Annons:
Etikettinternet
Läst 989 ggr
tlover
2016-10-21 21:11

Finns det något sätt att skydda e-föreläsning?

Jag har fått efterfrågan att hålla en föreläsning på nätet. Jag skulle tycka det skulle vara roligt då det alltid är roligt att föreläsa men min man påminde mig om att den kan bli stulen och spridas utan att jag varken får reda på det eller betalt för det.

Jag tänkte att det finns ju många här som kan betydligt mer om datorer än vad jag gör så jag undrar om det är någon som vet om något sätt att skydda e-föreläsningar?

Jag hade tänkt Skype som ett medium men det kanske är lätt att spela in föreläsningen då och sprida den vidare?

l'm back

Annons:
Kaj
2016-10-24 10:35
#1

I princip NEJ. Det kommer alltid finnas smarta typer som vet hur man rippar oavsett om det är skype eller om du använder något annat media.

JonasDuregard
2016-10-25 15:55
#2

Ja och nej. Det finns säkert en del program som det är svårare att spela in, och en del har antagligen så hög svårighet att det i praktiken är mycket osannolikt att någon gör sig besväret (beroende på hur enastående din föreläsning är 🙂). Men med det kommer troligtvis kostnader och tekniskt krångel (som alltid med DRM). 

Om du funderar på att använda Skype (video?) så gissar jag att det är ett ganska litet antal åhörare. Då är risken mindre att den sprids olovligen, och det bästa sättet att förhindra det är nog att be de som lyssnar att inte sprida den. 

Vem är det som efterfrågat föreläsningen? Är det betalande åhörare?

Zpookey
2016-10-31 14:29
#3

Att skydda från stöld är nog ganska svårt….men du kan alltid ha en vattenstämpel i bilden så att det står vem som äger den. Många webkameraprogram har någon typ av vattenstämpelsmöjlighet.

Upp till toppen
Annons: