Annons:
Etiketthårdvara
Läst 1180 ggr
Tobbe_490
2016-12-17 11:43

För litet utrymme på hårddisken C:

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp! Jag har för litet utrymme på C: enheten. Jag har rensat datorn och tagit bort alla program som jag kan undvara. Men fortfarande räcker inte det.  Nu måste något radikalt göras. Det första jag tänker på är naturligtvis att byta hårddisken mot något större. Men jag drar mig för allt arbete som jag inte är riktigt säker på hur man gör, f.a. hur man lagrar alla filer temporärt någon annanstans tills den nya disken är på plats. Är det någon som har några tips? Jag har en stationär dator med Windows 8.0 och den nuvarande hårddisken är på 149 Gb med 12,5 Gb ledigt. Jag har också ytterligare en disk (D:) som har mera utrymme. Kan man för över program till den kanske? Nu ligger alla programfiler och Windows på C: Alla andra filer ligger på D: Jag har också en separat hårddisk som jag använder som backup men den är också full!

Annons:
Kaj
2016-12-19 09:50
#1

Det är svårt för oss att veta eftersom vi inte vet vad du i övrigt lagrar på C disken. Lagrar du ex filer såsom foton od där (dvs katalogerna Mina dokument, Mina bilder, Mina filmer ….). Dessa kan du flytta över till ex din D disk - du kan ändra i Windows var dessa kataloger skall ligga.

Det kan även vara så att du ställt in din Windows på att spara för många backupkopior. Detta tar plats om du gör många installationer etc efterrsom det då skapas en återställnignskopia varje gång tills ditt angivna utrymme är uppfyllt - då tas den äldsta kopian bort.

  • Högerklicka på din C disk i utforskaren och välj egenskaper.

  • Klicka på knappen Diskrensning - markera alla val - särskilt de som har stora värden som du inte längre behöver

  • Rensa disken och kör sedan om detta. Välj nu Rensa systemfiler
    Här kommer alla din säkerhetskopior och servicepack att ligga.
    Behöver du inte kunna återställa din dator till en tidigare version kan du nu ta bort dessa.

  • Klicka även på fliken Fler alternativ
    Här kan du välja att ta bort systemåterställning och skuggkopior.

OBS! att du kan nu inte köra en återställning till ett tidigare läge men det kanske ändå inte var något du brukade hålla på med.

Du kan även gå in på din C disk och se ifall du har en katalog som heter Windows.old - även denna kan du ta bort om du inte vill kunna återställa datorn till en tidigare version av Windows.

Sist - även din F disk är för fullbelagd. Windows och de flesta operativsystem säger att man bör ha minst 10% ledigt utrymme för att man skall kunna garantera att det går att komma åt alla filer vid varje tillfälle.

Tobbe_490
2016-12-20 09:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för råden. En del av de saker du tipsade om försökte jag själv göra men fortfarande var det för litet utrymme. Till slut kontaktade jag en datorhjälp som jag tagit hjälp av tidigare. Via Teamviewer rensade han datorn, det gick så snabbt att jag inte hängde med men nu har jag tillräckligt med utrymme!

Upp till toppen
Annons: