Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1057 ggr
_Fisken
10/26/16, 9:01 AM

Arkivera skisser/noteringar snabbt i molntjänst

Jag använder Microsofts OneNote som dagbok på jobbet. Den är sparad i MS molnet OneDrive så jag kommer åt dagboken också hemifrån o från telefonen.
Problemet är att jag har en hel del viktiga noteringar i en analog anteckningsbok. Hur ska de arkiveras så dels att de sparas säkert och samtidigt är sökbara o nåbara från vart jag än är?  Jag sneglade på OneNote. Den är ju uppbyggd efter systemet "Anteckningsböcker", "Flikar" och sen sidor. Tre dimensioner typ. 

Sagt och gjort.  Jag testar…

Jag skapade en ny Anteckningsbok i OneNote på datorn. (Anteckningsboken i detta fall skapades alltså i Microsofts molntjänst OneDrive. Det är för att appen i telefonen ska nå den.)

Jag skapade en ny flik (som fick en kategoribenämning i detta fall: Linux)

Synkade appen i telefonen så boken med fliken syntes där.

Skapade en sida i telefonens app under rätt flik (Linux). Satte lämplig Rubrik. Tog ett foto. Bilden sparades på sidan.

Fortsatte skapa sidor o ta bilder. 

Detta gick hur smidigt som helst. Gjorde lite manuella synkningar. Jag antar att appen och dators OneNote synkar automatiskt ibland. 
Så vad behöver man? Ett konto hos MS så man får OneDrive. Sen behöver man OneNote samt den fria appen i telefonen. Jag tror OneNote för dator kostar pengar. Osäker. Appen är gratis.
Jag tror inte du behöver dator-programmet OneNote. Det kan nog gå att skapa anteckningsboken från appen också…)

Men detta är ju en superbra grej o fota anteckningar o skisser….går mycket fort att lagra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: