Annons:
Etiketthårdvara
Läst 4251 ggr
Sindri
2016-09-30 17:27

Varför inte grader och kvm på tangetbordet?

Varför i all sin dar skall det vara så svårt att göra ett tangentbordet med symbolen för grader? Eller för ett m med upphöj d 2a så att man snabbt kan skriva kvadratmeter?
Vet att man kan göra specialtecken med koder, men jag vill ha en tangent!
Är så gammal så jag glömmer jämt de där koderna, ändå har jag anledning att använda båda tecknen rätt ofta.

Annons:
Pia-PizzisAnne
2016-09-30 17:38
#1

° finns ju. Samma tangent som §.
m2 tycker jag att det funkar att skriva.

___________,,,^..^,,,______________**
Hälsningar  Anne Nordström  S* Pia-Pizzi's est. 1988
http://www.pia-pizzis.se
anne.nordstrom@lsn.se
**

tarantass
2016-09-30 17:47
#2

På min Mac, båda svenska tangentborden, finns inte graderna där § finns (6+alt) utan på q+alt+shift.

"m2" går att skriva i en kladd eller motsvarande, men inte om det ska vara noga. Jag håller med TS.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sindri
2016-09-30 18:45
#3

Hur då samma tangent som $? Det är ju på fyrans tangent och håller jag ner shift så blir det ¤. Betyder inte grader. Nej jag gillar inte heller m2. Kvadraten är ju upphöjt till något.

Jalking
2016-09-30 20:02
#4

Jag vet att det inte är den lösning TS frågar efter, men det är ändå ett användbart tips:

Gör en textfil med de tecken du använder ofta och lägg den på lätthittad plats, sen är det bara att kopiera och klistra in. Smidigare än att starta charmap eller plugga en massa koder.

Lite offtopic: Tecknet ¤ har jag gett en egen betydelse. Jag använder den först i rubriken i Google Kalender om jag har antecknat något i "Beskrivning". Det underlättar enormt att se om det finns mer info utan att behöva öppna kalenderposten.

Sindri
2016-09-30 20:17
#5

Jag har en sån - men använder jag den? Nej. Att leta reda på och öppna en fil mitt i en mening - det gör man bara inte.

Inkanyezi
2016-10-01 11:31
#6

#5 Nej, men det finns ju högavis med program som man kan göra små anteckningar med, typ postit-lappar och liknande, som inte är svåra att öppna, inte tar tid, men där de där symbolerna kan läggas för att kopiera när de behövs, exempelvis m2 och °.

Tecknet för grader finns på mitt tangentbord, och det är lätt att skapa ett makro för exempelvis kvadratmeter, så jag har inte stora problem med det. Men man kan exempelvis i sin ordbehandlare med stavningskontroll bestämma att kvm (eller sqm) ska ändras till m2, så behöver man inte ens ha det på tangentbordet om det är i ordbehandlaren man mest använder det.

Om det är en Mac borde det vara ungefär lika lätt att skapa en genväg med någon tangentkombination för att skriva m2. Hur man kan göra i Windows har jag ingen aning om.

Annons:
Record
2016-10-02 11:13
#7

Det fiffigaste är väl att använda ordlistan i Word, och när du skriver dina tankar " skrivgrader" har du i orlistan lagt in koden för grader, som du då väljer. Siffran får du skriva på rätt plats. liksom Celsius mfl.

Sindri
2016-10-02 11:23
#8

Skriver mer på nätet, anvädner inte word. Frågan var inte hur jag gör tecknen för grader eller kvm.
Frågan är varför det inte kan finna spå tangentbord. Det finns en massa tangenter som bara används till en bokstav. De skulle lätt kunna ha multifunktion, som bokstavstangenterna.

På min nya kamera finns en knapp där jag kan välja själv hur den skall användas. Borde lätt kunna användas för några tangenter. Behövs bara att någon gör det.

Record
2016-10-02 11:44
#9

Sindri

När jag startade företaget i databranschen 1982 fanns nästan inga svenska tecken på tangentbordet, då var det klisterlappar på tangenterna som gällde och intrång i datorn för att skriva kod för märkningen.

Det går att göra även i dag med din dator , men då får du klippa naglarna för de tar hårt på klisterlappar.😃

Ett annat alternativ är att det går att styra en meny med tecknen via de extra knapparna på musen, som du då lätt plockar fram. Dina argument vet jag är bra, har samma problem, och då blir det mm2 mm, vilket man ser rätt ofta. Att på Bea-burkarna skriva ML (MegaLiter) stör mig.

Inkanyezi
2016-10-02 15:40
#10

Har du problem att få i dig en megaliter bearnaise?

Åter till Sindris spörsmål: Det finns där på tangentbordet, bara du tar dig tid att göra det som behövs för att få fram det. Jag har inte brytt mig om att göra det, men det går, och det går till och med om du har Windows, även om jag fortfarande inte vet om du behöver ett externt verktyg för att få dina önskade tecken eller om operativsystemet bjuder på det.

Lösningarna är väldigt många, men om man använder tecknet ofta är det så klart bra att ha en genväg på tangentbordet, och i mitt OS finns verktygen för att skapa genvägen, medan andra OS kanske behöver ett program som ännu inte är installerat (eller en "app"). Men jag har både ° och ² på mitt tangentbord, eller vilken ensiffrig potens jag vill (500⁰=1). Om jag vill göra flersiffriga är det aningen knepigare (¹²³), men det går också att få på tangentbordet. Däremot har jag inte lyckats lista ut om jag kan göra minustecken upphöjt för negativa potenser.

För upphöjt tecken, prova "döda" tangenten shift-upphöjning, följt av siffra. Upphöjning ligger mellan å och Enter-tangenten och har dieres när man inte trycker skift. Tecknet slås in efteråt.

För att göra °, prova att trycka AltGr-skift och nollan i övre raden ovanför O och P.

Sindri
2016-10-02 21:28
#11

Nä, hände ingenting alls! Jag har W10 i en Asus. Jag tar mig gärna tid att "programmera" tangenter, om du kan ge mig en vink om var jag hittar tips på det.

Record
2016-10-02 22:03
#12

#Sindri

I Word fungerar dessa tecken, men inte i gratisoperativen.

Specialtecken för elektronik

Ω = Alt + 937

||  = Ctrl + Alt + | (två ggr. tang. > < | )

±  =  Alt +0177

C° = C + Alt + 0176

M² = alt + 0178

µ   =  Altgr + m

¼  =  Alt + 0188

¾  =  Alt  + 0190

©  =  Alt  + 0937

Alt-tangenten användes med numlock on, samt siffror från numeriska tangentbordet.

Altgrå ”med m” för tillägget µF (Microfarad)

Specialtecken för elektronik

Ω = Alt + 937

||  = Ctrl + Alt + | (två ggr. tang. > < | )

±  =  Alt +0177

C° = C + Alt + 0176

M² = alt + 0178

µ   =  Altgr + m

¼  =  Alt + 0188

¾  =  Alt  + 0190

©  =  Alt  + 0937

Alt-tangenten användes med numlock on, samt siffror från numeriska tangentbordet.

Altgrå ”med m” för tillägget µF (Microfarad)

Men det viste du nog tidigare. eller hur?

Ja skall se om det går att ändra texten i meddelanderutan från Windows

(Längst till höger vid klockan) naturligtvis bara för de som använder "Tian" .😃

Kaj
2016-10-03 09:18
#13

Att tangentborden inte innehåller dessa symboler beror på att alla tangentbord följer en speciell standard som är satt av en standardiseringsorganisation. Alla länder har sin utformning så även Sverige. Det är alltså INTE upp till varje leverantör att själva sätta egna tangenter utan dom skall följa den svenska standarden. Att just de tecken du efterfrågar inte finns beror på att de inte fick plats när man prioriterade vilka tecken som skall finnas på de svenska tangentborden. De andra tecknen var helt enkelt viktigare att få med för att tillfredsställa så många som möjligt.

Annons:
Zpookey
2016-10-03 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#2

Jag antar att du missat knappen med grader?
Shift+knappen under Esc.

Carmarino
2016-10-03 09:41
#15

#14 Det är inte alla tangentbord som har gradertecknet där. På alla tangentbord jag har så är det istället ett ½-tecken ovanför §-tecknet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Kaj
2016-10-03 11:50
#16

Det finns gratis program som låter användare av Windows att mappa om tangenter på sitt tangentbord. Med ett sådant skulle man faktiskt kunna mappa upp 2 tangenter som man vanligtvis inte använder till just grader och upphöjt till.
Själv är jag jävligt irriterad på CAPS-Lock som man väldigt lätt kan trycka till av misstag - vem kom på att sätta den till vänster om A???
Skulle nästan kunna tänka mig att mappa om den så den bara fungerar om man samtidigt trycker ner Shift.

Denna länk är till flera sådana program som man kan testa

http://lifehacker.com/5883003/the-best-key-remapper-for-windows

Ännu mer hos google
https://www.google.se/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=software%20to%20change%20your%20keybord%20keys&oq=software%20to%20change%20your%20keybord%20keys&aqs=chrome..69i57.8575j0j7

Sindri
2016-10-03 11:51
#17

Nä, hur mycket jag än glor på den knappen så kommer inget grad-tecken fram. 😃 Det är §  på tre ställen, ½ på två ställen och ett rakt vertikalt streck som jag inte vet hur man får fram.

Och då igen - eftersom den knappen kan ha sex olika funktioner (varav några är samma!) borde det vara hur enkelt som helst att göra så på flera knappar. Gradtecknet är väl för sjutton universellt?

Kaj
2016-10-03 11:55
#18

#17 se mitt inlägg i #16

Där har du din lösning

Jalking
2016-10-03 12:05
#19

#16 Ditt problem är lätt löst. Gå in i Kontrollpanelen - Hjälpmedel. Där kan du välja att lägga till en ljudsignal när CapsLock och NumLock aktiveras. Det brukar vara den absolut första anpassning jag gör på en ny dator.
Exakt vad funktionen heter i Hjälpmedel minns jag inte. Jag sitter vid en Linuxdator just nu så jag kan inte kolla.

Carmarino
2016-10-03 12:44
#20

#19 I Windows 10 finns Hjälpmedel under Inställningar (inte i Kontrollpanelen alltså). Där går man in på Tangentbord och sätter inställningen för Låstangenter till På. Då spelas ett ljud upp när man trycker på Caps Lock, Num Lock och Scroll Lock.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Sindri
2016-10-03 12:47
#21

#16 av: Kaj

Oj, ditt inlägg kom sekunden före mitt så jag såg aldrig det. Håller emd dig om Caps lock. Har ett liknande problem med Num lock som jag råkar slå av av misstag ibland.

Tack för länkarna - jag låter min "dator-hjälp" titta på det när han har tid.
Finfint om det kunde ordna sig.

Kaj
2016-10-03 14:18
#22

#21 Jag gjorde som #19 sa.

Gå in på "hjälpmedelscenter" på kontrollpanelen (eller använd sökrutan)

Länken - Gör tangentbordet mer  lättanvänd har ett val för att spela upp ett ljud då du trycker på Capslock, numlock eller scrollock (Aktivera låstangenter)

Länken Använd text eller visuella effekter för ljud gör att du kan ställa in så att ex hela skärmen blinkar till i svart då du tryckt någon av de ovan nämnda tangenterna

tarantass
2016-10-03 15:05
#23

#14: minsann, det hade jag faktiskt missat varenda gång jag har letat tecken på "Tangentbordsvisare". Medverkat har väl att alla tecken på den tangenten är dubbletter av tecken som finns på andra håll.

Nå, så då finns ju fyra teckenplatser som standardiseringskommissionen kunde ha använt till annat. (Eller man själv om man lyckas mecka dit dem.)

Jag tror verkligen inte att folk behöver ²  – och ³ för "m³" – mer sällan än en rad av de andra udda tecken man kan få utan särskilda koder eller program.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Inkanyezi
2016-10-03 15:44
#24

Och för den som undrar över var man hittar det vertikala strecket.

På svenskt tangentbord ligger det till vänster om Z när man trycker ner den tangenten samtidigt som man håller ner Alt-Gr. De gröna tecknen är för danskt och norskt tangentbord, som har andra tecken för Ä och Ö. De senare ligger på samma tangenter som svenskt Ä och Ö, men i ena fallet omvänt. På en del tangentbord markeras de omvänt placerade som röda på hatten.

Kaj
2016-10-04 10:15
#25

flera pratar om att samma tecken finns på olika ställen på tangentbordet.

Jag kan inte se en enda dubblett på mina tangentbord (undantaget nummer delen till höger förstås men den finns ju där av andra orsaker) och så skall det heller inte vara.

Inkanyezi
2016-10-04 17:28
#26

Det varierar vilka tecken tangenthattarna visar, och en del tangentbord är för marknaden i flera länder, därav följer att hattarna ibland har flera tecken.

Kjell & Company har det egna varumärket Plexgear för tangentbord bl.a, som de säljer  med hattarna märkta för svensk, norsk och dansk tastatur. De svenska är vita, norska som skiljer är märkta i grönt, och de danska i rött. Danskt har omvänt mot svenskt och norskt på bokstäverna Ä och Ö, och det norska har vertikalt streck, |, på tangenten under Esc och § när man skiftar, medan det svenska har § och ½, och det danska har ½ utan skift och § när man skiftar.

Och som tidigare nämnt, svenskt tangentbord har | på tangenten till vänster om Z, när man håller ner AltGr. Det finns också några andra smärre skillnader mellan svenskt, norskt och danskt, den döda accent-tangenten på det svenska har med norsk tastatur bakåtstreck, och det danska har vertikalstrecket på den tangenten.

Men de allra flesta tangentbord har hattar bara för en språkvariant, och vissa företag kan leverera dem för valfritt språk.
http://www.irontech.no/interface/tastatur.html

tarantass
2016-10-04 17:53
#27

#25: man kan få en uppsättning tecken på tangentbordet som det är, en med skift-tangenten, en tredje med alt/AltGr (kanske heter något annat på ett Windowsbord?), en fjärde med den + skift.

Så alla tecken man kan få står inte på tangentermna. Vilket förstås blir bökigt när man ska lära sig var de finns.

På en Mac kan man gå in på Systeminställningar > Tangentbord > Inmatningskällor och kan där dels välja de(t) tangentbord man vill ha (även om texten på tangenthattarna tyvärr förblir densamma), dels kryssa i om man vill att de(t) tangentbordet/n ska visas i menyraden (överst på skärmen).

Från visningen i menyraden kan man sedan dels välja tangentbord (om man har flera), dels ta fram en klickbar meny för diverse tilläggstecken ("Emoji och symboler") och ett klickbart virtuellt tangentbord ("Tangentbordsvisare").

Hur det ligger till på Windows får någon annan tala om.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Record
2016-10-04 23:23
#28

Enklast är att skriva mm och därefter (alt+0178) på numeriska bordet vilket ger mm². och för grader C och (alt+0176)  C°.

Klisterlappar sätter du på lämplig plats med text  C° =(alt+0176) osv.

Det finns ett sätt till men det är att i inställningar ställa om ex. Valuta till mm² eller AM resp PM 😃Då visas en förformatering som anger mm/C, följt av Enter. men klisterlappar på tangenterna man valt.

Sindri
2016-10-04 23:28
#29

Jag vet - har haft klisterlappar med alla möjliga koder förut, men de fladdrar ju alltid iväg till slut, så sitter man där………

Kaj
2016-10-05 08:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#27

Det kan man på Windows åxå
Det har du via språkfältet.
Språkfältet syns längst ner till höger bland aktivitetsikonerna (om det inte gör det så högerklickar du och väljer "verktygsfält" och bockar i att "språkfältet" skall synas.
Nu dyker ditt tangentbordsspråk upp där och du kan välja en eller flera tangentbordslayouter (i mitt fall svenska och engelska (USA)) - det går att lägga till hur många som helst. När du vill byta tangentbord klickar du på språkfältet och väljer det du för tillfället vill ha.
Om du vill lägga till fler tangentbord så högerklicka på språkfältets ikon och välj inställningar. Där kan du sedan lägga till och ta bort tangentbord. Under fliken avancerade inställningar kan du även lägga till tangentbords kommandon som gör att du snabbt kan växla till just ett tangentbord. I mitt fall vänster+Alt+Shift växlar mellan mina två tangenbordslayouter.

Upp till toppen
Annons: