Annons:
Etikettwindows
Läst 3214 ggr
Tobbe_490
1/18/17, 6:58 PM

Mappen hämtade filer

Hej

Nu måste jag bevisa min okunskap. I mappen "Hämtade filer" ligger det väldigt mycket. Många är program som jag använder. Kan man ta bort dessa filer? Bl.a. har jag  .zip filer som jag ju har "unzippat" och de har lagts på en annan mapp på hårddisken. Hur fungerar "Hämtade filer"?

Annons:
Blanksteg
1/18/17, 7:05 PM
#1

Om du tar bort allt i mappen så innebär det bara att om du vill komma åt dem igen så måste du ladda ner dem igen. Om du sparat filerna på något annat ställe, t.ex. i en annan mapp, så försvinner de däremot inte därifrån.

KentHjärta
1/18/17, 7:12 PM
#2

Jag brukar spara setups ifall jag behöver ominstallera något. .zip filer brukar jag radera. Bros väl lite på vad de är till. Men ex när jag laddar ner sims CC och de kommer i zip filer så unzippar jag och sen tar bort filen då den är rätt onödig.

Tobbe_490
1/19/17, 9:52 AM
#3

Tack för svar!

Kaj
1/19/17, 10:59 AM
#4

Mappen hämtade filer fungerar som default mapp för att spara filer som du laddar ner från webbsidor.
Ex om du vill ladda ner ett program, zip fil eller något annat via din webbläsare genom att klicka på en nedladdningslänk så kommer filen/erna att som standard att sparas i den mappen.
Här fungerar Internet Explorer på så sätt att den först slänger upp ett val som du kan agera på där alternativen Spara, Spara som eller kör finns med. Spara gör att filerna läggs i Hämtade filer
Chrome t ex fungerar annorlunda för den sparar filen direkt i mappen hämtade filer samt att en informationsbar längst ner ger dig information om detta.

Normalt skulle jag säga att om man tankar hem något från webbsidor så spara dem i hämtade filer men sedan bör du flytta dem därifrån till ställe du vill ha dem permanent på. T ex om du hämtar hem olika program är det oftast set-up filen som sparas där. När du sedan kör den för att installera programmet så behövs inte set-up filen därefter.

många rensingsprogram såsom CCleaner mfl städar upp hämtade filer mappen. Därför bör man inte ha något där som inte kan tas bort.

Tobbe_490
1/19/17, 11:22 AM
#5

Tack Kaj för informationen!

[colors_]
1/24/17, 7:30 PM
#6

Tidigare inlägg förklarar bra!

Jag brukar ställa in webbläsaren på att alltid fråga var den ska spara filerna vid nedladdning, sedan sparar jag temporärt på skrivbordet och flyttar det jag vill spara permanent till en annan mapp, och tar bort resten. 

Det är bara en vana jag fått, och då slipper jag rensa en nedladdningsmapp då och då. Inställningar finns i webbläsaren…jag använder mest Chrome.

Men man gör så klart på sitt eget sätt, och det som passar bäst för en själv!

Annons:
Tobbe_490
1/24/17, 8:09 PM
#7

Ibland kan det vara svårt att veta var man ska spara filer - åtminstone för mig. Jag har t.ex. ett flygsimulatorprogram och laddar ned olika filer till det. Det krävs kunskap att veta var de ska ligga och det är inte alltid att man för någon hänvisning heller var de ska ligga för att fungera.

Upp till toppen
Annons: