Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1546 ggr
marcusln7
2016-11-02 09:30

Problem med ljud

Hej, för ungefär en vecka sedan fick jag hem ett Sennheiser-headset som jag beställt. Ljudet i lurarna är helt underbart MEN mikrofonen har jag haft en del problem med. När jag använder Skype så är det svårt för den andra personen att höra mig. Min mikrofon gör så att som man säger ett ord så hörs första, andra hörs väldigt lågt tredje hörs bra och så håller den på att ljudet typ "går upp och ned".

När jag tester mikrofonen i Röstinspelaren (WIN 10) så fungerade den bra när jag anslut till uttaget i fronten av chassit men ibland så blev det samma problem som i Röstinspelaren som på Skype när jag använde mitt moderkorts ljudutgångar på baksidan.

En sak till också, nu har jag mitt headset inkopplat i frontens ljudutgångar på chassit och det fungerar bra förutom om jag aktiverar "Mikrofonboosten" i mikrofon-inställningar i Windows. Om jag använder "Boosten" så börjar det brusa svagt i lurarna och bruset blir tydligare ju högre volym man har.

Kan någon hjälpa mig med detta problem?

(Lite info, jag har ett Gigabyte-moderkort med ett integrerat ljudkort, ett RealTek ljudkort).

Annons:
Record
2016-11-02 10:27
#1

Du bör nog ha en kompressor efter miken, utan att veta hur din utrustning behandlar ljud, kan det vara en form av amplitudbegränsare vilken gör att förstärkningen varierar. Bruset du nämner tyder på detta fenomen.

Kaj
2016-11-02 12:16
#2

Vet inte om detta hjälper men du kan pröva.

Om du går in under ljud så kommer du förmodligen hitta en flik som heter Förbättringar (alternativt finns det valet bland någon av de andra flikarna under ljud). Försök pröva att slå av alla ljudförbättringar. Dessa kräver prestanda av datorn eftersom alla ljud då först skall bearbetas och justeras innan de spelas upp. Skulle kunna vara samma med mikrofon dvs att datorn hela tiden försöker bearbeta ljudet från microfonen innan den sänder ut den till exempelvis Skype.

marcusln7
2016-11-02 15:41
#3

#1 Vart kan jag hitta en sådan kompressor? Är det som ett litet "mixerbord" som du kopplar micken till som sedan går in i datorn? Jag är inte så bra på ljud, haha.

marcusln7
2016-11-02 15:42
#4

#2 Menar du fliken förbättringar i mikrofon-inställningar?

Är det bättre att köpa ett internt ljudkort istället? Kan det förbättra det?

Record
2016-11-02 22:19
#5

Oftast är det den dåliga anpassningen av mikrofon till dator som gör att ljudets amplitud varierar för mycket, kompressorn gör att du får en bra ingångssignal till datorn. Mixerbord kan ha denna funktion men det räcker nog med en enkel kompressor som passar till din mikrofon.

Kaj
2016-11-03 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Du skriver ljud i sökrutan och öppnar det programmet
Därefter går du till Microfonen och väljer fliken ljudförbättringar. Slå av alla ljudeffekter och pröva om det blev bättre då.

Annons:
Upp till toppen
Annons: