Annons:
Etikettdatorköp
Läst 1836 ggr
ChemicalTV
3/13/17, 4:16 PM

Tips på dator som orkar redigeringsprogram?

Hejsan!
jag letar efter en "jobbdator" som orkar ta både photoshop och ett enklare filmredigeringsprogram och har blivit tipsad om denhär---> 

 https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXGDZED022/acer-aspire-e5-575g-15-6-laptop-svart

kollar även lite på denhär:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXGD4ED005/acer-aspire-f5-573g-15-6-barbar-dator-svart

Men jag är ganska oläst på datorer annars och vet inte vad jag ska kolla efter annat än minne och sånna smågrejer.

- Vad tror ni om dem? tycker det är lite lite minne på båda nästan, hade helst velat ha mer, men tror att jag kan vänja mig vid externa hårddiskar när det gäller filer men oroar mig för storlekar på program som ska installeras på datorn. finns det någon annan dator ni skulle rekomendera annars?  (typ plus minus 7 000:- , helst laptop så att det är smidigt att ta med sig) Jag kollade på en macbook och har testat på en innan, men känner att 13 000 + är lite för saftigt just nu. 

- kollade på ett filmredigeringsprogram men är lite vilse : på ovan sagda macbook som jag fick testa fanns det imovie, vilket jag tycker räcker ganska långt. Har ett jättegammalt premiere 3.0 på min nuvarande dator som jag också är ganska nöjd med, men som inte kan samsas med min dator. finns det något i den stilen ni skulle kunna rekommendera till förmånligt pris? hur ser de nyare adobe premiere elements ut och är de att rekommendera? Finns imovie till annat än mac? 

Tack på förhand!

Annons:
Kaj
3/14/17, 8:37 AM
#1

Den andra är ju lite bättre så klart. Bl a 7e generationensn Intel processor.
Photoshop klarar båda utan problem men vad gäller video redigering beror det alldeles på vad du menar. Det som tar processor kraft är när du sätter igång själva kodningen. Det är då processorn och grafikkortet börjar samarbeta. Men klart är att en 7 gen processor klarar mcyket mer än 6e generationens så där har den andra en fördel som även har ett litet kraftigare grafikkort - inget av dessa är väl hyper men duger väl ändå.

Så om du skall videoredigera säg en film på 1-2 timamr och inte har problem med att det kommer att ta upp emot 1 timme eller mer för att koda om filmen så passar båda datorerna.
Skulle tro att den andra kommer vara sisådär 20% snabbare totalt sett.

Ska du spela spel i högsta upplösning blir det nog problem med båda men om du nöjer dig med lite lägre upplösning så ska det inte vara några problem.

ChemicalTV
3/14/17, 9:28 AM
#2

De mesta filmerna kommer antagligen ligga på under 20 minuter (vanligast 2-10 min), tror det blir sällan jag klipper ihop filmer på timmen men det kommer säkert hända nån enstaka gång. Tidsmässigt brukar jag inte bli stressad, bara datorn sammarbetar och inte fryser när den jobbar, det är det enda som brukar stressa upp mig :P viktigast i redigeringsprogrammet är att kunna fixa kontraster-vitbalans-separera ljud från video-lägga in egna ljudspår osv och lägga in texter som är någolunda diskreta/normala. Inga fantastiska effekter som jag strävar efter just nu :)

Kaj
3/14/17, 3:22 PM
#3

Den redigeringen har inte mcyket med datorn att göra utan mer beroende på vilket redigeringsprogram du använder.

ChemicalTV
3/14/17, 3:59 PM
#4

Aha, du menar så! Hm, siktar inte på nåt "tungt" program, tror i stil med ovanstående isåfall (fast vet egentligen inte hur tungt imovie eller premiere elements är tbh)

Kaj
3/15/17, 10:08 AM
#5

Som sagt båda dessa datorer kommer att fungera för dig utan större problem. Du kommer inte få några laggningar od när du streamar film och video.

Den andra kommer vara lite snabbare när du skapar (koadar) en ny film men det är bara vid själva skapandet (en gång) sedan när du spelar upp filmen kommer det inte bli någon skillnad.

Rent spontant skulle jag ändå rekommendera den andra datorn eftersom den dels är kraftfullare men även är modernare och bör vara mer framtidssäker (alla datorer blir nästan out.of.date inom 3 år även om de kommer fungera längre än så).
Så om priset på en extra 1000-lapp inte är ett JÄTTE problem skulle jag ta alternativ 2.

ChemicalTV
3/15/17, 11:09 AM
#6

Toppen! Tack för input!

Annons:
Veda
3/15/17, 11:53 AM
#7

Det är väldigt små hårddiskar på båda datorerna, men det kanske är något problem?

ChemicalTV
3/15/17, 3:59 PM
#8

Jo jag tänkte på det, men kan nog vänja mig vid extern hårddisk att ha de mesta filerna på(om det inte finns några andra datorer någon vill ge som förslag med lite mer minne) :)

Kaj
3/16/17, 10:57 AM
#9

Det är små hårddiskar för att det är SSD diskar. Dessa är extremt snabba att läsa och skriva till men åxå VÄLDIGT dyra än så länge. Därför brukar de sällan vara större än 128-256 Gig och är mest avsedda för att lagra operativsystem och installerade program på.

Tills priset går ner på SSD diskar är fortfarande externa diskar att föredra som arbetslagring

JonasDuregard
3/20/17, 9:48 PM
#10

Här är en variant med 96GB SSD + 1000GB HDD:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/ACNXGD3ED004/acer-aspire-f5-573-15-6-signature-edition-barbar-dator

Men det kräver att man klarar av att använda partitioner och lagrar tunga saker på HDD istället för SSD.

Upp till toppen
Annons: