Annons:
Etikettköp-och-sälj
Läst 2640 ggr
felixhaljeskog
2017-03-27 23:11

Svårsåld dator

Hej!

Jag håller på att försöka sälja min bärbara speldator, men den verkar extremt svårsåld, och jag själv förstår inte riktigt varför, för det är absolut ingen dålig dator.
Är det någon här som kan sätta ett ungefärligt pris på min dator? Så jag ser ifall jag säljer den för kanske för mycket?

Specs har nu här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3866502

Kan tillägga att den är ungefär 4 mån gammal. Och om ni undrar varför jag säljer den, och inte lämnade tillbaka den redan från början, så är det för att jag trodde jag skulle kunna stå ut med TN skärmen då jag hade en TN innan denna, men denna TN skärm är mycket sämre när det kommer till bildredigering än vad den andra var av någon anledning, och det är anledningen till att jag säljer den här datorn.

Men lämna gärna era synpunkter. Kan tillägga att det inte är ett enda fel på datorn heller :)

Annons:
Lizelda
2017-03-28 00:00
#1

Kan inget om datorer men är ju nyfiken på vad du försöker sälja den för, vet att pojkvännen letar efter en bättre laptop :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Cragan
2017-03-28 00:04
#2

2-3000kr är nog max vad jag skulle ge för en sådan. 
fast tror inte jag skulle få mer än max 8000kr om jag sålde min stationära och den kostade betydligt mycket mer än så för under 6 månader sedan, datorer tappar i värde snabbare än vanliga bilar tyvärr.

felixhaljeskog
2017-03-28 00:11
#3

#1 Jag är nere på 5000kr nu men är beredd på att gå ner till 4500kr.

#2 Men hur kommer det sig att datorer tappar så mycket i värde så snabbt?
Har haft ett par som varit intresserade men som hittat någon annan.

Cragan
2017-03-28 00:21
#4

#3 till o börja med hade det med utvecklingen av datorer 6 månade var minst 1 generation gammalt för ett par år sedan, nu tror jag bara det är en kvarleva från den tiden och det att folk inte vill betala vad prylarna kostar, när det gäller just laptops så är jag själv skyldig till det (vet att det kostar mer att förminska grejer o delaran är gennerellet sett mindre i en laptop än en stationär) men ändå vill jag inte ge mer än absolut minimum för prestandan man kan få, säger jag samtidigt som jag kastade iväg många tusenlappar på datorn jag har nu 🤪

felixhaljeskog
2017-03-28 00:43
#5

Förstår, så drygt när man har köpt något man ångrar så sjukt mycket, för jag vill ju helst undvika att köpa en extern skärm, då jag inte använder något skrivbord utan har datorn med mig där jag känner för att vara. 

Får se om jag lyckas få den såld för 4500 annars blir det nog att behålla å stå ut med skärmen helt enkelt 👍

Cragan
2017-03-28 01:22
#6

#5 har du kollat om du kan ändra kontrast och färg återgivining på den skärmen fast kommer knappt ihåg hur det är med en tn skärm gick över till ips för ett par år sedan och har inte sett tillbaks sedan dess 😛 men på ips skärmen så går det o ställa det mesta iaf

Annons:
[VSK]
2017-03-28 07:31
#7

Edit: tog bort länken då jag såg det kostade.

Kaj
2017-03-28 08:29
#8

Som sagt datorer är "färskvara" och förlorar snabbt i värde på andrahandsmarknaden.

Exakt vad är problemet med din TN panel? Du kommer aldrig få lika bra färgåtergivning som en IPS panel men är du inte en proffs fotograf eller video redigerare borde en kallibrering kunna ta dig långt med din TN panel.
Det kan vara så att den fabriksinställda kallibreringen inte alls stämmer överens med dina förhållanden där du har datorn. En kallibrering gör man för att ställa in färg, svärta, vitbalans, kontrast etc som skall vara anpassat för just där du har datorn - ex i ett ljust arbetsrum, ett mörkt vardagsrum eller vad det nu är du sitter i då du jobbar. En skärm kan ha flera olika profiler. Dvs du kan ha en profil för ett ljusare rum och sedan ändra till en annan profil för ett säg mörkare vardagsrum.

Att kallibrera en skärm kan vara lite pillrigt men dels finns det program man kan köpa som guidar en igenom alla stegen. Dessa kostar inte så där ofantligt mycket (mindre än 1000 kr skulle jag tro) och dessa tar dig igenom upp emot 20-50 olika steg där du justerar alla delar av kontrast, färg, vit/svartbalans, skärpa, färgtoning, RGB balans och mycket mera.
Man kan även göra kallibreringen manuellt. Det är inte jättesvårt men kräver att man lägger lite tid innan man får det som man själv vill ha det.

Du kan säkert google runt lite och se om det inte redan finns folk som callibrerat en liknade dator och grafikkort och valt att publicera sina profiler på nätet som du kan improtera och se ifall dom blir bra

Lite mer om hur du kan kallibrera här
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=calibrate+your+tn+screen+program&*

PS. Det är just denna typ av kallibrering som elektronikkedjorna försöker pressa påoss när vi köper en ny TV nu för tiden. Dom påstår att TV-panelerna är inställda för att se bra ut i butiker vilket är rent skitprat. Det är bara dom som står uppställda där som är kallibrerade för det. Dom som dom säljer är fabrikskallibrerade för relativt mörka vardagsrum och passar de flesta. men alla har ju lite olika smak så att kallibrera TVn kan vara värt ändå men man behöver inte köpa elektronikkedjans tjänst för det enda dom gör är att köra ett program (app) som de installerar på TVn sedan går de igenom ett par standardsteg som deras personal lärt sig. Detta kan du göra själv genom att exempelvis köpa programvaran Calman eller liknande. Lite pillrigt men du kommer inte göra ett sämre jobb än deras personal som absolut inte är några expterter oavsett vad dom själva säger.

[VSK]
2017-03-28 09:46
#9

Det här med skärmar för bildredigering tycker jag är svårt som tusan. Om inte annat snordyrt.

Finns helt okej TN-paneler färgmässigt (Adobe RGB) men de måste ju kalibreras precis som allt annat, men TN kräver att man sitter väldigt korrekt framifrån skärmen. Annars är det tvärkört.

Min idag gamla TN verkar helt okej för Adobe RGB (~97.6%) men på sRGB så får den långt ifrån Adobe RGB (~66.9%). Antagligen därför jag med min begränsade kunskap tycker bilderna blir piss på den här skärmen (webb) men på IPS (bärbara) Oled (mobilen) så tycker jag bilderna ser okej ut. 

Eftersom jag inte skriver ut eller köper utskrivna egna bilder så kör jag med sRGB i kameran. 

Själva panelen som sitter i min skärm kostade nästan 40 papp när den kom. Vet dock ej hur länge den funnits innan den hamnade i den här skärmen. Men så är det ju med allting. Tänk bara på vad 42" plasma-TV kostade när den var rykande het. 

http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-u28d590d-4k-ultra-hd-monitor,4033-6.html

IPS verkar visa både Adobe RGB och sRGB ungefär lika bra procentmässigt. TN not. 

Här några riktigt fina (dyra) skärmar som lämpar sig för bildredigering (menar de som är äkta 10-bit).

http://www.144hzmonitors.com/best-photo-editing-monitor/

felixhaljeskog
2017-03-28 14:18
#10

#8 Skärmen är redan kalibrerad, kalibrerar alltid skärmarna jag använder. Har även gått igenom din länk och jag hittar ingen ICC till min dator.

Mycket väl kan IPS vara för proffs men det ändrar inte det faktum att det är dom bästa skärmarna för bildredigering, och det många söker efter, vare sig dom är proffs eller inte. Även om det bara är hobby så vill iallafall jag att bilderna ska se så bra ut som möjligt, och visst det går att få till med en TN skärm, men så fort bilden visas på annan skärm så ändras färgen i bilden drastiskt (det problemet jag har).

Zpookey
2017-03-30 13:56
#11

Efter bilköp så är väl datorer det sämsta man kan köpa med tanke på värdeminskningen. Prestandan fördubblas i stort sett var 18:e månad så det händer rätt mycket bara på några månader….och det pumpas ju ut nya processorer och grafikkort så de är nästan omoderna redan när man köper dom.

Förr i tiden så hade man Geforce 1 eller 2…..idag känns det mer som "Vad har du för grafikkort? Den modellen som släpptes kl 13:25…men jag skulle väntat på det som kom kl 14:05"

[VSK]
2017-03-30 14:49
#12

"Vad har du för grafikkort? Den modellen som släpptes kl 13:25…men jag skulle väntat på det som kom kl 14:05"

😂

felixhaljeskog
2017-03-31 00:20
#13

#11 Haha ja det stämmer lite det du säger 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: