Annons:
Etikettwindows
Läst 1199 ggr
jensmolander
3/24/17, 2:16 PM

Stationär PC med problem!

Hej! Jag har haft problem med min stationära pc ett bra tag. Felen är oftast att skärmen blir blå och olika typer av femeddelanden visas. I samband med detta säger datorn att den ska starta om, men gör sälan så utan kräver att jag själv håller in startknappen tills den startar om. Ibland kvarstår problemet och ibland fungerar dem helt ok igen, tills nästa gång samma sak händer. 

Igår hände samma sak, blått felmeddelande och när jag stängt av den vägrade den att starta helt och hållet. Jag lppnade chassit och togisär några av kontakterna till moderkortet, satte dit dem igen, plockade ut RAM minnerna och satte dit dem igen. Plötsligt funkade datorn igen. Ett tag, men nu får den igen blåskärm och felmeddelanden. Precis nu beteer den sig även på ett helt nytt sätt. Innan den börjar ladda in windows så blir skärmen svart och litet vitt streck blinkar. Hållerpå så tills jag drar ur elen. NÄr jag stoppar in elen igen och startar om så kan det unka, eller inte.

Har läst i en recension om en person som haft liknande problem tills den uppdaterade biosen.
https://www.amazon.com/ASUS-DDR3-2400-Motherboards-A88X-Pro/dp/B00HJMVU0G

Försökte göra detta, men datorn släpper inte in mig i biosen när USB med nya biosuppdateringen sitter i USB-uttaget. Startar jag datorn utan minnet i startar datorn fint, ibland…och kan sedan gå ill blå skärm + felmeddelande ller fungera tills jag stänger av några timmar senare och ska starta den igen dagen efter eller så…

Vad kan vara fel med datorn?

Annons:
Kaj
3/27/17, 9:44 AM
#1

Har inte ASUS en automatisk BIOS uppdaterare på sin hemsida?

Jag kör en Intel NUC dator och dom har en automatisk BIOS uppdaterare. Man tar en en exefil som man kör. Sedan startar man om datorn och har då fått in de senaste BIOSet.
Behöver aldrig boota från en USB sticka med BIOS.

Hittade en Windows BIOS uppdateringsmetod på ASUS amerikanska hemsida. Den borde du kunna ppröva med.
https://www.asus.com/us/support/FAQ/1008276

Zpookey
3/30/17, 2:00 PM
#2

Har du googlat på felmeddelandet?

Har du ett felmeddelande som heter "IRQL_IS_NOT_LESS_OR_EQUAL" så är det med all sannolikhet minnena det är fel på.

Micke7406
4/15/17, 10:19 AM
#3

Har du koll på temperaturen på datorn ?

[VSK]
4/15/17, 5:11 PM
#4

Är ju UEFi. Släng in BIOS-filen i roten på C. Starta BIOS och sen verktyg och sen kör du EZ-Flash eller vad det tänkas heta och sen letar du rätt på filen. Uppdatera med ett enda minne i datorn, och innan du uppdaterar så kör en setup default på BIOS. Och sen om du lyckas uppdatera kör en till setup default till efter uppdateringen. 

Funkar inte burken bra efter det så kan det vara inkompatibilitet med hårdvaran alternativt ESD-skada. Utgår ifrån att nätdelen är frisk och inga glapp i kablar.

Upp till toppen
Annons: