Annons:
Etikettwindows
Läst 1577 ggr
Vibeka
1/19/17, 9:58 PM

Ljudfiler går ej att spela efter win uppdatering!

Hej! Behöver er expertis hjälp nu… Efter uppdatering av windows för 5 dagar sen så går det inte att spela upp mina ljudfiler vilka är jätteviktiga för mig i mitt jobb!

Jag har googlat och letat på nätet efter lösningar men hittar ingen vettig har dock testat några saker men det funkar inte :( 

Så jag får detta felmeddelande : 0x80070005 

Snälla är det nån här som har en lösning på problemet?! 

Tack på förhand!

Annons:
Kaj
1/20/17, 9:50 AM
#1

just den koden tyder på access denied men det kan vara jättemånga orsaker till den.

Vi måste veta vilken version av Windows du har annars kan lösningen bli fel för dig.

Sedan har hela uppdateringen gått igenom? eller har den inte det?

Har du tittat i loggboken (skriv så i sökrutan vid startknappen) och har den några röda markeringar någon stans som är hänförliga till ljud?

Har du en äldre dator kan det krävas att du uppdaterar drivrutinerna till ditt ljudkort. Dessa drivrutiner hittar du i så fall på leverantörens hemsida - ladda den senaste för just din version av Windows.

Vibeka
1/21/17, 7:49 PM
#2

Jag har Windows 10.

Nej skype business har inte gått igenom samt Microsoft One note.

Japp det finns några röda markeringar men inget jag logiskt kan hänföra till ljud?! men jag kanske inte förstår kodningen då… Men hur gör man för att reparera de som har röda markeringar då? 

Nej datorn är bara 1½ år. Har uppdaterat drivrutinerna för en vecka sen.

Kaj
1/23/17, 9:15 AM
#3

Kolla i enhetshanteraren om ljudkortet har hoppat ur.

Skype är en viktig del av Windows (även om man inte använder den). När jag uppgraderade till Win 10 förra sommaren så fick jag ett antal problem tills jag lät Skype gå på också. Så det kan vara bra och pröva att reparera och köra uppgraderingen igen.

Vibeka
2/1/17, 12:44 PM
#4

Var hittar jag det du beskriver?

Kaj
2/2/17, 10:21 AM
#5

Du skriver enhetshanteraren i sökrutan för windows på din dator (längst ner till vänster)
Nu visas en lista med alla dina enheter som är konfigurerade.
Klicka på ljud, video …..
Se om där finns något rött kryss eller liknande framför en av dina ljudenheter
Om inte klickar du på ljudkortets ikon och sedan skall en bild komma upp där det skall stå "Den här enheten fungerar korrekt" om det inte gör det har du problemet där. Då behöver du antagligen uppdatera drivrutinerna.

Vibeka
2/11/17, 5:54 PM
#6

Varit i kontakt med Microsoft och de har hjälpt mig med att ominstallera Windows 10 men det hjälpte inte heller… Upptäckte nu för en halvtimma sen att jag kunde spela en ny ljudfil som jag har lagt till på skrivbordet och sen lade jag in den i mappen jag brukar ha dem i då går den inte att spela längre?! Då får jag upp en ruta att det krävs admin behörighet och jag klickar på knappen, forsätt där admin märket står men det funkar ändå inte?! Har också kollat så att det är jag som står som admin i i inställningarna… VAD är felet?!??!!? 😭

Det går inte heller att flytta ut ljudfilen på skrivbordet eller lägga över den på ett usb minne!

Annons:
[VSK]
2/12/17, 8:22 AM
#7

#6

Om du inte kan kopiera din ljudfil ens så har det med rättigheter att göra. Normalt sett så brukar man kunna kopiera filer som används av systemet (om du har nåt program som ligger igång i bakgrunden till filen). Prova öppna utforskaren med adminrättighet, funkar inte det så prova kopiera filen i kommandotolken som admin.

Tycker detta behörighetsfel påminner en hel del om när man körde Windows 2000 och fick ändra rättigheterna på var och varannan fil man hade sparat från annan/tidigare installation av operativsystemet. Kolla upp så att du med den installation/konto du har idag har dessa rättigheter. 

Högerklicka/egenskaper/säkerhet/redigera och sen väljer du lämpligt val. Du kan göra så även med hela mappen och dess innehåll vars den  krånglande ljudfilen ligger i. 

Du har inte sagt nånting om vart du sparat filerna samt vilket program du använde när du skapade de, så för mig så är det totalt omöjligt att ens söka på problemet. 

Men skulle det vara som så att ljudfilerna ligger i själva programmappen för det program du använt så är det inte rekommenderat att du ändrar rättigheter på den mappens innehåll av säkerhetsskäl (beroende på så att säga) om du inte vet exakt vad du gör.

Är du osäker på om nåt program ligger och "håller" på filerna så kan du enkelt testa att kopiera i felsäkert läge om du inte vet vad programmet heter i aktivitetshanteraren/processer/tredjeparts och kan stänga av programmet där.

Funkar det inte ändå så torde det snabbaste sättet vara att konvertera (som kopia) om de ljudfiler som inte vill funka och spara filerna på annan plats. Finns massor med konverteringsprogram på nätet som är gratis. Kör konverteringsprogrammet som admin (men se till så att det är ett välkänt program utan fulkod i sig. Inget bra att köra såna program med adminrättighet).

Vibeka
2/13/17, 2:14 PM
#8

 #7 TACK :) Att högerklicka och ändra behörigheten funkade! :D Så glad! Men vad beror det på att sånt här händer?!

Jag sparade dem i en mapp på skrivbordet och de var inspelade med diktafon. det är wma -filer.

[VSK]
2/13/17, 2:43 PM
#9

#8

Exakt varför det blir så här vet jag inte men gissar på att programmet inte är 100% kompatibelt med operativsystemet. Dåligt skrivet alltså. Men det kan finnas många orsaker till detta. Det viktigaste är ju att det funkar som det skall nu 🙂

Vibeka
2/15/17, 12:25 PM
#10

 #9 Absolut! :D Tack än en gång!

[VSK]
2/15/17, 12:26 PM
#11

🙂👍

Upp till toppen
Annons: