Annons:
Etiketttillbehör
Läst 1541 ggr
melonglass
2017-02-28 19:47

Det här med skrivare & DPI? Snälla hjälp.....

Hej!
Jag ska köpa en skrivare och undrar kort och gott:

Är 600x600 DPI som bra?

Vet att det finns olika sätt att se det på, men om man bara tänker generellt sätt? Jag ska inte skriva ut värsta högupplösta fotona tagna med systemkamera osv.
Sett att många skrivare har högre men de är så mycket dyrare. Sen blir jag även helt förvirrad över vad skillnaden på skrivare med tex.
600x2400 dpi?
1200x1200 dpi?
Om det nu blir 600 dots i X-led men 2400 dots i Y-led, så gör ju inte det någon skillnad egentligen jämfört med om det nu skulle vara 1200 dots i X-led och 1200 dots i Y-led?

Sedan finns det även någon HP-skrivare som har ''maximal upplösning 600x38400 dpi (utökat)'' & vad i hela friden innebär det då? 

Jag håller nog på att bli helt tokig av det här :P

Annons:
Kaj
2017-03-01 08:41
#1

Det där är egentligen omöjligt att sätta sig in i såvida man inte jobbar med grafisk design och print.
Men kort kan man säga att 600 dpi bör räcka för de flesta utskrifter i text (även med bilder och grafik)
1200 dpi räcker gott för de flesta fotografiska utskrifterna och ger bra fotokvalitet. Över detta skulle jag mest se som för de som är proffs.
Ju högre dpi du skriver med desto mer bläck eller laserpulver går åt så om du använder en utskrift på text med lite bilder i dpi 1200 ödlsar du troligen bara på bläck eller laserpulver utan att kvalitén för den delen blir synbart bättre.

Som du säkert förstår är det också olika beroende på om det är en bläckstråleskrivare eller en laserskrivare.

Sedan har du även att ta hänsyn till scannerfunktionen (om den finns på skrivaren). Den benämns också i dpi men har inget med själva utskriften att göra utan bara kvalitén som blir på det innscannade materialet. Så där vill man ha lite högre dpi särskilt om man skall scanna in foton.

Det finns många artiklar om detta på nätet och det är alltså helt beroende på vad du skall använda skrivaren till och vilken typ av skrivare du vill köpa (bläck eller laser)

https://www.lifewire.com/inkjet-printers-2769184

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=printer+dpi+explaned&*

Upp till toppen
Annons: