Annons:
Etikettövrigt
Läst 2803 ggr
Tant Grön
2016-09-30 18:21

Datorn luktar bränt

Vad kan detta vara? Det luktar ibland som bränt  gummi när datorn är på. Det kommer inte hela tiden, ibland är det borta ett par timmar men så kommer lukten igen. Har varit så i tre dagar. Har aldrig plockat isär en dator och min man kan inte heller något om datorer.
Det är en stationär dator.

Annons:
[VSK]
2016-09-30 18:29
#1

Om datorn luktat bränt i tre dagar så är det inte rekommenderat att använda den (om det är den du skriver ifrån nu).

Det finns inte så mkt gummi i en stationär dator som kan brinna, så gissningsvis är det nån kabel som inte mår så bra. Kan vara nåt i elaggregatet eller fläktar som brunnit pga för mkt damm eller nåt på moderkortet/grafikkortet mm.

För mig så är det totalt omöjligt att svara på det kan vara utan nån måste kolla igenom datorn. Använd den INTE mer förrän den är åtgärdad.

Vet ej vad du har för dator men gissar att det ej är så svårt att ta dän sidoplåten och kika lite. Dra ur nätsladden om det redan inte är gjort.

Oftast är det stjärnskruvar eller tumskruvar sidoplåten sitter med. Vissa lådor kan ha klick. Bara kika lite försiktigt om ni får dän sidoplåten. Hittar ni inte källan så får ni lämna datorn till nån som kan hitta den åt er.

Får du bort sidoplåten så kan du ju alltid fota innanmätet och lägga ut bilderna här, så kanske man kan se om nåt syns. 

Har operativsystemet betett sig knepigt/kraschat nåt sen lukten uppstod?

Tant Grön
2016-09-30 18:35
#2

Nej den fungerar perfekt, förutom lukten. Det är en Dell och den är ganska gammal, så kanske dags att byta. Tänker att kablar är gjorda av plast, men det luktar inte som bränd plast utan som bränd gummi.
Har hört att man skall ställa den på diskbänken när man tar isär den…?
Fattar inte hur det kan sluta lukta i några timmar, att det inte luktar hela tiden?

[VSK]
2016-09-30 18:41
#3

#2

Om det tex är nätdelen som är för dammig så ändrar ju nätdelen arbetsflöde beroende på vad som görs med datorn. Är datorn gammal och beroende på vart den stått, så kan det ju tex vara en massa flott i datorn som damm fastnat på. Om då en komponent går varm så uppstår antagligen en lukt. 

Ja man kan ställa datorn på diskbänken för att minimera ESD-skador, men det hela handlar om att man har samma spänning i datorn som i kroppen. Lägg datorn på diskbänken och se till att kroppen har kontakt med diskbänken och att datorn har kontakt med diskbänken.

Det finns speciella armband/fotband man kan köpa för ändamålet.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/esd-armband-p38324

Tant Grön
2016-09-30 18:48
#4

Ok vi får väl försöka ta isär den. Finns säkert jättemycket damm i den. Hur är bästa sättet att få bort dammet? Har hört att man inte får dammsuga och vi har ingen tryckluft.

[VSK]
2016-09-30 19:05
#5

Finns tryckluft på sprayburk. Köp sån som är gjord för elektronik. Den avdunstar rätt snabbt. Vissa burkar släpper ingen vätska om man håller de rakt när man blåser, men som sagt, vätskan avdunstar snabbt oavsett. Och ingen ström inkopplad i nätdelen så klart.

Tänk på att det lär damma en hel del i det rummet datorn står när ni blåser rent den.

Dammsugare skapar statisk elektricitet, men det finns faktiskt verktyg som är gjorda för att koppla till dammsugare med dessa kan ej skapa statisk elektricitet. 

Sen när datorn är rengjord så kommer det bli lättare att felsöka, för en dammig dator kan spöka lite varstans.

Annons:
papa-bear
2016-09-30 20:10
#7

#6 va, kan  man köpa barn på biltema? 😂

[aqva65]
2016-10-01 11:54
#8
morten.dynamite
2016-10-01 19:16
#9

Hmm det kan var en kondensator som har läckt.

Kondensatorpest

[VSK]
2016-10-01 21:52
#10

#9

Jo.

Tant Grön
2016-10-13 00:26
#11

Klarade inte att ta isär den. Men det var jättemycket damm på baksidan. Sög bort det med dammsugaren som jag höll ca 1 cm ifrån datorn. Luktade men kände ingen lukt på datorn. Däremot luktade det på baksidan där datorn stått.

Startade datorn på ett annat ställe och hade på den en halvtimme, den luktade ingenting då. Torkade ur på baksidan där datorn stått och torkade alla kablar. Tänkte att det kanske var någon av kablarna som luktade. Satte på strömmen men ingen lukt där heller.

Kopplade in datorn igen och det tog ett par timmar innan det kom bara lite lukt.
Min man tyckte att vi kör den så länge den funkar, och än så länge går den perfekt.

Fattar inte att den fortfarande funkar. Önskar jag kunde ta isär den. Det finns inga skruvar på sidan, bara på baksidan. Jag provade att lossa dom, men det gick inte att ta bort baksidan. Såg sen att det finns en symbol av ett öppet hänglås längst upp på baksidan. Men vet inte hur man gör. Vågar inte bända för hårt.

JonasDuregard
2016-10-13 15:58
#12

Antagligen något i nätaggregatet. Kanske en kondensator. 

#11 När du håller på och luktar, tänk på att ångorna du känner lukten av förmodligen är ganska giftiga. Speciellt om det är en stark lukt bör du vara försiktig. 

Angående att plocka isär den, du kanske kan lägga upp en bild?

Eller så kan du posta modellen (inte bara tillverkaren) så finns det säkert en film på YouTube om hur man öppnar den.

JonasDuregard
2016-10-13 16:00
#13

Kolla efter en liten svart L-formad plastbit på baksidan, om det finns en sådan går den att dra neråt för att lossa sidoplåten (man måste hålla nere den och dra plåten bakåt).

Annons:
Tant Grön
2016-10-13 18:12
#14

#13 Tack för tipset om youtube. Hittade min modell och det ser ju lätt ut när han gör det. https://www.youtube.com/watch?v=-NgO4Pz6WuI

Upp till toppen
Annons: