Annons:
Etikettspel
Läst 1368 ggr
Skitgalen
11/6/16, 7:12 PM

Om mitt spel laggar?

Jag spelar Sims 4 och nu sen jag installerade det senaste spelet (City living) så har det börjat lagga, det laggar inte hela tiden utan det fryser till ibland bara, vad är det jag ska uppgradera i datorn då? Är det processorn eller är det RAM eller vad är det?

Annons:
[rumelle]
11/6/16, 7:18 PM
#1

Troligen grafikkortet. Kan vara processorn.

Zpookey
11/7/16, 9:27 AM
#2

#0
Lite svårt att gissa eftersom att du inte skriver vad du har för dator, processor, grafikkort eller hur mycket minne du har.

Skitgalen
11/7/16, 1:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en stationär dator

[VSK]
11/7/16, 9:55 PM
#5

Börja med att köpa så att du åtminstone har 8 GB arbetsminne.

Aniara14
11/7/16, 10:13 PM
#6

Instämmer med föregående talare. Din processor och grafikkort är helt okej för att köra Sims 4, men 4GB minne (=RAM) är alldeles för lite. Man bör ha minst 8GB, gärna mer.

En dator med för lite minne är som en människa med alldeles för små och trånga kläder, det stramar och tar emot hela tiden så fort man försöker röra sig och få nåt gjort.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Skitgalen
11/8/16, 2:17 PM
#7

#5 tack och #6 tack för den jämförelsen hahaha!! Jag ska definitivt köpa mer ram då! :)

Skitgalen
11/8/16, 2:19 PM
#8

Förresten, hur vet jag vilka ram minnen som passar till min dator? Måste det vara någon specifik modell eller så?

Aniara14
11/9/16, 11:43 PM
#10

#8 Ja, det är mycket viktigt att det blir rätt sorts minnen. Det är moderkortet som avgör hur mycket du kan sätta i, och vilken typ det ska vara. Jag gissar att din dator har 2 slots (=hållare) för minnesmoduler, stämmer det?

Jag googlade på dom som du har nu, men det verkar inte som om dom finns att köpa längre. Inte i Sverige i alla fall.

Jag tror att det bästa är att du köper ett kit med 2 st nya, exakt likadana, antingen 2x4GB eller 2x8GB, det senare ifall ditt moderkort stödjer 16GB totalt. Man måste installera minnena i par för att få "Dual channel mode", vilket brukar anses vara lite snabbare än Single.

Om du vill ha samma fabrikat som förut, Kingston alltså, så finns det en minneskonfigurator där du fyller i viktiga uppgifter om din dator, och sen gör en sökning, så får du veta vilka minnen som är dom rätta. När du fått reda på tillverkarens artikelnummer så kan du googla på det, och sen jämföra priser på t ex Prisjakt. Det kan skilja ganska mycket i pris på samma minne.

Sen när du köpt minnena och ska sätta i dom, så bör du använda ett ESD-armband för att undvika skador pga statisk elektricitet. Man ska också alltid ha rena händer, och hålla minnesmodulerna i kanterna så att man inte vidrör dom guldfärgade kontaktytorna.

Man måste också sätta i dom vända åt rätt håll, (dom är asymmetriska) och i rätt slots, ifall det finns fler än 2 st på moderkortet.

Inet Datorskola: Bygga en dator

Bygg din egen PC!

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Upp till toppen
Annons: