Annons:
Etikettprogramvara
Läst 829 ggr
[Frågor]
9/28/16, 2:12 PM

Dum fråga om trojan och spyware.

Jag är så pass ny på windows att jag kanske låter läskigt okunnig men jag har Windows 10. Finns det något program som är gratis som man kan se om man har trojan eller spyware eller vad det heter? Hittade avast virusprogram i alla fall.

Annons:
Kaj
9/28/16, 2:34 PM
#1

Avast är inget virus program utan en virusblockkare - dvs ett Antivirus program

Windows 10 har Windows defender inbyggd (heter numer Security essentials).
Skriv säkerhet i sökrutan så skall du få upp den appen som du kan köra och genomsöka din dator

Båda dessa program kan du köra en genomsökning på datorn med - de kan sedan lista och tala om för dig ifall du har några trojaner eller spywares.
Men det är så med samtliga Anitvirusprogram att man aldrig kan vara helt säker på att de klarar av att hitta alla typer av hot. Vissa är ex Avast bäst på medans andra är ex något annat Antivirusprogram bäst på. Det varierar även från månad till månad och även från dag till dag då alla dessa Antivirusprogram hela tiden (minst 1 gång per dag men ibland även flera gånger per dag) släpper nya uppdateringar.

Förutom det inbyggda skyddet som finns i Windows 10 (se ovan) så laddar Windows automatiskt ner ett program som heter Microsoft's Malicious Software Removal Tool vid varje månadsuppdatering av din Windows och sedan körs en sökning i bakgrunden med detta verktyg som även tar bort det den kan - om den nu hittar något.

Sist brukar jag tipsa om Malwearbytes ( https://www.malwarebytes.com/mwb-download ) som är ett gratis verktyg. Jag brukar ladda ner det och köra någon gång då och då. Det går normalt lite djupare i sin analys än de andra och kan även ta bort vissa elaka saker som de andra inte klarar av.  Du kan även ta bort vissa saker som fastnat så djupt att du inte kan ta bort det med de andra för Malware bytes har en funktion (Chameleon) som gör att du kan starta datorn med en djupanalys som görs innan hela Windows startats upp och således innan hoten hinner starta vid en omstart av datorn.

Man bör ladda ner en ny kopia varje gång för den uppdateras som sagt hela tiden.
Efter att jag kört den brukar jag avinstallera den för att sedan vid nästa gång återigen installera om den på min dator (efter att jag laddat hem den senaste versionen så klart).
Vill man kan man även ha den aktiv hela tiden men det känns lite som överkurs om man har något av de andra Antivirusprogrammen igång.

[Frågor]
9/28/16, 3:13 PM
#2

Tack för tipsen.

Upp till toppen
Annons: