Annons:
Etikettdatorköp
Läst 2120 ggr
Moln32
2017-01-16 18:28

Hackning

Har precis kollat in en sida om lite basic när det gäller hackning, typ hur man kommer in på någon annans dator. Undrar om min dator kan börja bugga osv om man testar lite, dock haha jag tänker inte hacka runt eller så, har endast ett stort intresse för datorerxD Tänker hålla på lite med två datorer som jag har men har läst att alla datorer inte klarar av hackning mm, vet ni någon bra bärbar dator som klarar av det? Och blir en dator förstörd om man hackar/tricksar lite med den?

Annons:
Kaj
2017-01-17 12:36
#1

Ja börjar du mecka med datorn och ev. lägga in program, ändra i register, brandväggar od så kan datorn helt klart bli sårbar och börja få problem. Du måste veta exakt vad du gör för att detta skall fungera utan problem för dig.

Om du nu är nyfiken på detta område skulle jag rekommendera att du installerar en virtuell dator på din nuvarande dators operativsystem. T ex Oracles Virtual Box som är helt gratis (men det finns många fler och välja bland).
Med en sådan har du kvar ditt ordinarie operativsystem. Sedan i den virtuella delen som du installerar kan du nu installera ett eller flera olika operativsystem. Dessa kommer vara helt separerade från ditt ordinarie operativsystem och kan inte förstöra detta utan bara sig själv. I dessa produkter finns även funktioner som gör att du kan backa tillbaka till där du började.
Ex om du har Windows 10 som ditt ordinarie operativsystem
Installera Virtual box (eller annat virtuellt dator program)
Skapa  via detta program ett nytt  virtuellt operativsystem och installera vad du vill där - ex en ny kopia av Windows 10, en kopia av Windows 7, en kopia av Linux eller vad du nu vill.
Starta det virtuella operativsystemet. Här kan du nu göra vilka farligheter som helst utan att det påverkar ditt ordinarie Windows 10.
Du kan nu även sätta upp så att det går att backa ditt virtuella operativsystem till en viss tidpunkt eller att alltid då du startar upp det återgå till installationstillfället.

Här kan du läsa om Virtual box och vad den klarar av.
Bara så du vet att om du installerar ett virtuellet opertivsystem så är det bra att ha mycket RAM minne annars kommer det gå väldigt långsamt.
https://www.virtualbox.org/

Zpookey
2017-01-19 15:43
#2

Som föregående talare….
Vill du labba med "datorer" så gör det med virtuella sådana.
Skapa en fullt installerad virtuell dator och labba sedan med kopior av den.
Då kan du mecka sönder den hur mycket du vill, radera den och sedan göra en ny kopia av ditt original.

Upp till toppen
Annons: