Annons:
Etikettinternet
Läst 1348 ggr
tirobrise
10/19/16, 10:09 PM

Säkerhetskopiera epost

Jag har min epost i MS Outlook 2003

Min inkorg är uppdelad i många olika mappar.

Jag vill säkerhetskopiera allt för att lägga över det på en extern hårddisk.

Hur gör jag enklast?

Jag skulle helst vilja kunna säkerhetskopiera allt på en gång om det går.

Dagligen får jag frågan (från programmet) om jag ska arkivera min epost men jag förstår inte var den hamnar då, eller om det går att enkelt hitta och läsa gamla mejl där det hamnar.

Vad är skillnaden på att arkivera och säkerhetskopiera?

Annons:
Halvdansken
10/19/16, 10:20 PM
#1

Varför ska du säkerhetskopiera? Dina mail ligger ju redan på en "extern" hårddisk, de ligger inte fysiskt på din maskin, men på en MS-mailserver eller vad det nu är. Därför kan man tillgå sina mail från olika ställen.  Enda gången man skulle behöva kopiera mail, är ju om du ska byta mailklient, tex gå över till G-mail eller så.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

_Fisken
10/19/16, 10:37 PM
#2

När jag arkiverar ett mail i gmail så försvinner det från inkorgen o in i ett icke-taggsatt utrymme. Men det finns kvar under "Alla Mail" men det syns inte i Inkorgen (eller under en mapp). Mailet finns alltså kvar på Googles server i nåt moln.
Säkerhetskopierar du mail så kopierar du hem det till din dator.  Det kan man ju göra  - eller inte. Oftast har man så stor hårddisk så man kan göra det om man vill. Du kanske byter mail-leverantör sen och då har du mailen kvar på din dator. Kan vara kul å ha sen.

Torparmor
10/19/16, 10:40 PM
#3

 Jag vill kunna spara undan alla mailfiler i vissa mappar i pdf-format på hårddisk för jag måste dokumentera all mailväxling och senare kunna läsa den oberoende av vilket mailprogram jag använt just nu. Det är ett hästjobb att göra det manuellt


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

_Fisken
10/19/16, 11:03 PM
#4

Du kan ju Prova och märka upp Flera mail och sen högerklick och "Skriv ut…". Då kan det rassla på. Givetvis måste du ha en pdf skrivare. Jag använder cutepdf.

Kaj
10/20/16, 9:32 AM
#5

#1 - det finns andra orsaker till att man vill köra backup på sin outlook mail fil. Det är inte enbart mailen som finns där - ja de laddas fysiskt ner till din hårddisk - du kan själv konfigurera ifall de sedan skall tas bort fysiskt hos din epost leverantör vilket de flesta gör. Så om du laddat hem dina mail så är normalfallet att de är borta från din epostleverantörs diskar men som sagt du kan själv ställa in detta så som du vill ha det.
I Outlook sparas även sådana saker som kontoinställningar, lösenord, konfigureringar av POP, IMPA SMTP med mera.
I Outlook kan du även arrangera dina mail i olika mappar och strukturer som inte behöver överensstämma med hur det ser ut hos din fysiska epostleverantör.
I Outlook kan du även skapa kontakter, kalendrar, uppgifter att göra med mera.

Det är klart att man vill ha backup på detta.

Kaj
10/20/16, 9:52 AM
#6

#0

Alla dina mail, inställningar med mera finns lagrad i en Outlook databas. Det är en vanlig fil med filändelsen .pst (om du kör en vanlig privat outlook klient - kör du mot en exchange server på ex ett företag är filändelsen i stället  .ost)

Så för att ta en backup behöver du bara leta upp din pst fil. Du kan hitta var den ligger i Outlook genom att gå in under kontoinställningar. Klicka på din konto så bör du se var filen ligger lite längre ner på den bilden. Du kan även dubbelklicka på ditt konto och sedan välja Fler inställningar och sedan fliken Avancerat. Där ser du sedan en knapp till Inställningar för Outlook-datafil. Sedan klickar du på knappen bläddra bredvid filnamnet på din .pst fil så öppnas utforskaren där filen finns.

Det du behöver göra är helt enkelt att kopiera denna fil via utforskaren till ett annat ställe. Om något sedan skulle hända så är det bara att ersätta med den nu kopierade filen så är du tillbaka igen. Får du mycket mail kan du ju kopiera denna fil en gång i veckan eller så. Själv gör jag det sällan mer än en gång i månaden.
Denna .pst fil kan man även använda om man vill installera en nya dator med Outlook på. Då gör man installationen som vanligt sedan skriver man över .pst filen som skapades vid installationen med sin egen kopia av .pst filen.

Lite beroende på vilket operativsystem du har så kan du även hitta din .pst fil genom att skriva följande i sökrutan
Windows 7 skriv %localappdata%\Microsoft\Outlook\
Windows Vista, XP eller tidigare skriv %appdata%\Microsoft\Outlook\

Till sist så har du faktiskt en backup funktion inbyggd i Outlook. Gå till Inställningar och leta upp funktionen Exportera/Importera. Starta guiden och välj Exportera till en fil. Nu kan du välja att exportera till en .pst fil eller till en komma avgränsad (Excel fil) - välj .pst för det är mest kompatibelt och enklast.
Välj sedan vilka mappar du vill kopiera (glöm inte att kryssa i undermappar också). Enklast är väl att ta med allt genom att ställa dig högst upp på ditt konto namn.
Du har även möjlighet att skapa ett filter som medger att du bara får med de mail och uppgifter du vill ha med.
Nu skapar Outlook en .pst fil till dig.
Den kan du senare använda genom Importera funktionen eller helt enkelt genom att kopiera in via utforskaren på rätt plats som jag angav ovan

Annons:
tirobrise
10/20/16, 9:11 PM
#7

#6

Tack för bra och tydliga instruktioner.

Ska bli spännande och se hur det går när jag kommer till den datorn det gäller.

Veda
10/21/16, 8:06 AM
#8

#1 och #2

Har man egen domän och mejlen via den vill man inte lagra allt för mycket på servern utan rensa med jämna mellanrum. Då är det lätt att radera för mycket om man använder den som arkiv.

_Fisken
10/21/16, 8:35 AM
#9

Ja, hårddiskar idag är också så hemskt stora så man kan faktiskt backuppa allt. Därför tkr jag att man ska backuppa allt.  Sen kan man rensa servern…

Torparmor
10/21/16, 12:20 PM
#10

#6 Men att "backupa" som pst-fil gör ju att du enbart kan läsa mailen med outlook om du längre fram vill gå tillbaka. Jag har inte heller lyckats med att hitta enstaka mail i en pst-fil. Däremot har jag använt den när jag bytt till ny dator och det fungerar som du beskriver.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Kaj
10/24/16, 10:37 AM
#11

#10, det var precis vad #0 ville. Backup av Outlook.

Det finns program som kan läsa en pst fil och plocka ut enstaka mail ur den.
Det finns även program som kan migrera en pst fil till andra epost leverantörer men det är mindre vanligt.

JonasDuregard
10/25/16, 3:59 PM
#12

Värt att påpeka att #1 har fel, mail i Outlook finns ofta bara lagrade lokalt så att säkerhetskopiera kan vara viktigt. Även adressbok och sådant kan vara bra att säkerhetskopiera.

JonasDuregard
10/25/16, 4:12 PM
#13

#10 Om du vill ha ett läsbart format kan du använda CSV (kommaseparerade värden). Vet inte vad som händer med bilagor dock. 

Om du skapar ett Gmail-konto kan du använda IMAP för att exportera från outlook till gmail, så slipper du krånglet med en extern hdd (plus att det är en säkrare backup, till exempel vid brand - nackdelen är att Google får tillgång till dina mail om det är något som oroar). http://www.labnol.org/internet/email/export-outlook-email-to-gmail-pst-backup/1938/

.

Om du insisterar på att ha PDF:er så finns det flera verktyg som konverterar .pst till pdf. Jag går inte i god för något av dem men länkar till ett par: 

http://www.outlook-emails-to-pdf.systoolsgroup.com/

http://www.outlookconversion.org/pst-to-pdf.pst

http://www.psttopdf.msoutlooktools.com/

Annons:
Halvdansken
10/25/16, 5:36 PM
#14

#12. Kanske lite olika. På vårt jobb så lagras det inte lokalt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Kaj
10/26/16, 12:00 PM
#15

#14 - på jobbet använder man väl sig i regel av Exchange server - vet inte om ni gör det men om så lagras alla mail på Exchange servern. Men det skapas även en lokal kopia på användarens dator. Den filen heter då inte .PSTutan .OST. OST filen är mer till för att det skall gå snabbt att starta upp sin Outlook klient utan att behöva göra en ny synkning mot Exchange servern. Men alla mail som du får eller sänder sparas dels lokalt på din OST fil och dels på din Exchange server. Exchange har alltid masterkopian.
Väljer du att ta bort din OST fil lokalt så kommer Outlook automatiskt att synka hem en ny kopia från Exchange servern nästa gång du startar om Outlook på din dator. Därför är det inte nödvändigt att ta en backup lokalt om man är kopplad till Exchange som alltid håller mastern.
Men få hemma användare har satt upp en egen Exchange server (om ens någon) så för det behövs backup av PST filen för att vara säker på att inte tappa gammla mail.

Upp till toppen
Annons: