Annons:
Etikettwindows
Läst 1637 ggr
Tobbe_490
1/1/17, 1:42 PM

Minnesproblem

Jag upptäckte att minnet på min hårsddisk C: minskar hela tiden. Då jag går in för att göra en diskrensning ser jag att något som kallas "Användarfilhistorik" har tagit över 7 Gb! Vad är det och varför är det så stort? Kan man stoppa det på något sätt (annat än att rensa datorn hela tiden)? Jag har Windows 8.0 och har inte upplevt detta tidigare.

Annons:
[VSK]
1/1/17, 9:12 PM
#1

Det är precis vad det heter. Kör diskrensning, eller nåt annat lämpligt program.

Varför du har över 7GB vet jag inte men det låter som "halva Sverige" surfar genom din burk.

Kaj
1/2/17, 9:33 AM
#2

Har du slagit på versionshantering på filer?
I så fall lagrar Windows en kopia av filen varje gång du ändrar i dom - så där kan det ta upp mycket extra utrymme. Behöver du aldrig kunna gå tillbaka till en tidigare version av exempelvis ett word dokument eller textfil så behöver du inte ha versionshanteringen påslagen.

Men det mest troliga är ju att du satt upp säkerhetskopiering på datorn. Det betyder att datorn skapar säkerhetskopior med jämna mellanrum av de filer och mappar du angivit. Om du då inte talar om hur mycket maxutrymme som säkerhetskopiorna får ta upp kommer det att bli rätt så mycket med tiden.
Har du ex mycket bilder, filmer, musik etc ja då kommer filhistoriken ta upp meycket plats.
Via inställningar kan du dels avaktivera detta men du kan även välja att filhistoriken (backup) skall sparas på en annan disk om du vill.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/17128/windows-8-file-history

Tobbe_490
1/16/17, 9:46 AM
#3

Tack för all information!

Upp till toppen
Annons: