Annons:
Etikettdatorköp
Läst 16574 ggr
_Fisken
2016-11-01 19:39

Xtra-PC, nån provat?

Såg en USB-sticka som heter Xtra-PC. Den ska tydligen innehålla en bootbar Linux och "hårddisk" och den verkar snabb på de Utube klipp jag sett. Man stoppar alltså in USB-stickan med detta Windowsliknande operativsystem i ett USB-uttag på en trött dator och sen vid uppstart väljer man att datorn ska starta på USB-porten. Vips kommer skrivbordet upp och det tycktes innehålla Firefox, mailprogram mfl programpaket. Även Openoffice tror jag.
Har nån provat denna "parasit" till dator?

Kolla in  Utubeklippet som berättar om den.

(Jag köpte den på stående fot. 592kr totalt inkl. frakt men då valde jag en lite dyrare variant med större hårddisk. Jag är fruktansvärt trött på Win10 som startar om varje gång jag öppnar mappen nertill vänster…)

Annons:
Record
2016-11-01 23:23
#1

Verkar spännande, har en Puppu-linux sticka, när datorer inte vill släppa in mig. 👍

_Fisken
2016-11-02 06:36
#2

Ja, jag har ett par stickor med Mint o Ubuntu på men de är ju inte optimerade för sticka. Ganska långsamma.  Så jag kunde ju inte låta bli att best. denna grej. Ska bli intressant att prova. Som sagt, ganska trött på Windows. Kör hellre Linux men ibland måste jag ha Win pga olika orsaker mest pga program som inte finns i Linux.

Record
2016-11-02 10:16
#3

Det var nog säkert tio år sedan jag fick ett jobb med en utrustning för att betjäna en monter med fågelsång till besökande, datorn var en 486 så bråttom var det inte. Stickan var en "jätte stor" 2GB, tänk vad tiden gör mycket. Nu är det RB-pi3 som du vet tar all fritid.

Förstår inte din klagan på "tian" och omstart när du klickar? Jag tycker allt går bra när man hittar läckorna som gör poppig reklam vilken är ointressant. 🤔

_Fisken
2016-11-02 12:56
#4

Jag har använt en Chromebook under typ 6 månader nu o är bortskämd med renheten. När jag väl fick fläkten utbytt i min HP och drog igång win10 så uppdaterade den sig i två dagar. Skärmen flippade ur. Datorn blev het och det lät illa. Dessutom kan jag inte använda knappen som kallar upp ett fönster för då startar Skrivbordet om och allt stängs ner. Efter omstart av dator så kvarstod problemet. Så jag blev lite less….Dessutom är skärmen(bilden) förvrängd. Men det är garanterat ett hårdvarufel.
Sen kör jag RPi (o Chromebook) o ser inga problem alls…Så det är lätt för mig att avrätta Windows.

_Fisken
2016-11-10 21:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Då har den kommit nu. Den lilla USB-stickan med 64G utrymme. Efter install har den 54G kvar.  
Jag började  installeringen på en snabbare laptop. Stoppade in den i första bästa USB-uttag. Stoppade uppstarten och såg till att den bootade på USB-port. Efter uppstart så var det inloggning med val av lösenord. Sen ville den gärna ha uppkoppling mot internet. Så blev det. Inga problem med anslutning mot routern. Nästa steg var att okejja installationsprocedurer. No big deal.
När den var klar så fanns det OpenOffice (typ MS Office), Firefox o sen bild o filmprogram samt en del annat. Jag kör ju mail via webläsaren (gmail) och det var inga problem. Det följer med en programinstallerare med ett större bibliotek av program. Har inte grottat in mig så mycket i den men det ska nog finnas det mesta. Sökte på "Games" och det kom upp en låång lista med spel.

Just nu kör jag den på en gammal HP dator (Laptop) med 1G RAM som går med speeden 667MHz. CPU-speed 1GHz, dual, cache 4Meg. 
Hur upplevs datorn? Den är fullt användbar till vanliga vardagssysslor. Det är visserligen inte Windows men det mesta man behöver för dagliga göromål funkar.  Jag är inte missnöjd det minsta med hastigheten. Den är helt ok. Så jag väntar på det stora bakslaget men jag tror inte det kommer faktiskt.

Så jag är mäkta impad. Det som svider lite är att jag fick betala för mkt tycker jag. Hade jag tagit minsta stickan för 25 USD så hade jag sluppit tullen kanske. Nu slutade detta på makalösa 500+100+200 kr. Stickan+frakt+tull.  Men jag förlåter mig själv. :-)

En Linux-hackare fixar nog en liknande sticka för 200-300kr säkert. 

Länkar: Deras hemsida. https://www.xtra-pc.com/

Den sticka jag köpte hette Xtra-PC Turbo 64 och kostade 50 USD.

_Fisken
2019-12-14 05:45
#6

Uppdatering:

Jag har den istoppad i laptoppen jag har på jobbet. Använder Microsoft Office 365 i den (webvarianten av Office då förståss).  Det funkar hur fint som helst.  Chrome (Chromium) har ett tillägg som heter Office 365 och via det tillägget kommer jag åt alla(?) appar Office har. På den lilla skitstickan!! Å fort går det!

Annons:
Sindri
2019-12-14 11:41
#7

Undrar om den säljs längre. Youtubelänken funkar men inte den första länken du lagt in.

_Fisken
2019-12-14 16:02
#8

De finns kvar; https://www.xtra-pc.com/

Sindri
2019-12-14 16:15
#9

Aha! Skall låta sönerna kolla om det är något för min stationära. Tack!

_Fisken
2019-12-14 21:03
#10

Det kan det vara om det är web-surfning och vanliga kontorsjobb du tänker göra.

Upp till toppen
Annons: