Annons:
Etikettwindows
Läst 1161 ggr
marcusln7
2016-09-18 13:08

Datorn hänger sig

Hej, jag byggde en dator för nu ett och ett halvt år sedan och den senaste veckan så har den helt plötsligt hängt sig och jag kan inget göra. Varje gång den hängt dig är när jag ska ansluta till mitt wifi. När jag trycker på internet-ikonen i Windows (10) och trycker anslut då hänger den sig. Vad kan detta bero på? Jag behöver starta om datorn för att få den att fungera.

Annons:
Inkanyezi
2016-09-18 13:15
#1

Det mest sannolika är att drivrutinen för WiFi inte stämmer, och du kanske kan hitta en uppdatering hos tillverkaren. Kolla vad det är för nätverkskort och gå till tillverkarens hemsida för att ladda ner eventuell uppdatering.

Det är också möjligt att nätverkschipet har gått sönder på något sätt, men kolla först drivrutinen och installera en ny om det finns.

[VSK]
2016-09-18 13:15
#2

Det låter generellt sett som du behöver uppdatera dina drivrutiner. Börja med det och hojta till sen om det inte hjälper.

Uppdatera för nätverkskort och chipset till att börja med.

marcusln7
2016-09-18 17:12
#3

När jag installerade nätverkskortet så fungerade inte skivan för Win 10 och jag hittade ingen annan version på internet. Koret heter: TP-LINK TL-WN851ND. Fungerar det att ta ut kortet och använda datorn som jag hade det innan? Mitt moderkort har en inbyggt nätverkskort för endast trådbunden uppkoppling.

marcusln7
2016-09-18 17:12
#4

Kortet*

[VSK]
2016-09-18 17:47
#5

#3

Om du enbart kan ansluta trådlöst så köp ett nyare kort som har drivisar för Windows 10. Men du kan ju testa det inbyggda och se om inte det uppfyller dina krav innan du köper nytt.

Kaj
2016-09-19 08:42
#6

Har du nyligen uppdaterat till Windows anniversary edition?
Skriv Winver i sökrutan. om du har anniversary edition skall du ha build 1607. Om du inte har det skall du förmodligen se 1511 eller något
September uppdateringen för anniversay edition är :

1607 (10.0.14393.187)

Vet att vissa datorer haft problem med hängningar efter det. Microsoft har jobbat på att lösa det och september uppdateringen tror jag fixade mångas problem.

Men jag skulle nog åxå gissa på drivrutiner.
Här har du drivers till din TP link WN851ND (den är dock riktigt gammal och stödjer bara WinXp/Vista/7 - möjligen borde du fundera på ett nyare nätverkskort som stöder Win 10
http://www.tp-link.com/en/download/TL-WN851ND.html

Annons:
marcusln7
2016-09-20 20:00
#7

Ok, jag trodde att det var nyare när jag köpte det i somras. Innan det så använde jag ethernet via det uttag som mitt moderkort har. Jag ska fundera på att skaffa ett nytt kort, vi får se. Men tack för alla svar. 🙂

Upp till toppen
Annons: