Annons:
Etikettinternet
Läst 1530 ggr
Chinesecrestedlover
2017-03-13 01:13

Internet - vilket bredband ska jag välja?!

Hej!

Har precis fått en dator (laptop) av mina föräldrar - den krånglar dock redan trots att den är ny, så jag får nog byta den…men hur som helst så vill jag ju ha internet när jag väl fått tag i en dator som vill fungera längre än två sekunder🤔 

Jag har i nuläget inte dator/internet hemma alls (är just nu hos mina föräldrar, bara så att ni inte undrar hur jag kan hänga här om jag inte har internet, haha).

Bor i en lägenhet som enligt vad jag förstår har Telia, fiber indraget…eller hur det nu fungerar. Jag har därför Telias utbud av bredband för fiber att välja på… men vilket ska jag ta? Kopierat från Telias hemsida:

100 MBIT/S

Underhållning på alla skärmar

✓ Streama musik, tv och film 

✓ Flera skärmar uppkopplade 

✓ Gamea

KAMPANJ! 279 kr/mån i 6 mån

Ord pris 379 kr/mån

10 MBIT/S

För basbehov

✓ Streama musik, tv och film 

✓ Surfa

329 kr/mån

Som hjälp till er för att kunna hjälpa mig 😃:

Jag är sjukskriven på 50% och är arbetssökande på resten (skadade knän, så lär inte gå över) så min ekonomi är inte kanonbra (därför fick jag en dator av föräldrarna); så vill inte betala för mer än jag behöver. "Varje slant är betydelsefull" och jag lägger betydligt hellre pengar på djuren (har hundar, akvariedjur/smådjur) än på bredband som inte används liksom.

Jag surfar, skriver och lägger även ut bilder på forum Skämtar, streamar tv-serier och filmer (olika sidor), mailar, betalar räkningar, shoppar från diverse nätbutiker, tradera m.m.  Jag spelar inga spel och laddar inte ner filmer eller gör andra "tunga grejer". 

Jag vill inte sitta med något segt skit och vänta på att det buffrar i två dygn för allt, men vill samtidigt inte köpa något som jag inte har användning för. Jag bor ensam med mina djur, så inga barn/sambo eller annat "kreti och pleti" som ska dela mitt bredband (hundarna surfar inte 😃).

Så vad är det för skillnad på de ovanstående alternativen (kan ingenting om Mbit/s), vilket passar bäst för mig tror ni?

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Cragan
2017-03-13 02:09
#1

kan du stå ut med att pausa en film ett litet tag (max 1-2min) innan du börjar titta på den så räcker 10MBits mer än väl och är nog inte ofta du kommer behöva pausa heller.
sitter själv på 8Mbit adsl och är sällan jag behöver ta till den metoden själv och det är slöare än 10/10 fiber

[colors_]
2017-03-16 14:16
#2

10 mb/s bör räcka för dig då du inte laddar ned eller spelar. Jag hade det i flera år till att streama, men har bytt till 100 nu när jag skaffat speldator. Å andra sidan var det inte mycket dyrare med 100 mb/s för dig, för mig skiljer det 200 kr… Men prova med 10 först, borde som sagt funka! :)

[colors_]
2017-03-16 14:19
#3

Och, den faktiska nedladdningstiden kan säkert bli tio ggr snabbare med 100 mb/s… Förutsatt att man använder nätverkskabel. Det blev för mig dubbelt så snabbt med nätverkskabel jämfört med trådlöst på 100 mb/s.

cookies
2017-03-17 09:35
#4

10mbit kommer fungera galant. Såvida du inte vill se på film i 4k upplösning (4x så hög som Full HD) så är det inga problem. Skulle du t.ex. få för dig att ladda ner massa samtidigt som du spelar och har ett krav på att det inte ska lagga så hade 100mbit varit att föredra, men för den "normala" personen så fungerar 10mbit utmärkt :)

Chinesecrestedlover
2017-04-13 22:18
#5

Valde 10 Mbit…men fick häromdagen ett brev i lådan som det stod "…Uppgraderar dig till 100/100 för den hastighet du har kommer inte finnas kvar, ditt nya pris 399kr/månad". Skit också…suck, varför tvingas betala för någonting man ändå inte använder. Dyrare än det dyrare alternativet jag valde bort dessutom…suck…

[VSK]
2017-04-14 12:22
#6

😕

Annons:
Cragan
2017-04-14 13:25
#7

#5 skulle nog ifrågasätta varför du får priset 399kr när dom i erbjudandet till dig skriver att ordinare pris för 100/100 är 379kr. 
eventuellt hade jag letat efter en annan leverantör med som har bättre pris o sagt åt dem att stoppa upp den där 100/100 dom försöker pracka på dig någonstans där solen inte skiner.

Kaj
2017-04-18 08:08
#8

#5 och #7

Det är ju Telia som personen valt vad jag förstår. Telia är ett skit bolag som fortfarande försöker hålla i sina tidigare "monopol" fasoner".
Svensk lag innebär att om du gått in i ett avtal till ett visst pris kan Telia inte ändra detta utan vidare till ett högre pris. Det dom kan göra är att säga att efter din avtalsperiod kommer vi uppgradera dig och då har du så klart rätt att hoppa av. Har du ingått ett avtal till ett pris men nu direkt blivit uppgraderat till ett högre pris (spelar ingen roll att du även fått högre bandbredd) kan du anmäkla detta till konsumentverket. Det Telia gör är ju olagligt. Även om dom tar bort sin 10 mbit tjänst såskall du få den nya tjänsten men till samma pris som du ingick ditt 10 mbit avtal med under den bindande avtalstiden.

By till ett annat bolag är mitt förslag.

Chinesecrestedlover
2017-04-18 16:34
#9

#7 Tror priset är för att jag endast avtalat (10 mbit) månadsvis, inte bundit upp mig för ett år. Det som kostar 379 blir man bunden under ett år om man väljer. 

#8 Ja. jag har "valt" telia. Bor i hyresrätt och vad jag förstår är det vad jag har att välja på, då det står på min hyresvärds hemsida att om man vill ha bredband så ska man följa länken (som man hamnar på telias sida om fiber genom att klicka på). 

Mitt avtal gäller endast en månad. Bland annat därför jag till slut valde 10 mbit. Vill ej binda upp mig på ett år om jag inte måste. Tror därmed inte att det är olagligt, mitt avtal löper ju bara månadsvis. Ingen bindningstid. Dessutom så är jag rätt säker på att om jag väljer bort telia så väljer jag bort internet p.g.a. att jag som sagt bor i hyresrätt med telias fiber indraget (om jag fattat rätt då). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Kaj
2017-04-19 09:37
#10

#9 beror lite på vilka val du har. Finns ex ComHem indraget i lägenheten kan du använda deras bredband.
Andra bolag kan använda sig av telias nät i vissa fall. Dvs de köper då en tjänst av Telia som de säljer till dig. Telia har blivit tungen att upplåta sitt nät i vissa lägen av ett domstoplsbeslut (gäller oftast om det går via telefonjacket och ADSL men gäller i vissa fall även filber). Orskak till det är för att Telia började bygga sin infrastruktur då det var ett statligt bolag med skattepengar. nu när det är privat måste de alltså i vissa fall dela med sig av den ivnesteringen. men Telia har alltid försökt runda detta domstolsbeslut genom att säga att de ex har 6 månadersleveranstid till dom internetleverantörerna men samtidigt kan leverera egna tjänster på dagen till samma områrde. Där har de blivit fälda åtskilliga gånger men de väljer hellre att betala böter än att bättra sig. Monopol fasonerna sitter i. "Vi är så stora att vi kan göra vad vi vill".

[7w875]
2017-04-23 11:24
#11

Varför krånglar den om den är ny? Du har väl brandvägg, antivirus etc.? Kan löna sig att ta en prenumeration på "PC för alla" då ingår antivirus, lite support, osv. plus att du får en trevlig tidning / webbplats att läsa. Det finns en kostnadsfri online antivirusscanner hos de flesta antivirusleverantörer, så sök på t.ex. "f-secure online scanner" och kör igenom datorn för att se, om du drabbats av problem. Telia tillhandahåller "F-secure" under namnet "Säker surf" och då ingår 1 st abonnemang i bredbandsabonnemanget om jag inte minns helt fel, men du får själv söka fram det på Telias webbplats.

Upp till toppen
Annons: