Annons:
Etikettvarningar
Läst 1267 ggr
Kaj
2016-10-11 10:25

Samsung Galaxy Note 7

Här är man inte direkt förvånad. Samsung (som gör jättebra prylar från telefoner, till plattor, till TV mm) envisas med att tillverka sina egna LiJo batterier. Där är problemet. redan med Samsung Galaxy S4 uppstod problem med överhettade batterier som man var tvungna att byta ut.
Samma problem med S5 och S6 samt alla delmodeller. Användare har alltid klagat på att Samsung telefonerna lätt blir varma vid användning

Efter debaclet med Galaxy Note 7 kanske Samsung förstår att man itne är en batteritillverkare och hellre köper in batterier från någon som kan den tekniken

Annons:
Niklas
2016-10-11 10:47
#1

Borde inte ett företag av den storleken kunna ha all kompetens som behövs för att göra batterier?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
2016-10-11 10:49
#2

Jag har haft en S4:a och den blev varmare än min nuvarande S6 flat. Men jag spelar ju inga spel eller kollar på videoklipp, så jag tillhör den skaran som inte upplever överhettade telefoner. Stängde man av 4G på S4:an så sparade man massor med värme. Men det var nog snarare modemet som blev för varmt.

[VSK]
2016-10-11 10:55
#3

#1

Jo man tycker ju det. Att många multiföretag tar fram sina egna produkter är intet nytt, men det här har ju deras testavdelning havererat. Minns jag rätt så var det nån ny teknik i dessa batterier. Batterier som inte bör släppas till allmänheten innan de är ordentligt testade.

Tyvärr så ser det ut så här på flera fronter, inte bara batterier. Produkterna måste ut på marknaden fortare än kvickt. Det kan vara skillnad på att överleva som företag eller inte (beroende på företagets storlek och konkurrens). 

För att ta andra produkter än just den här telefonen. Hur många brandväggar och routrar tex är fria från buggar? Kanske dålig jämförelse men ändå. Kolla tex spelmarknaden för PC. Buggar är nåt som fixats efter lanseringen. 

Och så klart när det gäller hälsofarliga produkter som denna telefonen så skall projektet skrotas, vilket Samsung kommer göra med den här telefonen om jag är rätt informerad.

kissidor
2016-10-11 13:29
#4

Frågan är nu om det verkligen var batteriet, det spekuleras ju nu i att felet låg i någon annan komponent. Det blir minst sagt intressant att få veta iaf. saken är ju den att utbytesenheterna (i likhet med de enheter som från början antogs inte vara drabbade) hade ju inte batterier från samsungs eget dotterbolag, så där faller det resonemanget nu när utbytesenheterna också visade sig omfattas av problemet

batchen med svällande batterier till s4:orna kommer jag ihåg, men jag kan inte alls hålla med om att samsungs telefoner haft mer rykte om sig att bli varma än några andra tillverkare, förra året tex var väl samsungs s6:or de som blev minst varma av androidtelefonerna för de hade inte qualcomms överhettningsdrabbade snapdragon 810 processor under skalet

men med det sagt så är det ju alltför förekommande att batterier i telefoner från samtliga tillverkare fattar eld, det är när man tänker på saken egentligen smått förvånande att det är en risk som accepteras i stort

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2016-10-11 13:35
#5

#4

Batterierna på S4:orna som svällde var väl designade i Kina om jag inte minns helt galet.

Kaj
2016-10-11 14:06
#6

Tillverkade är en sak men vem stod för design och utveckling av batterierna. Jag har för mig att det var Samsungs som designade men lagt ut produktionen. Fast jag kan ha fel där.

Hur många skor har Nike tillverkat = 0. Man designar bara och lejer ut resten som ett Nike brand

Annons:
kissidor
2016-10-11 14:50
#7

gällande note 7 så sas det ju ursprungligen vad jag förstod  att batterierna skulle ha samma konstruktion som ju då mycket riktigt bör ha kommit från samsung - men att ett antal av det samsungägda bolagets batterier hade ett tillverkningsfel.  men som sagt, det var vad man trodde då - nu har vi ingen aning

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
2016-10-11 15:55
#8

#6

Assembled i China och Korea vill jag minnas batterierna var. De som var från Kina var de som svällde. Sen vart de byggs ihop spelar ingen roll så länge man har en kvalitetsnormen att följa. Nu är det ju här ett par år sen det var på tapeten så det är möjligt att jag kan minnas fel.

Record
2016-10-12 10:49
#9

Gissar att batteriernas känslighet för överladdning och därvid hög temperatur skadar dem. Att de sedan börjar brinna i andra lägen kan vara den värmeutveckling som sker i batteriets inre motstånd vid högt strömuttag är boven.

På en bild jag såg låg kretsar och tryckte mot batteriet, värmen från dessa höjer ju temperaturen till kritiska värden.

Tror inte vi får reda på vad som händer, kanske s.k. programmerad garantitid är med i spelet. 🤔

kissidor
2016-10-12 13:10
#10

Jag tror vi kommer att få ett svar - hur ska någon annars kunna ha förtroende för samsungs produkter igen, om de inte ens klarar av att ta reda på orsaken efteråt? de är nog så illa tvungna att komma med nåt!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Record
2016-10-12 13:35
#11

Jo Kissidor, branden är orsaken om det varit ett normalt Li-ion batteri kan inte detta kortslutas på samma sätt som Polymerbatteri där cellerna är betydligt fler och ligger tätare och mer sårbara mekaniskt vilket startar branden.

Zpookey
2016-10-12 14:07
#12

Nu lägger Samsung ner Note 7 för all framtid.
Antar att det blir "billigast" så.

Källa

[VSK]
2016-10-12 15:52
#13

#12

Jag såg det igår kväll. Ja det är ett antal miljarder kronor upp i rök där.

Annons:
Zpookey
2016-10-12 16:22
#14

#13 Japp…bokstavligen talat upp i rök. :)

Undrar om batterileverantören i fråga kommer att överleva detta.

Man ska inte alltid leta billigaste alternativet.

[VSK]
2016-10-12 16:30
#15

#14

Förhoppningsvis så leder detta till bättre kontroller i framtiden.

Upp till toppen
Annons: