Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1241 ggr
Martin
9/7/16, 9:11 PM

Hur ladda Litium polymerbatterier (bärbar dator)?

Har köpt en bärbar dator idag med ett 2-cells Lithium Polymer (Li-Polymer) batteri. Står inget om det i användarhandboken.

Har hört mycket om att vissa typer av batteriet skall man bara ladda upp fullt och sedan inte ha på laddning för då tar de skada medan andra kan man ladda vidare även om de är fulladdade utan att de tar skada.

Någon som vet?

mvh Martin

Annons:
Record
9/7/16, 9:40 PM
#1

Li-Polymerbatteri har en inbyggd övervakning att inte spänningen överskrider sitt kritiska värde, samtidigt inte ström o temperaturen ökar över sina värden under laddning. Allt detta finns i batteriet så du kan inte göra något. Men batteriet har man för att inte behöva nätanslutning, låt den inte stå med nätet anslutet när du lämnar datorn.

Skulle temperaturen sjunka på batteriet kan detta överladda, med brand, som finns många exempel på.

Kaj
9/8/16, 10:52 AM
#2

Skriver detta för att personal på butikskedjorna fortfarande smäller i användare att man skall ladda ur batterierna innan man påbörjar en ny laddning.

Gamla nikel kadium batterier skulle man alltid låta ladda ur så mycket som möjligt innan man laddade dom igen. Annars förkortade man batteritiden.
Några sådana batterier finns inte sedan typ 5 år sedan

Numer används Litium batterier som finns i några varianter men vad gäller laddning så är det samma sak som gäller.
Ett litium batteri har en total livslängd på ett antal fulla laddningar från 0 till 100 % och det är det antalet som är viktigt.
Ett Litium batteri skall du aldrig ladda ur helt mer än typ 1 eller 2 gånger per år för att kalibrera batteriet.
Faktum är att man med ett Litium batteri ALLTID skall försöka att ladda norr om 50% så mår batteriet bäst. Det påverkar alltså inte batteriets hållbarhet om du laddar då det är 75% full till 100%. Detta räknas då som 25% av batteriets totala antal fulla laddningar. Laddar du vid 50% så räknas det så klart bara som en halv laddning av de totala antalet laddningar som batteriet klarar osv.
Antalet laddningar beror på märke, kvalitet och styrka men räkna med minst ett par tusen laddningar i 100%. Laddar du alltid norr om 50% så har du alltså dubbla det värdet i antalet laddningar.

Alla Litium batterier har dessutom konstruerats så att när den når 100% så slutar laddningen så de skall inte kunna överladdas och orsaka att batteriet går sönder (om det inte är fabrikationsfel på batteriet förstås vilket ibland händer men då får man alltid byta gratis till ett nytt).

Nyare Litium batterier är dessutom konsturerade så de kan snabbladdas. Då krävs oftast en mer exkat usb kabel och kontakt. Detta kommer då alltid med enheten du köpte ifrån. Då går laddningen mycket snabbt.
Väljer du ändå att ladda med en vanlig usb kabel och en 5v och säg 2 mAmp laddare (som finns till alla dina andra enheter såsom mobilen) så går det bra att ladda med den åxå men den kommer inte snabbladda utan det tar den tid som det brukar ta tidigare.

Konklusion:
Ladda helst innan den når 50% (du behöver inte gå fullt upp till 100% men det är ju bra om den gör det
Ladda ur mot 0% någon gång per år så batteriet kan kalibreras (då beräknar batteriet hur mycket din normala användning normalt används och kan intelligent spara ström på vissas delar.
Det gör inget att ha laddningen igång även om den nått 100%. Dock skal man alltid ha uppsikt för det kan ju vara ett fel på alla batterier som kan orsaka brand od. även om det är väldigt ovanligt

Record
9/8/16, 2:43 PM
#3

Mitt exempel behandlade batterier i en dator, en helt annan situation kan uppstå vid laddning av telefon via USB.

Lämpligt att se hur det går med branden.

http://mobiltelefoner.ifokus.se/discussions/57cbef688e0e74108a00049f-galaxy-note-7-aterkallad?discussions-1

Kaj
9/8/16, 4:00 PM
#4

Precis - om batteriet är helt och utan fabrikationsfel ska man kunna ha det på laddning över 100% men som jag skrev sist så "Dock skal man alltid ha uppsikt för det kan ju vara ett fel på alla batterier som kan orsaka brand od. även om det är väldigt ovanligt"

Record
9/8/16, 10:15 PM
#5

Flyget har drabbats svårt av batterifel (Li), det gick inte att flyga jorden runt utan att landa ett år för att byta batteri, på det solcellsklädda planet. även MH370 var troligen också batterifel. Att skada batteriets polymer struktur på ett laddat batteri startar en brand.

Record
9/9/16, 9:54 AM
#6

Ny har även flyget i Usa stoppat telefoner med Li Polymerbatteri på flygplan. När det gäller Samsung note 7.

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/samsungmobil-klassas-som-flygfarlig-1.3768957

Annons:
Martin
9/9/16, 10:50 PM
#7

Tack för infon!

mvh Martin

[VSK]
9/10/16, 12:38 PM
#8

Kan väl tillägga det Kaj var inne på. Dessa batterier räknar livslängden i fulla laddningscykler. Dvs laddar jag batteriet 3 ggr 33% så blir det EN laddningscykel. 

Och det här batteriet kan tappa massor med livslängd om det blir för varmt, så av den orsaken så är det inte bra att ladda fullt på en gång om batteriet är tomt. Bättre att småladda istället. Absolut inte bra att ha laddkabeln i hela tiden.

Record
9/10/16, 10:20 PM
#9

Nu har även SAS portat Samsung Note 7, inte ens i bagage utrymmet får de följa med.

#VSK

Tror även att kretsarna under batteriet i telefon värmde för mycket. Försöket att snabbladda för att vara bäst kostar.

Upp till toppen
Annons: