Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1559 ggr
Cochon
1/27/17, 10:25 PM

Vilket operativsystem använder du?

Som frågan lyder, vilket OS använder du dig av?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Cochon
1/27/17, 10:31 PM
#1

Linux, använt det under största delen av den tid då jag har haft en egen dator. Använder just nu Ubuntu och jag älskar det. Har börjat få upp intresset för hur Linux är uppbyggt och kommer kanske byta till något annat GNU/Linux OS senare, när jag har lärt mig mer. Det får jag se.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Scorpio97
1/27/17, 10:41 PM
#2

Linux på en dator och Windows på den andra. Föredrar Windows och hade helst haft det på båda. Enda anledningen till att jag har Linux på enda är för att det är en skoldator och vi var tvungna att ha Linux under skoltiden, sen har jag inte haft råd/lust att köpa Windows till den.


//Jessie

Jalking
1/28/17, 12:30 AM
#3

Linux (Ubuntu) på jobbet. Windows 10 hemma. Hatar det förb… Windows 10, värsta skit jag har fått in i en dator, några virus inräknade. Tyvärr är jag beroende av Lightroom och några till program som inte verkar ha bra ersättare för Linux och Mac är för dyrt så jag får väl stå ut med W10. Det har iaf blivit liiite bättre efter några uppdateringar. Men jag kommer aldrig att förlåta Microsoft för de aggressiva och lömska maffiametoder de använde för att lura bort mig från det utmärkta Windows 7 och installera 10:an. Trodde sen att "det blir nog bättre när man har vant sig". I helvete heller, det blev värre när det var för sent för att byta tillbaka.

Tobbe_490
1/28/17, 9:45 AM
#4

Jag vill gärna veta varför du använder så starka ord om Windows 10 och vad exakt du menar med "värsta skit". Jag har och har haft alla versioner av Windows och jag har inte haft några problem med win10. 

Tala gärna om vilka specifika problem du haft med Windows 10!

Florrpan
1/28/17, 10:38 AM
#5

Windows. Windows 10 är grymt, men Windows 7 kändes bättre. Windows 10(+8) har ett "lager" för att göra saker enklare, men för den mer avancerade användaren så känns det bökigare.

T.ex vanliga kontrollpanelen vs Windows Inställningar. Typ samma sak, men Windows Inställningar finns där för att förenkla saker för den ohändige, men det slutar med att det blir dubbelt att hålla reda på ibland när det kommer till inställningar, saker krockar med varandra osv. Det upplevelsen jag har, annars är jag helnöjd!

OSX är jag inte mycket för när det kommer till vardagsbruk, men ett bra operativsystem för kreativt arbete. Minneshanteringen är bra och program flyter på bättre/snabbare utan att behöva starka komponenter.

Linux har jag arbetat med, inget jag fastnade för.

I slutändan, Windows, för plattformen har allt man behöver, både arbete och spel.

kissidor
1/28/17, 3:43 PM
#6

av praktiska skäl använder jag mest windows - i jobbet har jag inget att välja på och eftersom jag vill kunna jobba hemifrån på min egen dator ibland så blir det windows där med. men sen har jag en chromebook som min sekundära laptop, och om jag bara behövde en dator för surf, mail, streama lite och sånt så är det det enda jag skulle ha.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Tuulikki]
1/30/17, 5:15 AM
#7

Windows 10

Tobbe_490
1/30/17, 7:20 PM
#8

#3 Jalking, jag väntar på ditt svar.

[colors_]
2/4/17, 10:53 PM
#9

Windows 10, är nöjd med det. Tycker det har allt som Win 8 hade men bättre.
Har inte provat något annat än Windows vad jag kan minnas (kanske någon gång då jag var yngre men minns inte vad, om man inte räknar med operativsystemet till våra gamla Amiga, men det var ju en herrans massa år sedan nu… hehe), om nu inte Android räknas som ett operativsystem för det har jag både i mobilen och till surfplattan. 

Har inte provat Windows till annat än dator, det är väl mest en vanesak det där. Kan dock tänka mig att andra "mindre" OS gör det svårt att använda vissa spel och program som funkar till Windows mycket för att Windows är ju faktiskt det största och mest kända OS:et och att det därför antagligen skapas mest program som är kompatibelt med det jämfört med andra.

Vore det inte för det hade jag kanske testat ett annat OS…men sedan är väl Windows störst av en anledning också. (vilket ni nog kan tänka er) :)

Farwuq
2/6/17, 6:38 PM
#10

Linux, Ubuntu 16.04 Mate

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2/6/17, 7:43 PM
#11

#10

Svikare 🤦‍♂️😉

cookies
2/7/17, 5:51 AM
#12

Windows 10 på den stationära (spel)datorn. Linux på min gamla laptop och Mac(os) på min nya. Windows 10 funkar ganska bra, känns som en bra uppföljare till 7an, inte har några problem med Windows 10 riktigt, inte ens dag 1! Linux (Ubuntu) var riktigt trevligt, speciellt om man vill koda lite osv. Hade inte bytt laptop om det inte var så att skärmen höll på att ge sig på min gamla. Tänkte det var kul att skaffa en Mac igen då jag hade det i högstadiet. Saknade det lite och inte minst så är det i alla fall Unix, så det finns ju lite likheter med Linux. Men Windows på laptops är helt stopp för mig nu. Hatar det verkligen, känns inget annat än osmidigt, av någon anledning. Hade man ersatt det stationära datorn med en gaminglaptop så hade Linux fått stanna, men det är en bit in i framtiden ;)

Record
2/7/17, 9:58 AM
#13

"tian", för att veta vem som har fel. 😉

Men "Openelec" under Linux, för  min Raspberry pi skall trivas med KODI.👍

Annons:
Farwuq
2/7/17, 5:22 PM
#14

#11 Menar du att jag skulle köra 16.10 istället?
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
2/7/17, 5:29 PM
#15

#14

☺️😃

Cochon
2/11/17, 1:19 PM
#16

Får ju säga att det är kul att se att Linux slår macOS. hahaha.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[VSK]
2/11/17, 4:49 PM
#17

😃

Zepp
2/11/17, 6:04 PM
#18

Menna.. det e inte såå konstigt.. iomed att Linux är främst för nerdar och macOS är en social markör!

För resten så handlar det om att köpa en elektrisk/elektronisk produkt som man använder.. i närmaste affär!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Record
2/11/17, 9:30 PM
#19

Men att kopiera filer mellan Windows o Linux och omvänt resulterar att man tappar filer.🤔

Cochon
2/11/17, 11:46 PM
#20

#18 Det har du nog rätt i, men trodde ändå att MacOS skulle ha en större andel än vad vi Linuxanvändare fick. Dock tvivlar jag på att majoriteten av alla Mac-onister hänger på ett sådant här forum om man nu ska vara lite fördumsfull.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Kameratrollet
2/12/17, 12:16 AM
#21

Ubuntu eftersom jag bildbehandlar och använder Darktable.

Cochon
2/12/17, 10:52 AM
#22

#21 Aldrig hört om Darktable innan men googlade det lite fort. Vad är skillnaden på RawTherapee och Darktable? =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Zepp
2/12/17, 1:40 PM
#23

#20

MACarna/hipsterna har ett eget forum där de diskuterar fördelar/nackdelar med sin social markördator.. och hur man åtgärdar olika problem med dessa!

Resten.. cirka 99% av befolkningen går till en vanlig elektronikaffär.. kikar på priset och funderar på hur man tänkt sig att använda själva datorn.

Dvs för det mesta surfa på IFocus, fejan, twitter och hantera mail!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

thenameless
2/12/17, 1:48 PM
#24

#23 Glöm inte porrsurfa. det är viktigt

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Zepp
2/12/17, 1:59 PM
#25

Har de filter för sådant på MAC?😕

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cochon
2/12/17, 10:29 PM
#26

#23 Hehehe, just det. Mac har jj till och med en egen iFokus sidan. :P Hmm, mjo, det känner man igen. Har dock kommit över en Macbook Pro från 2010 som en kompis bara hade liggandes. Fick den och installerade Linux på den illa kvickt, hahahaha, men nu fungerar den som en dröm. Dock händer det ju att man då måste leta sig in på macforum för att hitta svar på lite frågor ang. delar ibland. :O #24 Hahahahha, *går till en elektronikaffär och personalen frågar om du behöver hjälp med något, och du svarar* - Ja, jag vill köpa en dator. - Vad är det för typ av dator du söker? - En som man kan porrsurfa med. *Expediten ser lite obekväm ut och svarar* - Okej…. ehm…. De flesta av våra datorer går att surfa på. Det är inget mer du vill göra med datorn..? - Nej, bara porrsurfa. Fast jag gör det ganska mycket så den ska nog ha lite power i alla fall. Förlåt, hahahah, kunde inte hålla mig. Hihi

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[VSK]
2/12/17, 10:35 PM
#27

😂

Annons:
Farwuq
2/13/17, 11:36 AM
#28

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
2/13/17, 11:37 AM
#29

Jag hade gärna sett ett Linuxforum här på iFokus.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

thenameless
2/13/17, 2:36 PM
#30

#29 Starta ett. Tror inte ens de har en sån sektion på datorn iFokus?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Farwuq
2/13/17, 6:20 PM
#31

Jag vet knappast något om Linux, jag har det i burken, inte mycket mer.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

thenameless
2/13/17, 8:37 PM
#32

Starta bara Linux.ifokus.se så kommer de, ta in något unix/Linux geni som medarrbetare

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Cochon
2/13/17, 11:56 PM
#33

Jag kommer i alla fall kika in på den sidan kan jag lova. :D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Upp till toppen
Annons: