kronor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Candela
9/7/16, 6:13 PM
#4

Nej, har tyvärr ingen hatthylla där, utan på en annan vägg. Men finns det möjlighet att hänga upp den på väggen? Någon monteringsmöjlighet?

Carmarino
9/7/16, 6:32 PM
#5

#4 Nej, routern har inga fästen som man kan hänga upp den i. Möjligen kan du hänga typ en liten cykelkorg eller liknande på väggen, där du kan lägga routern. Glöm då bara inte att det ska finnas plats för två kablar ner till uttagen också.

Eller också kanske du kan spika upp en liten vägghylla att ha routern på. (Eller kanske denna -  googla på "liten vägghylla" så hittar du fler varianter.)

Det syns inte så tydligt på bilden i testet, men routern har bara en liten "stödkant" på baksidan att stå på. För övrigt är den väldigt slät.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Candela
9/7/16, 6:39 PM
#6

Jag ska fundera på saken.

Kollar nu på kartongen till min nuvarande router. Det är en D-link med stöd för hastigheter upp till 150 mb/s. Det känns som att det kanske är dags att uppdatera sig? Eller hur stor skillnad kan man tänkas få om man byter router?

Annons:
Carmarino
9/7/16, 6:56 PM
#7

Du får kolla vad som gäller för den router du bestämmer dig för. DIR-810L har stöd för upp till 733 Mb/s enligt Kjell & Company. Därmed inte sagt att det är det du får. På Dustin Home finns en rätt utförlig beskrivning av routern.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
9/7/16, 6:57 PM
#8

Ts, jag har faktiskt inga direkt tips rakt av så där, då det kommer så mkt nytt varje år, men generellt sett så kan man säga att du får det du betalar för. Det är jättesvårt att ge dig tips när man inte vet vad du har för internetabonnemang samt vad som enheterna på LAN-sidan skall göra. 

Skall du köra VPN via routerns inbyggda klient osv… Det finns ingen konsumentrouter som orkar med 256-bitars VPN-klient (inbyggd) i speciellt hög hastighet (det finns ju så klart undantag).

Använder många enheter massor med sessions var för sig, så får även den mest påkostade konsumentroutern svettas. Ja det är inget svårt att sänka en router heller med en enhet, bara det finns bandbredd och dator för det. 

Jag själv har en brandvägg som min router är kopplad till, och kör routern i AP-läge. Min router är något dyrare än din maxgräns, men det är iaf en ASUS RT-AC3200 och jag kör med tredjeparts firmware i min. Alltså inte ASUS original. Jag är riktigt nöjd med min router. -har alltid gillat ASUS router.

Ett tips är ju att kika in på http://www.smallnetbuilder.com och läsa recensionerna där och jämföra och sen får du kika på nätet efter bästa pris (prisjakt.nu tex).

Kaj
9/8/16, 11:43 AM
#9

Jag har dålig erfarenhet av D-link därför undviker jag dom - brukar strula, lägga till drivrutiner på datorn som krockar med andra osv - fast det kanske blivit bättre idag.  Har tidigare varit lite av budget varianter utan direkt kvalitet men vet inte hur dom är idag. Jag undviker dom alltid dock.

Du säger inget om du har ADSL eller vanlig bredband. Jag utgår från att det inte är ADSL.

Du bör definitivt ha en router med ac standard för att få ut full kräm på alla tre datorer.
Den bör gå på både 2,4 och 5 Ghz bandet för att få full prestanda (Dual Band)
Om du vill kunna prioritera trafiken till någon av de 3 datorerna måste routern klara av detta (de flesta gör det idag)
Denna ligger på  ca 1000 kr och finns bla på SIBA och Netonnet (säkert på alla andra kedjor åxå)
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/tp-link-archer-c7/191330.8935/

Här har du en lista från netonnet (=SIBA) på hyfsade ac routrar som alla klarar bra prestanda. De billigaste klarar visserligen bara under 1gig/s över det trådlösa kopplingen (har inget med din bredbandshastighet att göra) och du vill nog ha minst 1 gig där.
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem?page=1&filter=28842187

PS även om den är hög så brukar det inte vara ett problem att lägga den ner (beror lite på de inbyggda antennerna vilken täckning man då får men det brukar funka att ställa dom lite hur man vill

Zpookey
9/9/16, 3:19 PM
#10

Som #9 säger.
Vi har haft fruktansvärt dåliga erfarenheter av samtliga D-Links produkter till våra kunder. Det gick till slut så långt att vi helt slutade att sälja märket alls. Routrar och ADSL-modem var värst där nästan 100% av alla sålda enheter drabbades av överhettning när där blev mycket nätverkstrafik, med följd att routern eller modemet låste sig helt och man fick starta om dom gång på gång.
Jag hade satsat på Linksys (Cisco), ASUS, Apple eller TP-Link.
Och vill man lyxa till det lite med ett extra bra trådlöst nät så kompletterar man med en Unifi AP AC Lite.

Candela
10/19/16, 1:52 PM
#11

Jaha.. börjar bli dags att ta itu med detta nu. Min router får inte längre någon kontakt med nätet överhuvudtaget. Om jag kopplar datorn direkt till nätverkskabeln så får jag anslutning, så det måste väl vara routern det är fel på?

Kaj
10/19/16, 2:58 PM
#12

Ja det låter som att det är det.

Med tanke på att du har så många enheter kopplade till routern så är det definitivt en 802.11 ac router du bör ha.

Det finns några under 1.000 kr men jag skulle nog lägga på några hundra för att få bra grejor. För 1.290 har du ett par bra modeller att välja av.

D-link har jag inge bra vibbar med har oftast krånglat som sagt.
ASUS och TPLINK gör bra grejor.
https://www.netonnet.se/Search?query=router&page=1&pageSize=96&filter=30732463&sortOrder=20&sortBy=1

Upp till toppen
Annons: