Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1317 ggr
micki78
2016-11-18 14:34

Laptop bekymmer

Hej!

Jag har ett problem som jag undrar om någon kan hjälpa mig med. Jag har en laptop som jag kollar på film med, jag har en hdmi kabel som går via datorn till tv. Så när man kollar på film så stänger man sen locket på laptopen.

Så, mitt i filmen kom det upp ett meddelande från avg som man var tvungen att klicka på för att den skulle försvinna, avg hade uppdaterat inställningar automatiskt. MEn, så fort jag öppnar laptopslocket försvinner meddelandet. När jag sen ska fortsätta kolla på filmen igen och stänger laptopslocket så kommer det förbaskade meddelandet upp igen. Jag öppnar laptopen och meddelandet är borta återigen. och så rullar det på..

Jag vet inte hur jag ska få bort det där meddelandet från avg, finns det  något commando på datorn som gör att man kan ta bort meddelanden?, eller en inställning på datorn som gör att  meddelanden inte ploppar upp när locket är stängt?? i så fall, vad heter den inställningen?

Jag provade att starta om datorn 2 gånger, men det där avg meddelandet kom tillbaka mitt i filmen hela tiden, jag öppnade avg men där fanns den inte heller..

Idag kanske meddelande lappen är borta, men jag är helt säker på att den kommer dyka upp igen nästa gång avg safeguard gör en uppdatering..

Vad kan man göra?

Annons:
NiklaEri
2016-11-18 14:49
#1

Hej, nu är jag inte så inne på just avg, men det brukar finnas inställningar i virusprogram där man kan välja vilka meddelanden som ska komma. Sökte lite på internet och fick fram detta:

"I ditt AVG finns det faktiskt flera pop-up meddelanden som du kan stänga av. Det kanske inte är nödvändigt för dig att t ex få reda på att ditt AVG har uppdaterat sig eller att dagens skanning är klar.

1. Starta AVG genom att klicka på AVG-ikonen på skrivbordet eller i aktivitetsfältet nere till höger.

2. Klicka på Options längst upp i det högra hörnet för att öppna dess meny.

3. Välj Advanced settings.

4. Klicka på Appearance och gå till System Tray Notifications.

5. Här kan du förslagsvis TA BORT bocken i rutan vid följande:

Update notifications – Meddelar att uppdatering har skett utan problem.

Component change notifications – Meddelar att en del komponenter i AVG har ändrats.

Scanning notifications – Meddelar att skanning är genomförd utan problem.

6. Klicka nu på ”+”tecknet vid Computer Protection och sedan på AntiVirus.

Här kan du TA BORT  bocken i rutan vid Ask me before removing threats – Fråga mig innan ett hot tas bort.

7. Klicka nu på ”+”tecknet vid Scans och sedan Whole computer Scan.

8. Sätt en bock i rutan genom att klicka på den vid Heal/remove virus infections without asking me – Ta bort infektioner utan att meddela mig.

9. Nu får du ett pop-up meddelande från Windows som ber dig att bekräfta att du verkligen vill göra denna förändring. Detta är inget att oroa sig för. Pop-up meddelandet lyder ”Tillåter du att följande program kan användas för att ändra den här datorn”. Klicka bara Ja."

https://www.avgantivirus.se/support/installation/tips-pa-installningar-att-gora-efter-installation/

Annars tycker jag att du borde kunna klicka bort meddelandet utan att öppna locket om du har en mus inkopplad till datorn?

NiklaEri
2016-11-18 14:53
#2

(Att göra så att programmet tar bort infekterade filer utan att fråga, som det står, är enligt mig lite riskfyllt dock då man ger programmet tillåtelse att ta bort filer utan att fråga… jag brukar vara rädd att den ska ta bort viktiga filer som jag vill ha kvar, men det är jag det…)😉

micki78
2016-11-18 18:05
#3

Tusen tusen tack för ditt svar! Jätte snällt av dig. Jag ska kika på det här du skrev och hoppas det lyckas. Jag tror jag har en mus liggandes någonstans, om det går att använda musen trots att locket är stängt så kommer det att lösa sig.

Tack! och trevlig helg. 🙂

NiklaEri
2016-11-18 20:49
#4

Det är lugnt, kul att kunna hjälpa till!🙂

Har inte provat med datormus med stängt lock, men är det bild på tv:n så bör man kunna använda musen då. Du får helt enkelt prova.

Trevlig helg!

Kaj
2016-11-21 09:15
#5

Filer som tas bort av antivirus program sätts väl i karantän. Du ska alltså kunna återställa dem manuellt om du vill. OM AVG inte klarar karantän så bör du ta bort det programmet men jag är helt säker på att det bör klara karantän.

Dessutom - jag har nog aldrig varit med om att ett "bra" AV program tagit bort filer som inte är smittade. Har man ett AV program som hela tiden tar bort filer man vill ha och som man är säker på att de inte är smittade så BYT AV program.

[VSK]
2016-11-29 16:13
#6

#5

Jodå det händer att "bra AV" kan ställa till det ibland med falskflaggningar och raderande av viktiga systemfiler. NOD32 råkade ut för detta för nåt år sen. Det hjälpte ju inte att de insåg felet och tog bort den felande def-filen för massor med datorer hade redan laddat ned uppdateringsfilen per automatik. Jag klarade mig från detta lyckligtvis.

Lyckligtvis så är detta inget som tillhör vanligheterna att viktiga systemfiler raderas av misstag.

Man skall aldrig låta ett AV agera på admin/systemnivå automatiskt. Säkerhetsrisker så det heter duga om ett AV får systemrättigheter per automatik. 

Själv så måste jag skriva in lösenord för NOD32, trycka ctrl-alt-del för att aktivera UAC, knappa in systemets lösenord, och sen godkänna handlingen som NOD32 vill göra. Detta gällande inställningar jag ändrar i NOD32. Har ej fått känd fulkod i systemet på det sättet så jag fått prova att rensa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: