Annons:
Etikettspel
Läst 2695 ggr
Hoseok
2017-02-09 21:51

Äldre spel på Windows 10

Har en youtubekanal där jag spelar alla möjliga spel, gamla som nya. Jag har köpt ett stort antal äldre spel genom second hand, vissa fungerar, andra inte.

Jag hade så gärna velat köra igång dessa spel, men nästan inget av dem går att köra igång. Antar att det har med att det är 64-bitarssystem att göra och de flesta av dessa spel (Menade för Windows xp främst skulle jag tippa på) är menade att kröa på 32.

Jag har testat att ändra till alla möjliga inställningar. Kör som administratör, ändrat kompatibilitetsläge (till alla möjliga saker) och ändrat färger, upplösning, allt. Men majoriteten av spelen körs igång och blir bara svart (utan att krascha) eller körs inte igång alls. Vissa startar processer, andra inte. 

Jag har en virtual machine installerat med windows xp, men har fått förklarat att det inte går att spela sådana spel jag vill på det. Spel som kräver Direct X fungerar inte genom den.

Så min fråga är väl egentligen, vad finns det för andra alternativ? Något MÅSTE ju fungera? Går det att ta sig förbi den där spärren att inte vilja köra äldre program?

De alternativ jag vet är att köpa en äldre dator som jag installerar xp på, eller installera om hela windows med 32bit, men det vill jag ju gärna inte eftersom jag använder massa 64-bitsprogram..

Tack på förhand om någon kan bolla idéer med mig. Känns som att det borde gå att lösa på NÅGOT sätt.

Annons:
mangemani4
2017-02-09 22:03
#1

nu kör jag inte win 10 själv, men efter det jag har hört, så ska scumm och dosbox gå att köra i win 10 64-bits och om det stämmer, så kan du köra mängder utav allt det gamla. sen finns det ju en massa gamla spel som har gjorts om också så att de ska kunna köras på nyare datorer.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Kaj
2017-02-10 13:42
#2

Kan du inte installera ett Windows 7 32 bitars på din virutella maskin då? Det borde i så fall funka.
Om även Win 7 är för nytt är ju nästa steg en Windows Vista.

Upp till toppen
Annons: