Annons:
Etikettwindows
Läst 1249 ggr
[Frågor]
2016-09-14 08:39

Backup av Windows 10 installation.

Hej. Är inte van vid Windows, använt det för kanske 10 år sedan sist. Grejen är att jag ska installera Ubuntu och kanske kan tänka mig installera Windows 10 igen vid senare tillfälle. Problemet är att jag fick ingen installationsskiva med datorn. Så nu undrar jag om man kan göra en installationsskiva på ett USB-minne med Windows. Hur gör man då detta? Hittar lite olika som image backup, recovery backup och tutorials men fattar inte vilken som är vilken, för vill inte ha med det på datorn utan endast själva installationen. Dessutom är det mesta på engelska men har datorn på svenska så har ett rent helvete (om man får säga så) att hitta, då jag inte suttit i Windows på åratal. Hoppas ni förstår hur jag menar. :)

Annons:
[Frågor]
2016-09-14 08:41
#1

Så svensk tutorial på hur man gör och gärna bilder uppskattas. För som sagt. Helt oerfaren av Windows om man pinsamt får erkänna det.

[Frågor]
2016-09-14 09:00
#3

Ännu smidigare! Tackar. Dum fråga men funkar denna tool i Windows 10: står inte i systemet. https://www.microsoft.com/en-us/download/windows-usb-dvd-download-tool

[VSK]
2016-09-14 09:08
#4

#3

Ja den funkar om du kör med Windows 10 när du laddar ned ISO och bygger installationsmediet, men du måste (av nån konstig anledning) vara inloggad som admin om du har flera konton och kör med tex användarkonto. Det går inte att högerklicka "kör som admin". Bugg.

[VSK]
2016-09-14 09:09
#5

Du skall välja "installera på annan dator" eller vad det nu står som alternativ.

[Frågor]
2016-09-14 09:15
#6

Högerklicka kör som admin. Har bara ett inlogg. Va toppen. Grymt snällt och snabba svar. Tack igen. Du har gjort min dag. :D

Annons:
[VSK]
2016-09-14 09:21
#7

#6

Är du inloggad som admin så kan du så klart bara köra på eller högerklicka om du så vill. Det var om du var inloggad som användare det inte går att högerklicka.

Kul att du fick en bra start på dagen 🙂

Kaj
2016-09-14 13:27
#8

#0 du skriver installera Windows IGEN.
Innebär det att du har Windows 10 på din dator nu?
För om du har det behöver du inte ladda hem programmen ovan för att skapa en Windows bootbar DVD eller USB.
Du går bara till sökknappen och skriver "säkerhetskopiering"
Sedan väljer du "säkerhetskopiering och återställning.
Där väljer du alternativet till vänster som heter "skapa systemraperationsskiva"
Där kommer du senare få välja om du vill skapa denna på en DVD eller ett USB minne. USB minnet måste vara minst 4Gig - helst 8 gig.
Detta kommer att skapa en kopia av ditt Windows som är bootbart så att du när du vill kan göra en helt ny installation av Windows.
Kommer inte ihåg ifall du måste ange licensnyckel när du gör installationen - för säkerhetsskull skriv ner ditt licensnummer på Windows.

Om du inte har ditt licensnummer kan du köra nedanstående script.
Spara nedanstående i notepad och spara som en fil med ändelsen vbs. Därefter kör du scriptet så bör din Windows 10 licensnyckel (produkt nyckel) visas på skärmen

' Listar din Windows produktnyckel

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")

MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

**Function ConvertToKey(Key)
**

Const KeyOffset = 52

i = 28

Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"

Do

Cur = 0

x = 14

Do

Cur = Cur * 256

Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur

Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255

Cur = Cur Mod 24

x = x -1

Loop While x >= 0

i = i -1

KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput

If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then

i = i -1

KeyOutput = "-" & KeyOutput

End If

Loop While i >= 0

ConvertToKey = KeyOutput

End Function

[Frågor]
2016-09-14 22:43
#9

Det stämmer att det är Windows 10 förinstallerat. Hur kör jag skriptet? Är som sagt väldigt ovan vid Windows. :)

[VSK]
2016-09-14 22:47
#10

#9

Klistra in texten i en textfil och byt ut filändelsen .txt till .vbs och dubbelklicka på filen.

[Frågor]
2016-09-15 14:35
#11

Nu har jag testat. det står "Ogiltigt tecken" och "Kod: 800A0408", så verkar inte funka.

[Frågor]
2016-09-15 14:41
#12

Testade att göra det igen och nu funkade det, nu kom nyckeln upp! Tack för all hjälp! Säkerhetskopieringen funkar inte, står bara att man kan säkerhetskopiera filerna på datorn. Annars öppnas programmet som följde med datorn (hp) om återställning men den är inte alls så stor så vet inte riktigt vad den gör. Men funkar det med den usb-stickan jag fixade nu? Följde #2 och den verkar funka.

[VSK]
2016-09-15 14:44
#13

#12

Är din dator registrerad med Windows 10 en gång, så är den alltid det. Aktiverad alltså. Men spara ditt serienr ändå utifall.

Annons:
Record
2016-09-15 15:08
#14

#VSK

Tror att det är lite olika kommando beroende på ver av tian.

Att skriva säkerhetskopiera fungerade ej men återställning gick bra.

Kan det vara något med dagens uppdatering som skiljer sig?

I slutet av processen, fick ja en enda inifil, på 1kb att skriva till CD, och urspårning. Isofilen syns inga spår av.

[VSK]
2016-09-15 15:13
#15

#14

Hur menar du nu med kommando? Tror du menade Kaj och inte mig nu. 🙂

Record
2016-09-15 15:20
#16

jo så var det , följde Kajs, men skrev det inte. Tack

[VSK]
2016-09-15 15:26
#17

Lugnt 🙂

Kaj
2016-09-17 18:42
#18

man skiver Säkerhetskopiering

sedan väljer man Gå till säkerhetskopiera och säkerhetskopiera och återställ Windows 7 (ja det står så fast man har Win 10 - men det är lugnt bara gå dit. Det kan vara att det står så på min dator för den är uppgraderad från Win 8.1)

Sedan har du funktioner för att skapa en reparationsskiva eller en systemavbildning

[Frågor]
2016-09-18 19:15
#19

Tack för alla tips, lyckades få ut den på usb-minne och den funkar toppen! :)

Record
2016-09-18 22:46
#20

#Kaj

Försökte följa din beskrivning med att skriva säkerhetskopiering i sök, men fick bara den med hjälp av ntbackup… troligen från äldre hantering på Win 8.1 liksom du har haft.

Gick vidare i din beskrivning, helt ok hämning, tillverka ISO allt ok.

Fick sedan frågan "skriva till CD" med resultat att det hela spårade ur, undersökte om iso-filen var framme för att skriva till DVD'n  men fanns bara en fil på 1kb.

Ja har tidigare tagit fram en kopia på ett USB-minne så det är ingen panik.

Tack Kaj för alla fina tips du har.👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: