Annons:
Etikettwindows
Läst 1106 ggr
NjumNjum
12/16/16, 6:15 AM

Spionera via Windows 10?

Hej! En jag känner har fått Windows 10 från gymnasiet han går på. Kan skolan spionera på vad man gör via det? :S

Annons:
Florrpan
12/16/16, 7:06 AM
#1

Definiera "har fått"
Har han fått en laglig nyckel och installerar det från original så har inte skolan något med filerna att göra. Sen är jag 99.99999% säker på att skolan inte har någon anledning att "spionera", det skulle även vara högst olagligt att göra så,
Din polare kan porrsurfa i lugn och ro!

NjumNjum
12/16/16, 8:48 AM
#2

Hahaha! XD You made my day!

Kaj
12/16/16, 1:10 PM
#3

Kör han/du via skolans nätverk så kan dom se trafiken via deras proxy. men som #1 anger det ska ju inte finnas någon anledning att skolan spionerar. Om han/du inte är ute på olagliga sidor förstås men har skolans proxy konfigurerats rätt så skall man inte komma åt sådana sidor utan proxyn skall spärra dom.

Om han däremot har en skoldator med Win 10 och kör på sitt eget nätverk hemma skall skolan rimligen INTE kunna se någon trafik. Jag skriver rimligen för det går att konfigurera datorerna så att även om man kör på sitt egna nätverk så slussas all trafik ändå via en proxy (i detta fall skolans). Detta gör man t ex på företag så när anställda tar hem datorer och jobbar hemifrån så får de ändå det skydd som företaget har genom deras proxy.

Om du undrar vad en proxy är så är det en server som all internettrafik slussas. Proxyn har regelverk som styr vilka sidor man kan besöka och vilka som blockeras - ex barnporr sidor, illegala sidor i örvrigt. Den som ansvarar för proxyn sätter upp de regler som skall gälla.

thenameless
12/17/16, 9:56 AM
#4

Har skolan inte lagt in någon trojan för att kolla upp de utlånade datorerna eller som det skrivs ovan intrenenttrafiken riktas via deras proxyserver? Så kan de rimligen inte spionera på  "Din polare"

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: