Annons:
Etikettwindows
Läst 1131 ggr
[Hukanson]
12/2/16, 5:38 PM

uppgradering?

hallo datafolket, jag har en fraga som verkar lustig darfor att det inte finns svenska tecken pa den laptop windows 7pro som jag kopt och anvander…nu vore det drommen att uppgradera till windows10 vilket ar fullt mojligt enligt proffsen…men jag tvekar litet eftersom datorn har nagra ar pa nacken och sen ar det detta med produktnyckel…jag har ingen ens for det jag anvander…Finns nagon med erfarenhet om detta som kan je ett gott rad vad som vore for det basta?

Annons:
[VSK]
12/2/16, 6:07 PM
#1

Klistra in detta i en textfil. och spara den med filländelsen .vbs så får du se aktuellt serienummer till ditt operativsystem. Jag har ingen Windows 7 nu men förhoppningsvis så funkar det även där. I Windows 10 funkar det iaf.

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")

MsgBox ConvertToKey(WshShell.RegRead("HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\DigitalProductId"))

Function ConvertToKey(Key)

Const KeyOffset = 52

i = 28

Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"

Do

Cur = 0

x = 14

Do

Cur = Cur * 256

Cur = Key(x + KeyOffset) + Cur

Key(x + KeyOffset) = (Cur \ 24) And 255

Cur = Cur Mod 24

x = x -1

Loop While x >= 0

i = i -1

KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput

If (((29 - i) Mod 6) = 0) And (i <> -1) Then

i = i -1

KeyOutput = "-" & KeyOutput

End If

Loop While i >= 0

ConvertToKey = KeyOutput

End Function

[VSK]
12/2/16, 6:08 PM
#2

Alltså du skall dubbleklicka på filen sen för att se serienr.

[Hukanson]
12/2/16, 6:09 PM
#3

Tack! jag provar nu…

Vet du ockso hur man far fram svenska tecken pa ett amerikanskt tangentbord?

[VSK]
12/2/16, 6:11 PM
#4

#3

Kolla i kontrollpanelen. Jag minns inte hur det såg ut i Windows 7.

Tant Grön
12/3/16, 12:20 AM
#5

Är det fortfarande gratis?

[colors_]
12/3/16, 1:28 AM
#6

#5: nej, det är inte gratis fortfarande.

#0: när jag uppgraderade till win 10 från win 8 behövde jag inte veta produktnyckeln, och eftersom att Windows blev knutet till hårdvaran på något sätt kunde jag installera om Windows 10 om jag ville då det kände igen min hårdvara.

Men kan också säga att min tre år gamla laptop blev knäpp av Windows 10 och började låsa sig och starta om och blev seg och omöjlig att använda tills jag fabriksåterställde den med win 8 igen. Så se till att du kan "nedgradera" till win 7 igen om den skulle bete sig underligt med win 10. 

Nu vet jag inte om man får säkerhetsuppdateringar till win 7 fortfarande, men win 7 är ju vad jag vet ett bra operativsystem, så det är ju ingen katastrof för dig om du inte får win 10 kan jag tycka :)

Annons:
Florrpan
12/3/16, 1:53 AM
#8

Det är enkelt att lägga till svenskt tangentbord.
https://support.microsoft.com/en-us/kb/258824

Ang CD-nyckeln så är denna oftast inpräntat i BIOS/moderkortet på datorer man köper nuförtiden. Det är därför dom slutade använda klisterlappen med CD-nyckel.

[Hukanson]
12/3/16, 6:22 PM
#9

Windows tio får vänta tills jag köper…kostar ca 130 dollar. Men tack för stödet med språktecknen ! Det gick ju bra som synes. Laddade ner ett gratis AVIRA som surrar och jobbar…för att ta hand om ett gratis Office paket som genast ville JAVA vilket också fanns hämtbart på webben. Kul när det händer något online.

Kaj
12/5/16, 11:40 AM
#10

Det finns flera program som kan ta redan på alla dina licensnummer

http://www.datormagazin.se/2016/programtips-licensecrawler-1-43-732/

http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Ändra till svenskt tangentbord. Du kan skriva Språk i sökfältet - starta nationella inställningar och språkinställningar. Välj fliken Tangentbord och språk. Klicka på knappen Byt tangentbord. Lägg till svenska och sätt det högst upp och välj att det skall vara default.

Om du har engelskt Win 7 kan du även byta till svnekst Win 7 på samma sätt tror jag (ivf på Win 10 går det). Gå till kontrollpanelen och välj Klocka, språk och nationella inställningar. Välj installera/avinstallera visningsspråk.

[Hukanson]
12/5/16, 8:11 PM
#11

#10 Yepp det fungerar…om man betalar 29 dollar. För den som kan betala finns det kanske ingen gräns för vad man kan ladda ner på datorn.

Kaj
12/6/16, 11:57 AM
#12

i Win 10 kostar det ingenting. Jag köpte en platta från en utländsk site med engelsk win 10. Ändra bara språkinställningar och laddade ner den svensks språkfilen gratis från Microsoft. Nu är allt på svenska även tangentbordet.

Hade ingen aning att Microsoft tar 29 dollar för att ladda hem en svensk språkfil till en Win 7. Det låter märkligt måste jag säga.

[Hukanson]
12/6/16, 2:36 PM
#13

Det är licensprogrammet som kostar pengar.

Hur ser ni på utvecklingen eller rättare invecklingen dvs integreringen av allting. Var det bättre förr eller fungerar integreringen med vårt behov av begriplighet?

Annons:
Kaj
12/6/16, 4:01 PM
#14

Inget av licensprogrammen jag angav ovan kostar några pengar

Nirsoft zip fil
Nirsoft för 64 bitars datorer

Licens crawlwer (gratis för alla utom företag och andra kommersiella företag)
Här kan du t om ladda ner en portabel version som inte ens kräver en installation.

Jag föreslår dock NIRSOFT för den är inte så omständlig - bara att köra och vips har du dina nycklar

Upp till toppen
Annons: