Annons:
Etikettprogramvara
Läst 1462 ggr
Roosenlilja
2/20/17, 11:38 AM

Frågar Er angående antivirusprogram

Ska jag ta bort Windows Defender som ska skydda Windows 10 om jag ska ha t.ex Avast? Skyddar inte Avast W10?

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

Annons:
[VSK]
2/20/17, 12:07 PM
#1

Windows inbyggda AV-skydd skall stänga av sig automatiskt när du installerar Avast. Så det är inget du behöver tänka på egentligen, men du kan ju dubbelkolla sen så att du inte har två AV aktiverat samtidigt.

Roosenlilja
2/20/17, 12:16 PM
#2

Åh, tack! :) 🤗

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

[VSK]
2/20/17, 12:17 PM
#3

🙂

_Fisken
2/20/17, 12:51 PM
#4

För egen del anser jag Avast och AWG (eller vad de nu hette) tog alldeles för mkt "plats" i datorn, dvs, det poppade upp en massa dialoger hela tiden. Usch.
Jag avinstallerade o aktiverade MS-original. Det där gröna tältet.

Roosenlilja
2/20/17, 1:06 PM
#5

#4 Är det gratis?

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

Roosenlilja
2/20/17, 1:26 PM
#6

Fattar jag fel… Är inte Windows Defender och MS samma sak?

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

Annons:
_Fisken
2/20/17, 1:32 PM
#7

Jo, det är det.

Roosenlilja
2/20/17, 2:25 PM
#8

OK, hm varför har jag läst att detta inte är annat än ett grundskydd? Är det ett säkert AV?? Har ju kvar den här på min dator. Problemet jag fått nu sedan jag avinstallerade Norton är att datorn startar om så fort jag är inaktiv i 5 minuter. Har aldrig haft detta innan.

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

_Fisken
2/20/17, 2:57 PM
#9

Jag tog beslutet att använda Defender för det är "tystare" samt att jag aldrig är in på osunda sidor eller klickar på länkar i mail. 
Jag läste (någonstans) att Defender var ett hyggligt virusskydd. Det räckte för mig.  Det finns jämförelser att googla på.

Jag tror du får mer svar i denna tråd ikväll.

Roosenlilja
2/20/17, 10:09 PM
#10

Jag klickar inte heller på länkar i mail och vad som är osunda sidor är svårt att veta i förväg. Finns det något knep?

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

_Fisken
2/20/17, 11:20 PM
#11

"Osunda sidor" är såna som porrsidor, sidor med crack-koder (såna som ger access till stulna program) eller andra ovanliga sidor för vanliga människor.

Eftersom jag har ett lågt riskbeteende så bedömde jag att Defender räckte. Den vet jag rensar bort virus som ex.vis låst datorn. Vid nästa datorstart så säger Defender att den tagit bort XXX-viruset. Så den tycks funka.
Jag tror snarare att klick på länkar i mail och på skumma hemsidor är största hotet. Möjligtvis också att man inte uppdaterar programvaror. Exempelvis gick Adobe ut med varningen nyss om att uppdatera Adobe Flashplayer. Det fanns nåt "hål" i den programvaran så skummisar kan komma åt datorn utifrån.
Andra personer är mer experter än mig.   Jag har sporadiskt varit drabbad förr men inte nu.

Roosenlilja
2/21/17, 9:13 AM
#12

Okej, då låter jag min vara kvar tills jag får för mig att byta ;) Tack för svaret och om det är någon annan som vet ännu mer så informera mig gärna. :)

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

[VSK]
2/21/17, 9:17 AM
#13

#12

Generellt sett så är det inte så mkt mer du behöver veta. 

Håll ditt operativsystem samt applikationer uppdaterade, surfa med förnuft samt logga inte in som admin utan som vanlig användare på din dator.

Sen kan man så klart härda operativsystemet men det blir överkurs i den här tråden.

Annons:
Zepp
2/25/17, 4:28 PM
#14

Som tidigare varits inne på.. ett köpt AV är oftast bättre än ett gratis!

Sen så.. hur mycket pengar är du bredd att betala den dag du får problem/misstänker skit på din dator?

MS är i dag betydligt bättre än vad det var förut.. men det är främst bra så att du hinner instalera ditt köpta skydd.. fram tills dess så duger det.. såvilltida du inte är helt galen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: