Annons:
Etikettfildelning
Läst 1297 ggr
Kadoor
2016-11-02 19:50

Få åtkomst till word-dokument

Hej!
Det är så att min skoldator "kraschade"(eller ja, själva användaren gjorde), vilket ledde till att jag inte kommer åt mina dokument, bilder eller liknande som ligger på den datorn. Allt verkar vara kvar, men det är något fel med användaren…
Min fråga är alltså; går det på något sätt att få åtkomst till det jag sparat på min skoldator, för att föra över det till min privata dator?
Känner på mig att det inte går haha, men det är värt ett försök antar jag.

Vore tacksam för svar! (Satte säkert inlägget i fel grupp också…)

Värt att nämna är att vi har upptäckt att det går att föra över allt från min användare om min lärare, som har ett administratörskonto, loggar in på skoldatorn & går in på min "användarmapp". Men jag vill gärna kunna komma åt det härifrån, om det går. Skoldatorn är nämligen i skolan. (om den informationen är till hjälp)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Kaj
2016-11-03 10:42
#1

Du kan så klart inte komma åt din skoldator från ex din hemdator såvida man i skolan inte satt upp datorerna med VPN tunnel till ftp tjänster vilket är mycket osannolikt att de skulle ha gjort.

Nej du behöver fysisk tillgång till skoldatorn och du behöver ett administratörskonto för att komma åt den användarprofilmapp som du vill åt.
Det är ju en säkerhetsåtgärd så att inte en användare (elev) ska kunna snappa upp någon annans användare (elevs) sparade filer på den datorn om flera delar på samma dator eller det är en "ärvd" dator från någon annan användare (elev). Det vore ju en förfärlig sak eftersom man ju kan ha sparat väldigt privata filer på datorn som ingen annan ska få komma åt hur som helst.

Men om det nu verkligen är DIN mapp så är det bara att prata med läraren som ju har ett administratörskonto, be honom logga in och sedan gå in under DITT användarkonto (C:\Användare\ditt användarnamn - C:\Users) och spara de filer du vill till ett USB minne. Sedan kan du ta det USB minnet hem till din lokala dator och kopiera in filerna dit var du helst vill.

Zpookey
2016-11-03 13:39
#2

Jag skulle rekommendera dig att du pratar med skolans administratör ang detta…det borde ju vara det första steget.
Hen kan säkert spara dina filer och skapa en ny användare för dig.

Kadoor
2016-11-03 22:45
#3

#1 & #2 Misstänkte nästan att det är enda utvägen haha. Får vänta tills nästa vecka då, min kompis kom med tipset som #1 skrev. Så får prata med honom när jag är i skolan. Tack för svaren!

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Upp till toppen
Annons: