Annons:
Etikettwindows
Läst 1649 ggr
[[eskils_]]
2016-10-25 18:34

AcStBmHe Kan någon hjälpa?

Sedan ett par veckor kommer det en ruta med ett snabbt meddelande varje gång jag stänger av datorn. Hinner knappt läsa det, men det står AcStBmHe till vänster, och till höger står ungefär "Programfel. Kunde inte avsluta programmet……"

Har googlat och hittat en massa krångliga tips på engelska som jag inte törs pröva, utom ett mindre krångligt: att avinstallera ArcSoft. Men det hjälpte inte.

Har någon ett lättbegripligt tips på hur jag kan få bort meddelandet? Kan det vara virus? Annars fungerar datorn som den ska.

Sedan igår ser jag inte längre min avatarbild här i iFokus, bara en liten svart ruta med ett vitt kryss i.

(Edit. Nu har jag lyckats lägga in min avatarbild igen. Får se hur länge det håller. Vet ej om det har samband med AcStBmHe-meddelandet.)

Edit igen! Efter en andra och en tredje omstart försvann meddelandet och datorn känns t o m snabbare än förut! Så det räckte tydligen med att ta bort ArcSoft.  Slutet gott, allting gott. Glad

Låter det här ligga kvar ifall någon annan kan ha hjälp av det.

Annons:
Kaj
2016-10-26 12:08
#1

Antingen har du ett hårdvarufel på din hårddisk som du kan försöka reparera - se nedan.
Eller så har du ett eller flera program eller utrustning som har drivrutiner som inverkar på andra drivrutiner. Om så är fallet så är det bara att avinstallera dina program och utrustning en i taget tills problemet försvinner. Då vet du vilken boven är

Kör en disk scanning efter fel på din hårddisk. använd repair så försöker Windows reparera ev trasiga block och sektorer på din hårddisk.
Öppna en kommando prompt i administratörsläge - sök på cmd och högerklicka och välj kör som administratör)
Skriv sedan följande i kommandoprompten  sfc /scannow

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-update/acstbmheexe-error-with-code-0xc0000142-when/1c8984fa-a91b-4db4-b06b-ff4c39531804

[[eskils_]]
2016-10-26 12:28
#2

Tack för svar! Snällt att vilja hjälpa.

Förstår dock inte allt du skriver:

Kör en disk scanning efter fel på din hårddisk. använd repair så försöker Windows reparera ev trasiga block och sektorer på din hårddisk. Öppna en kommando prompt i administratörsläge - sök på cmd och högerklicka och välj kör som administratör) Skriv sedan följande i kommandoprompten  sfc /scannow

Vet ej var och hur man gör en disk scanning, prövade i Sök men den hittade inget.

Vet ej vad en kommando prompt är.

Länken du ger går dit där jag har snurrat runt förut.

Men problemet är ju löst så det gör inte så mycket.

Kaj
2016-10-26 15:18
#3

Som jag skrev.
Sök på cmd
Högerklicka och välj kör som administratör
Nu startas kommandoprompten en svart bild med lite text.
Skriv där  sfc /scannow

En sfc /scannow går igenom ehla hårddisken och ser om det finns trasiga ställen där. Om det gör det kommer den markera dessa ställen så att inget fler data kan skrivas dit vilket kan förhindra att filer hamnar där och blir oläsbara

[[eskils_]]
2016-10-26 18:23
#4

#3 Ok, tack igen, nu fattar jag.

Har kollat och det sägs att proceduren tar "lång tid". Bra att känna till detta, ska spara tipset.

Upp till toppen
Annons: