Annons:
Etikettövrigt
Läst 952 ggr
Magi-cat
2017-01-30 15:47

Datorn vill inte starta om!

Jag har en PB, några år gammal, Windows 10.

Sedan en tid tillbaka har den ibland startat om av sig själv. Det är möjligen en olägenhet, men inte så att det gör så mycket. (Chrome frågar snällt om den ska återställa för att den inte stängdes av korrekt.)

Men de senaste två dagarna är det något som är värre och det är att den verkar ha svårt att starta om igen efter avstängning eller viloläge! Den står och tuggar och så kommer det upp konstiga skyltar om programfel och error och sånt.🤫

Hittills har den startat igen efter ett nytt försök, men om det blir värre?

Behöver jag oroa mig?

(Förklara varligt eftersom jag fattar 0 om sådana här ting.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Calcifer
2017-01-30 16:04
#1

Jag är inte så kunnig, men de datorer jag haft som gett upp har ofta visat tecken liknande de du beskriver ovan i början. Säger inte att det stämmer för din dator, men JAG skulle bli orolig och kolla upp det genom en datorkunnig vän eller liknande. Det finns ju även diverse program som kan rensa och kolla igenom datorn, vet inte om du har något sådant. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Magi-cat
2017-01-30 16:08
#2

#1 Tack! Det låter inget vidare, så jag ska konsultera datorkunnig vän. 😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Riesen
2017-01-30 16:28
#3

Kan vara på grund av malware problem eller liknande, har du någon antivirus program?

Konstiga skyltar om programfel eller något liknande brukar oftast vara falska. Skulle nog vara bra med en bild på det.

Magi-cat
2017-01-30 16:39
#4

Jag har antivirusprogram och misstänker inget sådant.

Jag ska försöka ta en bild nästa gång. (Hoppas det inte blir någon fler gång. 🤫)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Calcifer
2017-01-30 16:43
#5

Kan ändå vara värt att skanna igenom datorn någon gång extra - även med antivirusprogram som är bra så vet man aldrig om något jäkligt lyckats smita sig in. Det skadar ju inte att köra igenom det liksom. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Magi-cat
2017-01-30 16:47
#6

Ska göra det. :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[VSK]
2017-01-30 19:02
#7

Öppna CMD (kommandotolken) som admin och skriv sfc /scannow och tryck enter. Har du tur så löser det problemet.

Magi-cat
2017-01-30 19:42
#8

Låter läskigt,. ska prova…🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2017-01-30 19:45
#9

#8

Inget läskigt alls, jag lovar 🙂

Kaj
2017-02-01 12:13
#10

sfc /scannow är inte läskigt. Den gör en check av din disk på dels hårdvarufel men även om det finns fel i filsystemet

För att söka efter virus och malware tycker jag du skall ladda hem grtatis versionen av malwarebytes. Kör den och se om den hittar något - den brukar göra ett bättre jobb än de andra antivursprogrammen och går ner djupare också.
Efter det kan man ta bort den - det gör jag för personligen tycker jag att den drar lite prestanda om man kör med den hela tiden. Man får lite fördröjningar på att öppna filer och program bl a - inte så det stör men pytte lite.

Magi-cat
2017-02-01 13:04
#11

#7 Var skriver man det? 🤫 Efter admin-namnet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2017-02-01 13:04
#12

#10 Tack! Ska göra det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2017-02-01 13:07
#13

#11

Tryck på Windows/fönsterknappen och på bokstaven R i följd.

Annons:
Kaj
2017-02-02 10:17
#14

#11

Du skriver cmd i sökrutan nere till vänster. När du får upp en lista där cmd.exe skall finnas med högerklickar du på cmd.exe och väljer "kör som administratör"

Nu startas kommandotolken (cmd) och du har ett fönster med svart bakgrund uppe med texten C:\users\ditt_användarnamn>
Skriv nu sfc /scannow - och tryck på enter knappen

Om det kommer upp ett meddelande om att den inte hittar kommandot byter du katalog till Wiondows gör så här.
Skriv CD %windir%/system32 - och tryck sedan på enter knappen

nu kan du köra sfc /scannow

Själva scanningen kan ta rätt lång tid (beroende på hur stor disk du har) men bli inte orolig om det tar 1 timme eller mer - kan även gå snabbare.

Här ser du ett exempel på detta från Microsofts supportsida
https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system-files

Upp till toppen
Annons: