Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1818 ggr
saraas
12/12/16, 9:27 PM

Dator till juklapp!

Hej!
Ska köpa en ny dator till juklapp. Kraven jag har är att det ska fungera okej att titta på Netflix och spela The Sims 4. 

Dessa två alternativ har jag: http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXGE6ED050/acer-aspire-e5-575-15-6-barbar-dator-svart?scid=EXT_SEM_GPLA&scid=%20Display95&gclid=CNS35s6679ACFcmjGAodCmQGFQ&gclsrc=aw.ds

dvs Acer med i3 processor sjätte generationen

och denna:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXGKYED020/acer-aspire-es1-523-15-6-barbar-dator-svart

dvs Acer med AMD r8 processor.

Så, min fråga är vilken som är bäst! På elgiganten tyckte killen jag skulle köpa den understa, r8 processor. Han ansåg i3 processorn var inte skulle fungera att spela the sims med då den skulle bli överhettad snabbt, vilket skulle vara ett vanligt förekommande problem. Vet inte om det gäller denna generation också.

Jag själv har däremot googlat lite och de flesta säger att i3 processorn är bättre? Skillnaden är dock att den datorn har 6 gb RAM och den andra, med r8 processor har 8 gb ram, vet inte hur stor skillnad det gör. Iallafall så har jag fått fram också att den med i3 processor har mycket bättre grafikkort, men han på elgiganten sa att det ändå inte skulle få ut något från det då processorn var för dålig? Datorn skulle helt enkelt inte funka i längden.

Sen så är den med r8 processor "fyr-kärnig" medans den med i3 processor är två kärnig. Allt jag nämnt är väl tillsammans de största skillnaderna mellan datorerna, båda har 256 gb SSD till exempel. Skulle uppskatta hjälp från mer kunniga.

Annons:
Kaj
12/14/16, 1:18 PM
#1

Ingen av dessa kommer vara någon höjdare på att köra avancerade spel framför allt inte i hög upplösning.
I3:an tycker jag är generellt för svag - du bör gå upp på en I5a eller tom en I7a men då går priset åxå upp

AMD har jag ingen koll på men jag brukar använda webbsiten notebookcheck för att kolla.

Sedan har du Intel ark som är intels egen sida med specifikationer för deras processorer

saraas
12/15/16, 5:28 PM
#2

Hej, tack för svar!

Nej, det är jag medveten om. Syftade på som sagt netflix och the sims 4.

Har nu sökt lite till och den med AMD processor ska tydligen vara bättre pga en stabilare processor som mer motsvarar i5 än i3. Enligt dessa källor ska inte i3 processorn kunna att fungera särskilt bra pga integrerat grafik minne. Den laptopen som har i3 processorn har dock ett bättre grafikkort, men skulle ändå inte duga då processorn inte skulle klara av grafiken särskilt väl.. låter det vettigt?

Upp till toppen
Annons: