Annons:
Etikettmicrosoft-office
Läst 1035 ggr
[Torahzen]
3/8/17, 1:38 PM

Sidfotnumrering

Jag har Windows 10 och skriver nu ett dokument i Word. Jag har fått en mall som jag nu vill justera sidfoten i. Jag kommer lätt dit via dubbelklick i sidfoten eller väljer design/sidfot.

Dokumentet har ett försättsblad = sidan 0 (noll). På andra sidan startar numreringen med 1. Dokumentet har 8 sidor så det står s 1/8. På sista sidan står det 7/8, vilket gör att man tror det saknas en sida. Antingen vill jag ha det till 7/7 eller 8/8 på sista sidan. Hur gör jag?

Annons:
Pysslan
3/8/17, 1:47 PM
#1

Jag tror att det enklaste är att låta försättsbladet vara sidan 1, på så sätt får du rätt sidnummer och rätt sidantal genom hela dokumentet

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Carmarino
3/8/17, 1:49 PM
#2

Vilken version av Word har du? Min version av Word är väldigt gammal, men om jag kollar under "Infoga" så finns där ett alternativ som heter "Sidnummer". Om jag klickar på det så kan jag välja att bocka ur "Visa på första sidan". Då visas ingen sidnumrering på första sidan, utan på sidan 2 står det istället (t.ex.) 2/8.

Vet dock inte varför du har sidan 0 först, men om det finns alternativet "Format" under "Sidnummer" så kan du kolla där vad som är inställt. För min del kan jag välja under "Sidnumrering" antingen "Fortsätt från föregående avsnitt" eller "Börja med". När det första alternativet är markerat så funkar numreringen. Kanske det i ditt fall är valt "Börja med: 0"? Testade själv att välja det, och då fick jag precis samma som du, d.v.s. på andra sidan stod det 1/8 och på sista sidan stod det 7/8.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

maxiq
3/8/17, 1:56 PM
#3

Snabbast är att ta bort koden för totalt antal sidor och ersätta den med en sjua (om du är klar med dokumentet)


"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

[Torahzen]
3/8/17, 2:01 PM
#4

Jaha, nu hittar jag inte ens word-versionen. Ny dator hösten 2015 iaf.

Jag ska kika på det ni skrivit.

Maxiq, eftersom jag vill ha detta som en mall så vill jag ha kvar automatfunktionen och även lära mig hur jag ändrar.

[Torahzen]
3/8/17, 2:03 PM
#5

Nu har jag ändrat till börja med "1", det stod på noll. Försättsbladet får ingen synlig siffra då det är en bild i nederkanten.

Tack! Så bra att saker löser sig då man bara behöver bolla lite med någon (några) andra! 😃

Carmarino
3/8/17, 2:29 PM
#6

Kul att det funkade. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Upp till toppen
Annons: