Annons:
Etikettövrigt
Läst 1129 ggr
strobii
12/5/16, 1:16 PM

virusskydd

dum fråga kanske, men vet faktiskt inte hur det ligger till. 
kan en avstängd dator få virus? eller om datorn är igång men internet är frånkopplat, kan man få virus då? 

jag har en laptop där virusskyddet snart går ut. men den senaste tiden har jag knappt använt den datorn då jag för det mesta använder vår i familjens gemensamma stationära dator. det är mest för photoshop jag använder den bärbara (vilket inte kräver internet.) 
men när jag framöver kommer att flytta så vill jag självklart kunna använda min laptop igen, men därför skulle det kännas mest praktiskt att skjuta upp förnyelsen av virusskyddet eftersom det är så pass dyrt - och när jag nu inte ens startar datorn. 

så igen, kort och gott; kan man få virus på datorn ifall den är avstängd? eller kan jag vänta med att köpa nytt virusskydd?

Annons:
Sindri
12/5/16, 1:59 PM
#1

Avinstallera det du har och installera Avast gratisversion. Om du sedan vill ha ett att betala för, så avinstallera Avast och köp ett annat, alt. uppgradera till Avast Pro.
Vad gäller Avast Pro som vi kör, så blir man aldrig helt oskyddad om man inte uppdaterar, däremot har man inte skydd mot de senaste virusen.

[colors_]
12/5/16, 2:59 PM
#2

Hej!

Jag är rätt säker på att en avstängd dator inte kan få virus, och du borde kunna använda datorn utan internet utan risk att få virus (om du inte öppnar någon bifogad fil från ett mail exempelvis när du är offline, och får virus på den vägen).

Men att ha alla viktiga filer säkerhetskopierade, och ha ett återställningsmedium (skivor/USB-minne o liknande) så du kan återställa datorn och operativsystemet om något blir knasigt är något jag tycker alla bör ha, utan eller med internet.

Du kan ju alltid installera Avast, som #1 skriver, för säkerhetens skull om du vill, det ska ju vara gratis…

Kaj
12/5/16, 3:44 PM
#3

Om man använder en dator normalt, dvs inte ger sig ut på en massa okända och obskyra sidor, laddar ner en massa program eller filer som innehåller macron, öppnar e-post från okända användare, klickar på länkar i e-post som man inte vet vad de kommer ifrån etc så behöver man inte bekymra sig om virus. Har man Windows så ingår ett antivirus/antispam skydd automatiskt (Windows defender) och gratis och det räcker för de allra flesta. Dessutom ingår en gratis brandvägg i Windows.
Bara dom som inte riktigt har koll på vad de gör och klickar på alla popup meddelanden och tror att man skall få gratis saker, vinna miljoner, öppnar alla typer av mail från helt okända personer, klickar på länkar man uppmanas att klicka på etc behöver ett mer gediget skydd än Windows defender.  Men även dessa program som man köper ger inte fullständigt skydd. Var bara förnuftig när du är på internet så är det inga problem.

Zepp
12/5/16, 11:10 PM
#4

Antiviruskydd är som säkerhetsbälten i bilen, något som man rätt sällan behöver, kanske bara en gång i livet.. iallafall om man är en försiktig person!

Såå.. det räcker att ha säkerhetsbältet på den gången man krockar.. alla andra gånger är det mest till besvär och en ökad kostnad för bilinnehavet.

Grejen är att man rätt sällan vet när man skall krocka/köra av vägen!

Likaså att man kommer att smittas med ett virus/trojan/what ever!

Gratis antivirus är då lixom tvåpunktsbälten var förr i tiden, köpta är som trepunktsbälten.

Lixom inget som hjälper mot allt men oftast bekvämare och säkrare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
12/6/16, 3:17 AM
#5

Har  jag alltså helt fel när jag tror att man kan få virus bara genom att vara uppkopplad mot nätet och lämnar ett spår, oavsett var? Om man har otur dvs och någon väljer en som mål.

Att jämföra med bilbälte är helt fel enligt mig. Jämför man hur många som krockar med fordon i Sverige , med infekterade datorer och dylikt vinner virus överlägset. Många vet inte ens om att dom har virus. 

För övrigt kostar det inte en krona extra för oss att köpa bil med bälte. Det går ju inte att utesluta. Det är standard som tur är.  Eftersom det inte spelar någon roll hur bra du själv kör när en idiot kör på dig eller en älg hoppar framför bilen utan varning. Eller din hälsa sviktar och du inte kan kontrollera bilen.

Samma sak med virus. Man kan surfa enligt konstens alla regler men ändå smittas. Och det är tyvärr hemskt vanligt att det sker. Och försök till spridning är fruktansvärt vanligt så skydd är viktigt. Så om vi jämför bälte med virusskydd så räddar skydd fler datorer i antal varje timme än bälte räddar människor varje timme. 

Tur!

Men ja. Använd alltid bälte och virusskydd. Det finns ju gratis som det tipsats om här i tråden :) Och jag hade för säkerhets skull inte haft en oskyddad dator uppkopplad mot nätet bortsett från vid nedladdning av virusskydd ;)

Zepp
12/6/16, 7:37 PM
#6

Grejen är fortfarande att du inte vet när du behöver varken AV eller säkerhetsbälte.. man har det för utifall att!

Fördelen med säkerhetsbälte är de gånger något fyllo kör på dig, älgen springer ut i vägen, det är svinhalt fasten du körde som att du hade ägg mellan foten och gaspedalen.

Likaså med AV, som oftast så får man iallafall någon varning.. då kan man vidtaga åtgärder/fråga här på forumet/fråga den tekniska grannen, hur man blir av med eländet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[colors_]
12/6/16, 8:30 PM
#7

Jag har fått för mig som Hera skriver att man kan få virus bara av till exempel något så oskyldigt som att använda en dålig webbläsare (som det sades att internet explorer var, vet inte hur det är nu för tiden med det). Sen skulle det inte förvåna mig heller om man kan få virus och liknande bara genom att vara uppkopplad mot internet…rätta mig om jag har fel. //colors_

Zepp
12/6/16, 9:26 PM
#8

Jo altså det är samma som för bilen, så länge den står i garaget lär inget hända!

Och när man är uppkopplad mot internet så kan vad som helst hända, det är som att ge sig ut i trafiken med bilen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: