Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1073 ggr
tlover
1/13/17, 10:56 AM

PC vs MAC

Jag står inför att köpa e ny dator och jag funderar på en MAC efter att ha haft PC "hela mitt liv".

Den är tänkt till företaget men det kommer att vara en hel del skapande med det (därför funderar jag på mac).

Det jag kommer att använda datorn till är

Sitta vid internet (har ju webbutik)
Redigera bilder
Göra kortare filmer
Skriva
Göra snygga folders, artiklar, affischer etc (främst då reklam)
Kunna ha ritplatta med ett bra program där man kan skriva ut även stora versioner av de bilder man gör via ritplattan

Kanske även (men vet ej om jag har tid, jag kan inte detta i nuläget så jag måste lära mig)

Bygga hemsidor (kan som sagt ej detta i nuläget men vill lära mig)
Bygga appar (kan ej detta i nuläget men vill lära mig
Spela in ljud/musik (har en enkel studio för detta med mic etc men har inte egentligen tiden)

Som ni ser så är det en hel del skapande men jag har ju inte testat MAC nån gång (jag har inte ens suttit vid systerns MAC), det mesta går antagligen vid PC också gissar jag, jag har bara inte hittat rätt program än gissar jag

l'm back

Annons:
Kaj
1/13/17, 1:23 PM
#1

Det är som att välja religion.

Ska jag välja Kristendom eller ska jag välja Budism?

Både PC och Mac är bra och dåliga på sitt sätt.

Själv är jag en anti Apple person (tack vare deras inlåsningseffekter och avsaknad av öppenhet på program och tjänster - var man kan köpa dom etc.)  så mitt val skulle bli lätt

Zpookey
1/13/17, 3:36 PM
#2

#0
Allt det du skriver att du vill göra kan du utan problem göra på en Mac.

Jag vill säga att för en skapande människa (oavsett om det är hemsidor, foto, bilder, programmering) så är Macen det ultimata verktyget för det.

Jag HATADE Apple och Mac fram tills 2008 och har 15 certifieringar inom Microsofts produkter men nu kör jag 99% Mac och jag skulle aldrig byta från Mac, iPhone eller Apple TV.

Det där med inlåsning är mest snack eftersom att "folk säger att man är det".
Frågar man dom vad de menar med det så vet de inte.

Jag jobbar med programmering, konfiguration av brandväggar och allt annat djupare lull-lull och där finns inget som gjort att jag känt mig inlåst någonsin. Tvärtemot.
Man kan köpa program var man vill till Mac men jag har helt slutat att köpa på externa sidor då Mac App Store är så fruktansvärt smidigt. Köper man ett program där så gäller licensen för flera datorer, man vet var programmen finns att ladda ner igen om man ominstallerar eller byter dator med mera.
Och många program ingår eller är inbyggda utan att vara bloatware som på PC-sidan.

Utvecklarverktyg för att göra appar och program är gratis och bygger på Open source.
https://developer.apple.com/opensource/

Och Swift 3 är supersmidigt att programmera i och lätt att lära sig även om man aldrig programmerat innan.
https://developer.apple.com/develop/

Apple har till och med en app för iPad där man på ett pedagogiskt och lätt sätt lär sig att programmera riktig kod för appar även om det ser ut som ett barnspel. När man suttit ett tag med det och man tycker att det är en baggis så sjunker det in att det faktiskt är exakta kommandon man "leker" med och övergången till att göra skarpa appar blir hur smidig som helst.
http://www.apple.com/se/swift/playgrounds/

Jag personligen jobbar mycket effektivare nu än jag någonsin gjort med Windows.
Allt är så fruktansvärt mer logiskt och lättarbetat i Mac. För att inte tala om Apples bärbara….deras pekplattor är där ingen som någonsin kommer i närheten av.

Min första Mac köpte jag 2008 (iMac 20") och den funkar fortfarande lika bra idag….och jag har aldrig behövt ominstallera den. Jag har uppdaterat till senaste OS när det kommit och det funkar klockrent efter varje uppdatering.

Och det bästa med Mac…vill man avinstallera ett program i Mac så slänger man helt enkelt programfilen. Inga överblivna registernycklar som slöar ner dator som på en Windows-burk. Likadant är det när man installerar….en enda fil som läggs i programmappen (eller var man nu vill lägga den). Allt som behövs finns i den filen och den går att bläddra i som i en zip-fil om man skulle behöva ändra något.

tlover
1/13/17, 3:50 PM
#3

Alltså, jag borde egentligen kanske låna en mac för att kolla, min man har iphone så jag kan ju kanske kolla lite där?

Min syrra har mac men hon bor ca 80 mil bort 😕

Men mac låter lockande (förutom prislappen 😎)

l'm back

Florrpan
1/13/17, 6:44 PM
#4

Är du osäker, ta det du vet hur man använder.

MAC är ju väldigt kraftfulla, även om man kan få "mer" prestanda för samma summa på en PC. Men detta är lite av en illusion, för MAC hanterar minne och program olika, vilket gör dem kraftfulla även fast den fysiska prestandan på papper är sämre.

Om det gällde endast arbete skulle jag nog valt MAC,  men då jag spelar diverse spel som inte fungerar på MAC så faller det alternativet bort. 

Asus Zenbook är väldigt lovande annars och utmanar MAC laptops ganska rejält när det kommer till hårdvara och flexibilitet. Men i slutändan så står det ändå mellan Windows 10 och OSX.

Själv har jag kikat mycket på Asus Zenbook Pro modellerna.

tlover
1/13/17, 6:51 PM
#5

#4 till spel kommer vi ha kvar min mans egenbyggda stationära spel/mediadator

l'm back

[VSK]
1/14/17, 9:01 AM
#6

#2

Låter ju jättebra.

Borde finnas massor med ifokus-appar att ladda ned för de som kör IOS mao 👍

Gällande Bloatware i köpedatorer med Windows 10 kan jag hålla med dig om, men det är ju därför man gör en clean install så fort datorn är reggad. 

Jag kan inte påstå att jag är Apple trogen då jag aldrig någonsin ägt en sån produkt eller kommer att köpa en sån produkt, men jag har provat IOS och jag fick kraftigt eksemutslag samt nageltrång av deras otroligt ologiska gränssnitt. Men det beror väl på att jag inte är van.

Dock kan jag hålla med om att deras design oftast är läcker. Om man nu vill betala så pass mycket för den. För vissa så är det ju viktigt att datorn är snygg. Men det finns numer gott om riktigt snygga Windows-burkar. 

Pratar man stationär dator samt har liten kunskap så bygger man en själv, för att då få de hårdvaror man vill ha. Att bygga dator idag är en ren barnlek jämte om man jämför hur det var för 20 år sen. -tänker på alla dessa jumprar som kunde ställa till det för vissa. 

För att svara på ts fråga….

Vill du ha en dator vars prestanda är så billig som möjlig, samt om du vill ha tillgång till så billiga reservdelar som möjligt, eller för att uppgradera enkelt och smidigt i framtiden, köp En Windows dator. 

Äger du eller har tänkt att köpa en X-box, välj en dator med Windows 10 om du vill integrera dessa två med varandra. Gillar du spel, köp en dator med Windows 10. Vulkan dröjer nog ett par par år till innan alla stora titlar har det stödet. 

Vill man absolut ha IOS, köp Apple´s produkt.

Annons:
tlover
1/14/17, 9:06 AM
#7

#6 Spel kommer att köras på min mans stationära hemmabyggda spel/mediadator det jag behöver är en bärbar som det går att göra det som jag beskrev i #0.

Visst så är jag inte rik men jag lägger hellre en högre summa en gång än många små summor. Det senare brukar oftast vara dyrare

l'm back

[VSK]
1/14/17, 9:52 AM
#8

#7

Jag måste ha missat totalt att det rörde sig om en bärbar dator. Vart står det nånstans?

tlover
1/14/17, 9:54 AM
#9

#8 Bärbar glömde jag skriva men de saker jag vill göra är beskrivna i #0

l'm back

[VSK]
1/14/17, 10:14 AM
#10

#9

Okej.

Generellt sett så är det väl modern CPU, minst 8 GB arbetsminne samt bra skärm med god upplösning du behöver prioritera. Jag vet varken ditt pristak eller önskbar batteritid heller så det är svårt att rekommendera nån dator överlag. Jag vet inte ens om du kommer släpa med dig datorn jämt och ständigt och om du prioriterar liten och lätt. 

Men Skall du ha en bra bärbar med goda prestanda så får du räkna med att det kostar en slant. 

Det svåra egentligen, iaf när det gäller Windows dator är ju att få god prestanda men måttlig prestanda på grafikkortet då dessa brukar ingå i dyrare datorer. Läs speldator. 

Alternativet är ju att uppgradera arbetsminne och eventuell storlek på SSD före köp.

Som ovan nämnts så kan dator oavsett operativsystem göra det du önskar. De finare Windows datorerna ligger ju i ungefär samma prisklass som Apple´s produkter så jag gissar att din smak får avgöra helt enkelt. Det kan skilja ett par tusenlappar konstra storlek och prestanda till Windows fördel.

Zpookey
1/16/17, 10:08 AM
#11

Jag var också av åsikten att man betalade mycket för designen på Apple men efter att ha använt Mac i snart 9 år nu så kan jag säga att det inte alls är designen som man betalar för. Det är stabiliteten, prestandan, problemfriheten, säkerheten, funktionerna, pekplattan (går inte att förklara hur överlägsen den är alla andra pekplattor), enkelheten att använda, logiken. Det går ganska fort att känna "varför har jag inte köpt en sån här innan?"
När man köper en Mac så får du Apples motsvarighet till Officepaketet (men det är inte förinstallerat, så om man inte vill ha det så behöver man inte avinstallera det). Man får ett inbyggt backupprogram som är löjligt enkelt att använda och som funkar skitbra. Man får en dator som man inte behöver ominstallera en gång om året. Man får program för att göra musik och film. Man får verktyg för att göra appar och program. Man får möjligheten att köra sms och facetime direkt från datorn. Man får Airdrop (kopiering av filer mellan Appleenheter utan att behöva USB-minne eller konfigurera AdHoc-anslutningar). Man får Universal Clipboard (kopiera texter, filer, länkar och annat och klistra in det på en annan Apple-produkt som befinner sig i närheten).

Listan kan göras mycket längre men jag ville bara berätta om några av sakerna som ingår i det "dyra" priset.

Och vill man så kan man köra 100% Windows på en Mac med BootCamp (bootcamp är inbyggt)

Och de säger att det bästa sättet att köra Windows på är att köra det på en Mac.

Men….Windows kommer aldrig att bli mitt primära OS igen.

Jag har som sagt min iMac från 2008 kvar fullt fungerande och jag har en Macbook Pro 15" från 2011. Ingen av dessa har blivit ominstallerade någon gång och båda används dagligen…kanske inte iMacen då det är skönare att sitta i soffan med laptopen än att sitt vid skrivbordet. :)

Men detta är bara min åsikt som helt såld Macanvändare som var så fruktansvärt anti mot Apple och Mac sedan jag jobbade med MacOS 8 och 9.
MacOSX slår allt annat med hästlängder.

Anledningen till att det blev Mac var för att när iPhonen kom så ville jag göra appar till den men utvecklingsverktyget fanns bara på Mac. Så jag köpte en iMac 20" för drygt 10000:- och det tog inte en timma innan jag var helt såld och min PC fick ställa sig i skamvrån.

tlover
1/16/17, 10:16 AM
#12

#11 Det låter lockande, jag är superdålig på att komma ihåg att göra underhåll (så datorn min är betydligt sämre än den skulle behöva vara gissar jag).

l'm back

[VSK]
1/16/17, 11:24 AM
#13

#11

Det där med att IOS skulle vara säkrare än Windows 10 är en myt. Denna lista är något gammal så den har inte Windows 10 med, och jag antar att IOS senaste version inte är med heller, men den visar rätt bra hur det ser ut.

http://hothardware.com/news/windows-and-linux-more-secure-mac-osx-and-ios-top-list-of-most-vulnerable-operating-systems

Gällande stabilitet i bärbar med Windows 10 så kan jag bara prata för mig själv och den är väldigt stabil. Tror jag fått en enda krasch med min bärbara sen den dagen jag började med Windows 10, vilket är samma dag som släppet.

Jag vet inte vilka problem du menar man skulle få i Windows 10, så jag har inget att tillägga där. 

Pekplatta kan jag inte uttala mig om då jag använder mus. 

Varför man skulle behöva installera om Windows 10 en gång om året (om man inte är inloggad som admin) förstår jag inte vad du får det ifrån. Det låter som du haft nån form av hårdvarufel i din/dina datorer med Windows. Windows 10 kan du inte jämföra med Windows 7.

Att koppla ihop telefon med Windows 10 och kunna köra sms mm är intet nytt. Funkar med både Android och Windows Mobile så klart.

Det låter som du haft mkt problem med dina datorer förr och det är ju bra att du fått datorer (IOS) som funkat bra för dig.

Jag tänker inte hålla på med nån pajkastning Windows 10 vs IOS, utan ts får fundera ut vad som kan passa h*n bäst. 

Men dina utlåtande gällande Windows 10 gör sig icke rättvisa. 

Av ren nyfikenhet så undrar jag vilka datorer du har som du kört Windows 10 med och fått så många problem? 

#12

Schedule har funnits i Windows sen Dackes tid, så det är inget som enbart finns i IOS.

Annons:
Zpookey
1/16/17, 2:21 PM
#14

iOS är iPhone vilket inte är samma sak som Mac.
MacOS är Mac.

För att tala om säkerheten i en Mac…
Visst finns där skadligheter men du bör inte stirra dig blind på den listan utan att tänka på följade:
1. Det är ett gammalt test då varken El Capitain eller Sierra finns med för Mac.
2. Skadligheterna för iOS 10 gäller jailbreakade enheter.
3. Där finns inga virus till Mac ännu. Dock finns där Malware men de kan inte installeras utan att användaren har godkänt det med sitt lösenord (tyvärr läser inte en del innan de klickar).
http://macworld.idg.se/2.1038/1.631564/antivirus-virus-mac-os-x

Vad gäller slöheten:
Om du har en windows-dator där du installerar och avinstallerar program relativt frekvent så fylls registret till slut så att datorn blir märkbart slöare. Detta sker inte i MacOS då där inte finns något register i den bemärkelsen.
När du avinstallerar ett program i Mac så försvinner även dess filer.

Problemet med PC är att det oftast är varierande komponenter…även i samma modell av dator.

Apple skriver optimala drivrutiner till alla komponenterna i en Mac, Microsoft skriver bara en generell drivrutin som funkar till de flesta komponenterna men som på grund av att den ska stödja en massa olika tillverkares komponenter så kan de aldrig bli helt optimerade. Problemet är ju liksom att Microsoft inte gör sina egna datorer förrän nu på senare tid…..men då ska man ju jämföra priset då dessa datorer är långt ifrån gratis. Visst kan man gå in på respektive tillverkares hemsida och hämta drivrutiner men inte ens de är helt optimerade och du har skapat dig en massa extraarbete.

På mitt jobb jämförde vi en Laptop från Toshiba och en Macbook med exakt samma specifikation och installerade Windows på Macen. Windows på Mac var bra mycket snabbare än på Toshiban. Vi gjorde samma test med en HP som vi bara fick tag i med ett lite vassare grafikkort men även där var Macen snabbare.

Och jag är tämligen säker på att om du tar en dator från 2008 med 4GB ram och uppdaterar den från XP till Windows 7 till Windows 8 till Windows 8.1 till Windows 10 så är den hyffsat jobbig att arbeta med sen.

Jag har, på min iMac från 2008, gått från Lion till Mountain Lion till Yosemite till El Capitain till Sierra utan att ha ominstallerat den någon gång. Det har bara varit uppdateringar hela vägen. Och där är inga program som slutat funka.

Det som också är bra med Apple är ifall man t ex köper ett program från Mac App store så gäller följande:
"Apps from the Mac App Store may be used on any Macs that you own or control for your personal use"

Du kan alltså installera programmen på hur många Macar du vill förutsatt att du äger dom och de är knutna till till ditt Apple-ID.

Och byter man dator så finns två alternativ:

1. Gör backup på den gamla med Timemachine (inbyggt) och ställ sedan in den nya datorn från backupen och få den exakt likadan som den gamla….precis som man gör med iPhone.

2. Gör en ren installation av Macen, gå till Mac App Store och klicka på "installera" på varje program som du vill installera av de programmen i "köpt-listan".

Smidigare än så blir det inte.

[VSK]
1/16/17, 2:49 PM
#15

#14

Det låter på ditt sätt att uttrycka dig som du pratar om datorer som är +5 år gamla. Har du en ny dator (vilket ts pratar om) och har en pigg fräsch prolle samt SSD så kan jag lova dig att de småresterna i registret inte sölar ned nåt märkbart även om man skulle avinstallera 40 program.

Sen det där med att det inte finns virus till *Linux är bara struntprat. Sen under vilken kategori fulkoden går under är rätt ointressant som användare. 

Gällande hårdvaran och drivrutiner så har du rätt. Men det betyder inte att det inte finns bra drivrutiner till hårdvaran för Windows. Hur som så orkar jag inte med nåt p*ttmäteri med dig.

-

Ts, hoppas du finner en dator som du blir nöjd med.

Upp till toppen
Annons: